دبیران جشنواره تئاتر فجر مشخص شدند/ «مزار شریف» شهریور روی پرده می‌رود
کد خبر: 3313082
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۴

دبیران جشنواره تئاتر فجر مشخص شدند/ «مزار شریف» شهریور روی پرده می‌رود

گروه هنر: هفته‌گذشته عالم هنر، روزهای آرامی را پشت سر گذاشت که در این میان برخی خبرهایی چون انتصاب دبیران جشنواره تئاتر فجر و اکران مزار شریف مهمترین خبرهای آن بودند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، هفته‌ پشت سر گذاشته شده را باید یکی از آرام‌ترین هفته‌های در عالم هنر قلمداد کرد که در آن اتفاق آنچنان جنجالی روی نداد، گزارش زیر گوشه‌ای از اتفاقات رخ داده است.

«معمای شاه» پاییز روی آنتن می‌رود

«معمای شاه» عنوان سریالی «الف» که قرار است از اول پاییز روی آنتن شبکه یک سیما برود است. این کار که به تاریخ معاصر می‌پردازد زندگی محمدرضا پهلوی، شاه مخلوع ایران را تصویر می‌کند. در این کار زندگی شاه از زمان بازگشتش از سوئیس تا زمان مرگ مورد توجه قرار می‌گیرد.

در این خبر آمده؛ در این کار عظیم قرار است شخصیت‌های بزرگی مورد توجه قرار گیرند. از آن جمله می‌توان به کاراکتر حضرت امام (ره) اشاره کرد. نقش بنیان‌گذار انقلاب را در این مجموعه گودرزی ایفا می‌کند. در ضمن حسام نواب صفوی، رسول توکلی و علی دهکردی نقش‌های نواب صفوی، آیت‌الله مطهری و آیت‌الله طالقانی را ایفا خواهند کرد.

گریم‌های «معمای شاه» را شهرام خلج انجام داده است. کارگردانی این کار را هم محمدرضا ورزی برعهده دارد؛ فیلمسازی که در حوزه تاریخ معاصر کارهایی چون سال‌های مشروطه را در کارنامه دارد. تهیه‌کنندگی مجموعه هم برعهده علی لدنی است.

این مجموعه قرار است در 60 قسمت شصت دقیقه‌ای روی آنتن برود. بیش از 70 درصد فیلمبرداری این مجموعه هم به پایان رسیده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال، کار تصویربرداری به پایان برسد.

عکاسان فعال در ایام رحلت ملکوتی امام(ره) مورد تقدیر قرار گرفتند

محمود صلاحی، رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران از موزه عکسخانه شهر بازدید کرد و ضمن تبریک اعیاد شعبانیه گفت: هر کس برای کشور، مردم و مذهب کار می‌کند و تمام کسانی که در دفاع مقدس جنگیدند و شهید شدند، سرباز ظهور و سرباز امام زمان(عج) هستند؛ ما با عکس، فیلم، کتاب و هنر یاد آنها را زنده نگه می‌داریم.

در این بازدید که امیر عبدالحسنی، معاون هنری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و مریم زنجانپور، رئیس موزه عکسخانه شهر نیز حضور داشتند، صلاحی با تقدیر از هنرمندانی که 25 سال قبل لحظات ارتحال ملکوتی امام‌خمینی(ره) را ثبت و ضبط کردند، گفت: من از شما عکاسان به خاطر ثبت تاریخ دفاع مقدس و انقلاب و ثبت لحظات ارتحال ملکوتی امام(ره) با آن جمعیت و هیجان مردم دوستدار امام، تشکر می‌کنم؛ البته فقط گوشه‌هایی از این حماسه‌ها قابل ثبت است، اما همین که هنرمندی بتواند آن لحظات را ثبت و ضبط و به نسل بعد منتقل کند، قابل ستایش است.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تصریح کرد: عکاسی یکی از جلوه‌های هنر است و یاد ایام و افراد و صحنه‌ها به وسیله هنر جاودان می‌شود، هر چقدر این ثبت لحظات بهتر انجام شده باشد، نحوه انتقالش هم راحت‌تر است. بعضی عکس‌ها مثل نقش فرش گویا و شفاف هستند و نیاز به توضیح ندارند و در مقابل، برخی هم نیاز به توضیح دارند.

صلاحی با تقدیر از آنها که 20 سال قبل موزه عکسخانه شهر را تأسیس کردند، ادامه داد: ما باید اینجا را یا در همین مکان یا در ساختمانی دیگر توسعه بدهیم، وزارت ارشاد هم که متولی اصلی هنر در ایران است، باید در این عرصه بیشتر تلاش کند. شهرداری تهران هم در دهه گذشته در همه جلوه‌های هنر فعالیت داشته است و این فعالیت‌ها با شدت بیشتر ادامه دارد.

