حسین کنعانی مقدم، دبیرکل حزب سبز، در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) درباره نقش امام(ره) در تغییر نگاه به دین در عصر سکولاریسم گفت: امام در عصری ظهور و بروز کرد و انقلاب اسلامی را معماری و بنیانگذاری کرد که در دنیا این صحبت مطرح بود که اسلام مخالف تمدن و پیشرفتهای بشری است و یک دین عقبافتاده است و به تعبیر اومانیستها افیون ملتهاست.
امام(ره) عملا نشان داد «دین افیون ملتها» نیست
وی افزود: اما امام(ره) در عین حال که مردم را وارد صحنه انقلاب کرد و عملا نشان داد دین نه تنها افیون ملتها نیست بلکه یک راهنمای بسیار مؤثر و قوی برای مبارزه با استکبار، استبداد، استعمار و استحمار است. اما از سوی دیگر امام(ره) در سخنان مختلف فرمودند که ما مخالف ترقی و دستاوردهای خوب و مثبت غرب و شرق نیستیم بلکه ما مخالف مفاسد و اقدامات غرب و شرق علیه مستضعفان هستیم.
کنعانی مقدم اظهار کرد: به عبارتی امام(ره) با اینکه انقلاب اسلامی را به سمت و سوی رشد، پیشرفت و کسب علم و دانش حرکت میداد اما مضرات تمدن غرب را نیز گوشزد میکرد. امام(ره) خود پیشتاز دفاع از حضور زنان در عرصههای اجتماعی مانند انقلاب، انتخابات و پذیرفتن مسئولیتها بود در حالی که غرب مدعی بود اسلام مخالف فعالیتهای اجتماعی زنان است.
«استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» تبیینگر پیوند دین با آزادی و دموکراسی
دبیرکل حزب سبز با بیان اینکه طرح شعار«استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی» عملا دست ردی به ادعاهای غرب درباره نسبت دین با آزادی و دموکراسی بود، گفت: در آن مقطع که غرب مدعی پیشتازی در آزادی و دموکراسی بود، امام(ره) الگویی به نام مردمسالاری دینی را مطرح کرد که هیچ یک از مضرات و مفاسد دموکراسی غربی را نداشت. میتوان گفت عصر امام(ره)، عصر طلایی مکتب اسلام در ابداع شیوه نوین حکومتداری و اداره جامعه براساس دین با تئوری ولایت فقیه و مردمسالاری دینی بود.
نگاه تعامل محور امام(ره) در حوزه روابط بینالملل
کنعانی مقدم درباره اینکه در این شیوه نوین حکومتداری بر مبنای آموزههای دینی، امام(ره) چه نگاهی به مسئله تعامل با جهان در عین حفظ عزت جامعه اسلامی داشت، گفت: در مکتب سیاسی امام که کاملا منطبق با مکتب اسلام است مسئله مهم در ارتباط با کشورهای جهان این است که جامعه اسلامی نباید کفار و مشرکین را به عنوان اولیای خود قرار دهند همانطور که در آیات قرآن تأکید زیادی بر روی این موضوع شده است.
وی افزود: دوم اینکه امام در موضوع روابط بینالمللی کاملا نگاه تعاملی داشتند و به جز رژیم صهیونیستی و آمریکا خواهان رابطه با سایر کشورها بودند و از طرفی نمیخواستند که روابط بینالمللی به صورت گرگ و میش باشد که قدرتهای گرگصفت، ملتها را گوسفندانی تصور کنند که هر موقع خواستند آنها را بدردند.
«نه شرقی، نه غربی» و «وحدت اسلامی»، استراتژی سیاست خارجی امام(ره)
این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه حضرت امام(ره) بر داشتن رابطه خوب و حسنه با کشورهای اسلامی تأکید میکردند به خاطرهای از ایشان اشاره کرد و گفت: یکبار در جلسهای که با حضور ضیاء الحق، رئیس جمهور وقت پاکستان، در خدمت حضرت امام(ره) بودیم، امام(ره) به آقای ولایتی، وزیر خارجه وقت، و سفرای جمهوری اسلامی توصیه کردند که ما نباید با همسایگانمان مشکلی داشته باشیم و باید روابطمان با کشورهای اسلامی همسایه حسنه باشد.
کنعانی مقدم تأکید کرد: امام(ره) در آن دوران که عصر جنگ سرد بود تأکید داشتند که در بلوکبندی شرق و غرب، جمهوری اسلامی نباید شرقی یا غربی باشد و شعار «نه شرقی، نه غربی» جمهوری اسلامی شعاری بود که همواره در کنار شعار اتحاد و وحدت مسلمین در حوزه روابط بینالملل مطرح بود.
وی ادامه داد: این نگاه امام(ره) به روابط بینالملل حاکی از آن بود که ما با حفظ استقلال کشور نباید زیر سلطه شرق و غرب قرار بگیریم و از طرفی اهتمام خود را بر تحقق استراتژی وحدت مسلمین قرار دهیم.
کنعانی مقدم در پایان عنوان کرد: در نگاه اصولی امام(ره) در حوزه سیاست خارجی دفاع از مستضعفین یکی از وظایف اصلی دیپلماسی کشور است که هم اکنون نیز مقام معظم رهبری همان راه و منش حضرت امام(ره) را در دفاع از مردم مظلوم فلسطین، لبنان، سوریه، عراق، یمن و سایر کشورهایی که مورد تجاوز و هجوم جنایتکارانه غرب و دستنشاندههای آنها مانند صهیونیستها و آل سعود قرار گرفتهاند، دنبال میکنند.