همکاری تنگاتنگ مرکز فقهی ائمه اطهار و جهاد دانشگاهی/ تقدیر از اقدامات علمی جهاد
کد خبر: 3339575
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۱
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) عنوان کرد:

همکاری تنگاتنگ مرکز فقهی ائمه اطهار و جهاد دانشگاهی/ تقدیر از اقدامات علمی جهاد

گروه حوزه‎های علمیه: رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان اینکه حوزه علمیه باید همراه با رشد علمی پیش برود گفت: مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) آمادگی دارد که رابط‎های علمی و فقهی بین جهاد دانشگاهی و این مرکز مامور شوند و مسایل را دنبال کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) آیت‎الله محمدجواد فاضل لنکرانی، ظهر امروز 15 مرداد در دیدار با مدیران جهاد دانشگاهی استان قم با اشاره به خدمات جهاد دانشگاهی در زمینه سلول درمانی گفت: بحث سلول درمانی از مباحث بسیار مهم و کارساز در دنیای معاصر است و اگر روزی تصور می‎شد که تنها جنبه پزشکی دارد امروز در حوزه اقتصادی نیز از مزیت‎های شاخص به حساب می‎آید.

وی افزود: در این زمینه این بحث را باید از منظر علمی، حقوقی، اخلاقی و دینی و فقهی بررسی کرد و مسئولین حتی باید در حوزه دفاعی و امنیتی نیز این مسایل باید رصد کنند.

حوزه همراه با پیشرفت علم حرکت می‎کند

مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بیان کرد: خوشبختانه حوزه از این مباحث عقب نیافتاده است بلکه در این زمینه جلو هم هستیم. تقریبا بیش از ده سال پیش یک نشستی در قم در زمینه شبیه سازی برگزار شد و مسیحیت همچون اهل سنت به شدت با این مسئله برخورد کردند ولی از امتیازات فقه شیعه این است که بزرگان و فقهای ما دستورات بسیار مترقی در این زمینه بیان کردند و از جمله اینکه فرموده اند کلیت این بحث اگر مسایل منفی و غیر انسانی و غیر شرعی در آن نباشد مشکلی ندارد.

همکاری تنگاتنگ مرکز فقهی ائمه اطهار و جهاد دانشگاهی

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) تصریح کرد: حوزه باید به موازات رشد و پیشرفت علم پیش رود و مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) نیز آمادگی دارد که در این رابطه، رابط‎های علمی و فقهی بین جهاد دانشگاهی و این مرکز مامور شوند و دستاوردها را مورد نقد و نظر فقهی قراردهند البته در کلیت، دست جهادگران در زمینه علمی بسته نیست و اگر در عرصه تلقیح مصنوعی در بین بزرگان حوزه مخالفان محکمی داریم در عرصه سلول درمانی مخالفت‎ها کم است و اگر قرار باشد که این بحث در عرصه تولید اعضای بدن باشد که هیچ مخالفتی با آن وجود ندارد.

وی گفت: خدا را شاکر هستیم که کشور ما در عرصه سلول‎های بنیادی در مراتب بسیار بالا قرار گرفته است که از همه تلاش گران و فعالان جهاد دانشگاهی باید تقدیر کرد. در عرصه سلول‏های بنیادی کار وسیعی در حوزه فقهی می توان انجام داد.

وی افزود: عرصه سلول‎های بنیادی تحول عجیبی در دنیا ایجاد کرده است که فوق علم هسته‎ای است و بسیار خرسندیم که جهادگران ایرانی توانستند ما را در این زمینه به خودکفایی برسانند؛ نکته خاص این است که انگیزه جهادگران ما نسبت به متخصصان خارجی این است که شما هیچ گاه به دنبال مسایل مادی نیستید و تنها نیت شما خدمت به خلق و جلب رضایت خداست.

captcha