وی در پایان تأکید کرد: برنامه توسعه در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در همه سطوح هنر، هم فیزیکی هم محتوایی، پیگیری خواهد شد و در همین راستا، در 2 ماه گذشته تغییرهایی اتفاق افتاده که در حال رخ دادن است و یکی از این موارد توسعه، در حوزه عکس و موزه عکسخانه شهر خواهد بود.

نمایش آثار موزه سیار سعدآباد در نگارگذر متروی شهید بهشتی

گیسو فکوری‌نوشاد، مسئول موزه سیار سعدآباد گفت: مجموعه‌ایی از مولاژهای آثار ارزشمند کاخ موزه‌های سعدآباد در قالب مجموعه نمایشگاه از 17 خرداد سال جاری به مدت 40 روز در متروی شهید بهشتی به معرض نمایش عموم گذاشته می‌شود.

وی افزود: این نمایشگاه در چهار بخش زمانی به معرفی آثار شاخص مینیاتور در موزه‌های استاد حسین بهزاد از 17 تا 27 خرداد، موزه هنرهای زیبا، 28 خرداد تا 6 تیرماه، موزه استاد محمود فرشچیان، 7 تا 17 تیر و موزه خط و کتابت میرعماد، 18 تا 28 تیر خواهد پرداخت.

فکوری‌نوشاد ادامه داد: موزه سیار مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد تاکنون 4 نمایشگاه در خارج از کشور و 9 نمایشگاه در استان‌های سطح کشور و 12 نمایشگاه در داخل تهران داشته است که با استقبال بازدیدکنندگان مواجه بوده است.

انتصاب دبیران ۳ بخش سی‌و چهارمین جشنواره بین‌المللی «تئاتر فجر»

بر اساس احکام صادر شده از سوی سعید اسدی، دبیر سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، امیر اسمی به عنوان دبیر بخش پوستر، رضا معطریان به عنوان دبیر بخش عکس و مهرداد رایانی‌مخصوص به عنوان دبیر بخش بین‌الملل سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی «تئاتر فجر» منصوب شدند.

معرفی داوران بخش ویژه و حجم جشنواره «هنر جوان»

داوران بخش حجم و ویژه هفتمین دوره جشنواره هنر جوان معرفی شدند. بنا بر این گزارش در بخش حجم که با موضوع شاهنامه و قهرمانان امروز و بخش ویژه با موضوع طراحی تندیس جشنواره هنر جوان برگزار می‌شود، ملک دادیار گروسیان، حمید شانس و نادر قشقایی داوری آثار را برعهده دارند.

«مزار شریف» اوایل شهریور ۹۴ اکران می‌شود

موسسه فرهنگی تبلیغاتی بهمن سبز پخش فیلم سینمایی «مزار شریف» را برعهده گرفته است و قصد دارد تا این فیلم را در اکران دوم عید سعید فطر در اوایل شهریور 94 اکران کند.

فیلم «مزار شریف» داستان کشتار دیپلمات‌های ایرانی در کنسولگری ایران در شهر مزار شریف افغانستان است که به دنبال هجوم نیروهای طالبان منجر به شهادت 10 نفر از کارکنان کنسولگری ایران شد.

«مزار شریف» با شعار هیچ جنگی به نفع هیچ مردمی نیست، در سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و علاوه بر استقبال منتقدان توانست سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن فیلم را برای بهزاد عبدی و دیپلم افتخار بهترین جلوه‌های ویژه بصری را برای امیررضا معتمدی به دست بیاورد.

فراخوان فیلم‌های مستند هفدهمین جشن خانه سینما

بر اساس این فراخوان، متقاضیان شرکت در بخش مسابقه فیلم‌های مستند، می‌توانند از 17 تا 30 خرداد به مدت 15 روز کاری تمامی تولیدات فیلم مستند (کوتاه، نیمه بلند و بلند ) خود را که از ابتدای خرداد سال 1393 تا پایان خرداد 1394 تولید کرده‌اند و در دوره‌های گذشته جشن خانه سینما نیز شرکت نداشته‌اند به دبیرخانه جشن ارائه کنند. همچنین عضویت یکی از دو صاحبان معنوی یا مادی اثر (کارگردان یا تهیه‌کننده) در یکی از اصناف خانه سینما الزامی است و دبیرخانه جشن موظف است در هنگام ارائه اثر برای شرکت در جشن کپی کارت صنفی متقاضی را دریافت کنند.

