چینی‌ها؛ تازه‌ترین عناصر داعش/ مقامات نگرانند
کد خبر: 3316291
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۹
اختصاصی ایکنا/

چینی‌ها؛ تازه‌ترین عناصر داعش/ مقامات نگرانند

شعب خارجی: در ماه‌های گذشته رسانه‌های بسیاری در جهان به حضور نیروهایی از چین در بدنه داعش اشاره کرده‌اند؛ مسئله‌ای که نگرانی مقامات چینی را به دنبال داشته است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از رایزنی فرهنگی کشورمان در افغانستان، در ماه‌های گذشته رسانه‌های بسیاری در جهان به حضور نیروهایی از چین در بدنه داعش اشاره کرده‌اند. در همین راستا گروهی از چینی‌های دارای عقاید افراطی که به گروه تروریستی داعش پیوسته‌اند، به عنوان تازه‌ترین دسته جهادیون تندرو دست به تحرک زده‌اند.

به اذعان مقامات بلندپایه چینی شماری از مسلمانان چینی منطقه «اویغور» همراه با نیروهای داعش در درگیری‌های سوریه و عراق می‌جنگند. ابوبکر البغدادی، سرکرده داعش قبلا طی اظهاراتی اعلام کرده بود اعضای این گروه از ده‌ها کشور جهان از جمله چین برای مبارزه برای ایجاد حکومت به اصطلاح اسلامی به منطقه آمده‌اند.

هر چند گمان می‌‌رود دولت چین هنوز اطلاعات کافی در این خصوص ندارد، امری که خطر بازگشت بلامانع و فعالیت این تروریست‌ها در داخل کشور را دو چندان می‌کند؛ اما وزیر کشور مالزی، خروج بیش از 300 تبعه چینی از خاک مالزی برای پیوستن به عناصر داعش در سوریه و عراق را تأیید کرده است.

اعزام نیروهای چینی به سوریه از سوی آمریکا و ترکیه

بنابراین صدها شهروند چینی این کشور به تروریست‌های داعش پیوسته‌اند. در کنار این نیز باید توجه داشت که برخی بازیگران منطقه‌ای چون آمریکا و ترکیه در یک سال گذشته صدها معارض چینی به شمال شرق سوریه منتقل کرده‌اند و این افراد اکثرا اویغور، سنی‌مذهب و اهل جمهوری خلق چین هستند.

در گذشته نیز دستگیر‌شدن شهروندان چینی در عملیات ارتش عراق علیه داعش، حضور چینی‌ها در بین تروریست‌های داعش امری مسلم گردید. در واقع در ماه‌های گذشته بیشتر تندروهای داعشی چینی‌تبار از طریق شبکه‌های اجتماعی پیام‌هایی به دختران و پسران اویغور ارسال و از آن‌ها دعوت به «جهاد نکاح» کرده و یا می‌خواهند با سفر به اندونزی عازم عراق شوند و به گروه تروریستی و تکفیری داعش بپیوندند.

نگرانی مقامات چینی از پیوستن چینی‌ها به داعش

آنچه مشخص است، حضور شهروندان چینی در بین تروریست‌های داعش به صورت بالقوه نگرانی مقامات چین را به همراه آورده است. چرا که چین در سال‌های اخیر از گزند حملات افراط‌گرایان در امان نبوده و فعالیت گروه‌های افراطی در این کشور در چند سال اخیر بیش از 400 کشته و صدها زخمی به جای گذشته است.

در این میان اینک نیز نفوذ گروه تروریستی - تکفیری داعش در عراق و سوریه و استمرار جذب نیرو از سوی این گروه تروریستی در افغانستان، نگرانی امنیتی فزاینده‌ای را در چین سبب شده است تا مبادا عوامل این گروه راهی برای نفوذ به پهناورترین کشور آسیایی بیابند.

در این راستا باید به یاد داشت که منطقه خودمختار «سین کیانگ» در غرب چین با آسیای مرکزی همواره در سال‌های اخیر جولانگاه فعالیت گروه‌های فعال استقلال‌طلب به خصوص گروه ترکستان شرقی است و درگیری در منطقه و استان خودمختار سین‌کیانگ چین (اویغورستان یا ترکستان شرقی) از سال‌ها قبل جریان دارد.

در این منطقه که یک ششم کل مساحت چین در غرب این کشور با جمعیتی بیش از20 میلیون نفر قرار دارد، با هشت کشور از روسیه در شمال تا پاکستان در جنوب‌ غربی مرز مشترک دارد. در این بین اکثریت ساکنان غیرچینی سین کیانگ را اویغورها و مسلمانان اهل سنت تشکیل می‌دهند. همین امر بستری برای گسترش اندیشه‌هایی چون داعش در منطقه است.

جنبش اسلامی ترکستان شرقی و احتمال پیوستن به داعش

در واقع اویغورها که با زبان ترکی اویغوری سخن می‌گویند(خط آنان فارسی و دارای 35 درصد کلمات فارسی است) دارای نزدیکی‌هایی با بسیاری از مسلمانان منطقه هستند، با این حال این تهدید وجود دارد که جنبش اسلامی ترکستان شرقی که قبلا با حضور طالبان و القاعده در افغانستان همکاری‌هایی با آنها داشته است، اکنون با توجه به همکاری‌ها و هماهنگی‌ها با سایر جنبش‌های همگرا و بنیادگرا چون داعش اقتدار خود را گسترش دهد و یا بسیاری از نیروهای آن به داعش بپیوندند.

جدا از این نیز باید توجه داشت که پیوستن چینی‌های افراطی به داعش می‌تواند در آینده نه چندان دور برای کشوری مثل چین تهدیدی جدی محسوب شود؛ چرا که هم اینک نیز با فعال‌شدن داعش در افغانستان و نزدیکی جغرافیایی به سین کیانگ حضور گسترده‌تر این گروه در افغانستان، دولت چین احساس ناامنی بیشتری کند.

captcha