سفره‌های افطاری اشرافی مانع رسیدن به کمال مطلوب است
کد خبر: 3320135
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۲
آیت‌الله قائم‌مقامی:

سفره‌های افطاری اشرافی مانع رسیدن به کمال مطلوب است

گروه اقتصاد: یک استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: موضوعی همانند افطاری‌دادن در ماه مبارک رمضان در صورتی کمال مطلوب و عبادت است که سفره افطار فاقد جنبه اسراف و تبذیر و اشرافیت باشد؛ مخصوصا در زمان‌هایی که سختی و مشکلات اقتصادی وجود دارد.

آیت‌الله سیدمحمد قائم‌مقامی، استاد حوزه و دانشگاه، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، به بیان نکاتی درباره ابعاد اقتصادی ماه رمضان و لزوم پرهیز از اسراف و تبذیر در این ماه مبارک پرداخت و اظهار کرد: ما همه ایام سال را ماه عبادت می‌دانیم اما ایام رمضان به صورت خاص و زمانی است که  به طور مطلق به عبادت اختصاص دارد و از آنجا که ماه مبارک رمضان به طور خاص ماه عبادت است، این ایام، اصل حقیقت زمان را برای ما یادآوری می‌کند.

نعمات ماه مبارک رمضان

وی ادامه داد: این ماه عزیز و نورانی، نعمت بودن هستی، عبادات و نعمات را به صورت عیان به ما نشان می‌دهد و ماهی است که با فطرت انطباق دارد. انسان به واسطه اعمال این ماه از جمله روزه گرفتن، از برکات زیادی بهره‌مند می‌شود و بدیهی است هرچقدر انسان از مناسک این ماه از جمله افطاری دادن‌ها استفاده کرده و دستورات این ماه را مراعات کنیم بهره بیشتری خواهیم برد.

قائم‌مقامی افزود: در کنار این عبادات، انسان باید تلاش کند معصیت یا مکروهی رخ ندهد. هنگامی‌که روزه هستیم در عین اینکه روزه‌داری کرده‌ایم اگر لحظه‌ای عصبانی شویم، وقتی به خود یادآوری کنیم که در حال روزه هستیم، خُلق انسان عوض خواهد شد و انبساط  خاطر پیش خواهد آمد.

سفره‌های افطاری به محلی برای اسراف و تبذیر تبدیل نشود

وی اظهار کرد: در چنین شرایطی است که انسان می‌فهمد نمی‌تواند گناهی را مرتکب شود و یا به دیگران اهانت کند. انسان این موارد را به صورت فطری درک می‌کند و در بقیه موارد هم همینگونه است. افطاری دادن از جمله ‌ثواب‌های بزرگ وسنت‌های پسندیده است که نباید حذف شود و مراد فقط افطاری دادن به فقرا نیست بلکه مقصود افطاری دادن به مؤمنین است ولو متمول باشند اما انسانی که افطار می‌دهد نباید این سفره را محلی برای چشم‌و‌همچشمی و مصرف‌گرایی تبدیل کند.

این استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: موضوعی همانند افطاری دادن در ماه مبارک رمضان در صورتی کمال مطلوب وعبادت است که سفره افطار فاقد جنبه اسراف و تبذیر و اشرافیت باشد؛ مخصوصا در زمان‌هایی که سختی و مشکلات اقتصادی وجود دارد.

لزوم حفظ سادگی سفره‌های افطاری

وی ادامه داد: با این اوصاف، منطقی است که در ماه مبارک رمضان سادگی در افطاری دادن‌ها و مصرف کردن‌ها حفظ شود و سفره‌های افطاری، اشرافی و سرشار از اسراف و تبذیر نباشد و سادگی آن حفظ شود؛ چراکه این سادگی در افطار بسیار پسندیده است.

قائم‌مقامی تأکید کرد: ممکن است این افطاری دادن‌ها از جانب افراد یا از جانب برخی از کارکنان ادارات بدون استفاده از هزینه دولتی باشد اما در هر صورت باید جنبه ساده بودن آن حفظ شود تا انشاء‌الله معصیتی در این ماه مبارک صورت نگیرد.

برخی آیات اقتصادی قرآن

وی به برخی از آیات قرآن درباره لزوم پرهیز از اسراف و تبذیر اشاره کرد و گفت: در قرآن کریم آمده است «وَآتِ ذَا الْقُرْبَى حَقَّهُ وَالْمِسْکِینَ وَابْنَ السَّبِیلِ وَلاَ تُبَذِّرْ تَبْذِیرًا؛ و حق خویشاوند را به او بده و مستمند و در راه‏مانده را [دستگیرى کن] و ولخرجى و اسراف مکن» (الإسراء/ 26). همچنین آمده است: «یَا بَنِی آدَمَ خُذُواْ زِینَتَکُمْ عِندَ کُلِّ مَسْجِدٍ وکُلُواْ وَاشْرَبُواْ وَلاَ تُسْرِفُواْ إِنَّهُ لاَ یُحِبُّ الْمُسْرِفِی؛ اى فرزندان آدم جامه خود را در هر نمازى برگیرید و بخورید و بیاشامید ولى زیاده‏روى مکنید که او اسراف‌کاران را دوست نمى‏دارد»( الأعراف/ 31).

این استاد حوزه و دانشگاه در پایان تأکید کرد: این مواردی که بیان شد، مواردی کلی است و شامل همه اوقات می‌شود و شاید بتوانیم بگوئیم که اطلاق این آیات، ماه مبارک رمضان را بیشتر شامل بشود؛ به این دلیل که در این ماه در حال عبادت هستیم و قطعا نباید مرتکب چنین گناهانی شویم.

captcha