لازم به ذکر است که تمام آثار باید به صورت DVD هر اثر به شکل لوح مجزا  ارائه شود. علاقه‌مندان جهت دریافت فرم شرکت و ارائه اثر خود می‌توانند از ساعت 9 تا 18 (فرصت اعلام شده به دبیرخانه جشن سینمای ایران) به خیابان بهار جنوبی، کوچه سمنان، پلاک 29 مراجعه کنند.

احمدرضا درویش از سایت عربی فیلم «رستاخیز» رونمایی کرد

احمدرضا درویش، کارگردان «رستاخیز» با حضور در برنامه «مع المشاهدین» (با تماشاگران) که شامگاه یکشنبه، ۱۷ خردادماه از شبکه «الکوثر» روی آنتن رفت از سایت عربی فیلم «رستاخیز» رونمایی کرد.

سایت عربی فیلم «رستاخیز» که در عربی «القربان» نامیده می‌شود به آدرس www.alqorbanmovie.com در دسترس علاقه‌مندان است.

احمدرضا درویش در این برنامه که یکشنبه هر هفته از شبکه جهانی «الکوثر» پخش می‌شود و اجرای آن را لیث ترانچی به عهده دارد درباره فیلم تاریخی – مذهبی «رستاخیز» صحبت کرد. فیلم «رستاخیز» همزمان با عید سعید فطر با سرگروهی سینما آزادی در تهران و شهرستان‌ها اکران خواهد شد.

«رستاخیز» به نویسندگی و کارگردانی احمدرضا درویش، تهیه‌کنندگی تقی علیقلی‌زاده و مدیریت تولید علی قائم‌مقامی ساخته شده و موسسه فرهنگی، تبلیغاتی بهمن سبز پخش فیلم را برعهده دارد.

۱۳اثر دفاع مقدسی در مراحل مختلف تولید هستند

۳ فیلم سینمایی که سال گذشته تولید شده و در سی‌وسومین جشنواره فیلم فجر مورد استقبال مخاطبان این ژانر قرار گرفت، آماده نمایش هستند، ۱ فیلم به طور همزمان مراحل فیلمبرداری و تدوین را سپری می‌کند و ۹ فیلم نیز در مرحله تحقیق و نگارش فیلمنامه قرار دارند.

۳ فیلم سینمایی «تا آمدن احمد» (صادق صادق دقیقی)، «تگرگ و آفتاب» (رضا کریمی) و «حکایت عاشقی» (احمد رمضان‏زاده) آماده نمایش بوده و در نوبت اکران قرار دارند. فیلم سینمایی «پری دریایی» (محمدرضا عرب و مسعود آقابابائیان) هم اکنون در مرحله تدوین است.

۹ اثر سینمایی نیز هم اکنون در مرحله نگارش فیلمنامه هستند که پس از ارائه نسخه نهایی با تامین منابع مالی، با مشارکت انجمن سینمای دفاع مقدس تولید خواهند شد.

«فراموشی» همزمان با لیالی قدر پخش می‌شود

تصویربرداری مینی سریال «فراموشی» به کارگردانی سعید سلطانی به منظور پخش در شب‌های قدر آغاز شد. حسین آقا‌هرندی، تهیه کننده این سریال گفت: قصه این سریال به قلم مشترک اصغر عبدالهی و سعید شاهسواری درباره سام شکرچیان، مردی 45 ساله است که غرق در کار و تجارت است. او به واسطه ناکامی در یک معامله کلان به شدت عصبانی و آشفته بوده و این آشفتگی باعث می‌شود تا در راه شمال، با یک وانت تصادف کند و این آغاز ماجراست.

وی افزود: امین زندگانی، سیاوش خیرابی، نگین صدق‌گویا، محسن افشار و الهام نامی بازیگران اصلی این کار هستند.

حمیدیان به «بادیگارد» حاتمی‌کیا پیوست

بابک حمیدیان برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مکمل مرد برای فیلم «چ» و «روز رستاخیز» از سی‌و‌دومین جشنواره فیلم فجر، به گروه فیلمسازی حاتمی‌کیا برای فیلم‌سینمایی «بادیگارد» پیوست.
بازیگر نقش اصغر وصالی در فیلم «چ»، این بار در «بادیگارد» دومین همکاری سینمایی‌اش را با حاتمی‌کیا تجربه می‌کند. از بازیگران فیلم «بادیگارد» حضور پرویز پرستویی، فرهاد قائمیان و مریلا زارعی حتمی است. بدیهی است که طی روزهای آینده و همراه با بازنویسی نهایی فیلمنامه بازیگران جدیدی به پروژه اضافه خواهند شد.

captcha