عملکرد موفق جهاد دانشگاهی؛ از نهادسازی تا توسعه اندیشه دینی
کد خبر: 3336999
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۲
هادی خانیکی تشریح کرد:

عملکرد موفق جهاد دانشگاهی؛ از نهادسازی تا توسعه اندیشه دینی

گروه اندیشه: عضو هیئت علمی گروه ارتباطات معتقد است که جهاد دانشگاه هم در نهادسازی و هم در حوزه اندیشه دینی جایگاه بسیار موفقی داشته است.

هادی خانیکی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در خصوص عملکرد جهاد دانشگاهی گفت: جهاد دانشگاهی را اولا باید یکی از محصولات و نهادهای برساخته انقلاب اسلامی در سال 57 دانست و ثانیا اگر دستاوردهای این نهاد را که به نوعی خود وامدار انقلاب هست، خواسته باشیم در عرصه‌های مختلف علمی، فرهنگی، و اجتماعی ارزیابی کنیم، نتیجه آن را خیلی مثبت می‌بینم.

کارنامه درخشان جهاد در مقایس کلی و خرد
خانیکی ادامه داد: این نتیجه مثبت به این معناست که اولا جهاد دانشگاهی توانسته است به نهادی برای نوعی تجمیع و سازماندهی و تربیت نسل انقلاب در حوزه و دانشگاه شود.
وی افزود: از سوی دیگر نتیجه این سازماندهی با نوآوری و ورود به عرصه‌های جدید هم همراه بوده است، برای نمونه می‌توانیم بگوییم که جهاد دانشگاهی هم در مقیاس کلی و هم در مقیاس خرد یعنی عرصه دانشگاه‌های مختلف، کارنامه درخشانی دارد. در زمینه تحقیقات، آثار، نوآوری‌ها، تالیفات و مهم‌تر از همه اینها، استمرار و پیوستگی در فعالیت‌ها و نهادسازی‌های جدید ما این کارنامه را می‌بینیم.

اولین خبرگزاری‌ قرآنی از نوآوری‌های جهاد دانشگاه است
خانیکی با بیان اینکه همین نهاد خبرگزاری بین‌المللی قرآن اولین خبرگزاری قرآنی و از نوآوری‌های جهاد دانشگاهی است، گفت: قبل از آن هم اولین خبرگزاری دانشجویی تاسیس شده بود که به عنوان یکی از موفق‌ترین نهادهای رسانه‌ای کشور در سطح نهاد‌های سابقه‌دار در این حوزه فعالیت می‌کند.
وی ادامه داد: جهاد دانشگاهی پیش از این‌ دو نیز بسیاری از مراکز پژوهشی که ابداعات و اختراعات و ابتکارات منحصر به فردی را انجام داده‌اند تاسیس کرده است و قبل از آن جهاد به عنوان یک نهاد واسط بین اندیشمندان و دانشمندان و محققان، پیش کسوت با محققان و جوانان عمل می‌کرد. همچنین این نهاد در حوزه پژوهش و آثار علمی منتشر شده به عنوان ترجمه و تالیف نیز بسیار موفق عمل کرده است.
خانیکی تصریح کرد: در مجموع جهاد دانشگاهی توانسته است هم در گردآوری و هم در نهاسازی و حمایت از استعداد‌های علمی کشور عملکرد موفقی داشته باشد.
این استاد دانشگاه در خصوص جایگاه جهاد در تقویت اندیشه دینی و ظرفیت آن در این حوزه گفت: یکی از آثار مثبت جهاد این است که بتواند پلی بین نیازهای جدید و ظرفیت‌های نهفته فرهنگ و تمدن اسلامی و ایرانی بزند.
خانیکی تصریح کرد: این که اساسا بتوانیم توجه به قرآن را وارد زمینه‌های جدید بکنیم، یعنی میان خبر، گزارش و تحقیق با قرآن به عنوان پایه وستون نه تنها اعتقادات ما، بلکه فرهنگ و تمدن ما ارتباط حاصل کنیم و نتیجه آن بدل به دستاورهای مختلقی در حوزه‌های مختلف فرهنگی، هنری، علمی و ادبی شود، اهمیت دارد.
وی با بیان این که این مساله می‌تواند بین قرآن با ادبیات و به خصوص ادبیات جدید، هنر، پایان‌نامه‌های قرآنی و تحقیقاتی که در این زمینه انجام می‌‍شود و تبدیل آن‌های به کالاهای رسانه‌ای تحقق یابد و  همه این‌ها کارهایی است که در خبرگزاری قرآن انجام گرفته است، اما نباید این زمینه ها را به یک خبرگزاری محدود دانست.
این استاد برجسته ارتباطات در خصوص این‌که جهاد در این راستا چه می‌تواند بکند، گفت: باید با قسمت‌هایی که تا کنون با‌ آن‌ها ارتباط کمتری داشته‌اند را دریابند و آنها را با قرآن وارد گفتگو کرد، چرا اثر قرآن را باید در حوزه های مختلف و توسط کسان و گروه‌های مختلف که پرداخته نشده است را مورد ملاحظه قرار داد.
تاسیس خبرگزاری قرآنی محدودیت‌ها را رفع کرده است
وی تصریح کرد: تاسیس خبرگزاری قرآنی و توسعه فعالیت‌های آن می‌تواند بعضی از انحصارات و محدودیت‌ها را بشکند، انحصار و محدودیت‌های که کار، اثر و ... قرآن دیگر محدود به گروه های خاصی نیست.
خانیکی ادامه داد: ادیبان، شاعران، هنرمندان و دانشمندان بزرگ در جاهای مختلف، در شهرهای مرکزی و حاشیه ای، در جهان اسلام و فراتر از جهان اسلام، در مقاطع و مراحل مختلف تاریخی وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کرد زیرا اساسا جذابیت پیام وقتی است که با شگفتی همراه باشد، به این معنا که پیام قرآن از زبان کسانی شنیده شود که حوزه تخصصی آن‌ها قرآن نباشد اما قرآن بر ایشان تاثیر گذاشته باشد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی افزود: وقتی که نویسنده، شاعر سینماگر، دانشمند و پژوهشگر برجسته‌ای از قرآن تاثیر می‌گیرد و یا به عبارتی دیگر قرآن در کارش موضوعیت می‌یابد، جذابیت بیشتری دیده می‌شود در کنار این که به طور متعارف فقیهان فیلسوفان، متفکران، مورخان و مفسرانی که در زمینه قرآن فعالیت کرده‌اند باید مورد توجه قرار بگیرند.
خانیکی در پایان گفت: این باز شدن و وسیع شدن زمینه‌های کار قرآنی هم چشم انداز پرداختن به کار قرآن را بیشتر می کند و هم جذابیت آن را بیشتر می کند و هم در این ظرفیت‌افزایی جا را برای توجه به  بخش‌‎های گذشته و شناخته شده ایکنا را باز می‌کند.

captcha