به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، آیتاللهالعظمی جوادی آملی با تأکیدبر لزوم وجود روح ملکوتی در وجود خبرنگاران و گزارشگران، بیان کرد: جریان گزارشگری و خبری کاری است که از یک بدنهای برخوردار است؛ این بدنه در اختیار غالب گزارشگران هست همچنین از یک روح ملکوتی متنعم است که آن در اختیار همه نیست.
بنابر اعلام پایگاه اطلاعرسانی بنیاد بینالمللی علوم وحیانی اسراء، وی با تشریح صدق در خبر و صدق در مخبر اظهار کرد: یک صدق خبری است و یک صدق مخبری، مثل یک کذب خبری و یک کذب مخبری؛ صدق خبری یعنی این خبر درست است، صدق مخبری یعنی این گزارشگر یک آدم راستگو است، اینها تلازمی هم ندارند، گاهی گزارشگر راستگو است صدق مخبری هست ولی اشتباهاً مطلبی را به او القا کردند در نتیجه خبر دروغ است و کذب خبری است اما آنچه که برای همه ما لازم است هم صدق خبری است هم صدق مخبری.
آملی راستگویی را ثمره تزکیه نفس و تحقیق عالمانه دانست و عنوان کرد: اول باید راستگو باشیم که این مربوط به تهذیب نفس است و بعد باید محقق باشیم، خبر را از منبع اصلیاش به دست بیاوریم که صدق خبری داشته باشد، صدق خبری به وسیله آزمایشها و آموزشها و اطلاعرسانیها و مبادی دیگر حاصل میشود، اما صدق مخبری را در کنار سجاده و مسجد و حسینیه باید جستجو کنیم در هیچ جا انسان را راستگو نمیکنند خیلی از خبرنگارها و گزارشگرها هستند که زود خریدوفروش میشوند.
وی با بیان این مطلب که راستگو بودن، بهترین فضیلت و سرمایه است، گفت: نه صدا و سیما این هنر را دارد که شما را راستگو بکند نه مبادی دیگر، اگر مسجد و حسینیه و دعا و نماز و مناجات خدای ناکرده اثر نکرد مطمئن باشید این کالا در هیچ جا پیدا نمیشود و آنچه میارزد راستگو بودن است. یک انسان راستگو میرود ، میفهمد ، درس میخواند، از راه صحیح پیدا میکند تا چیزی برای او روشن نشد نمیگوید زیرا معتقد است ائمه فرمودند «کفی بالمرء کذباً ان یحدث بالکل ما سمع» خبر فروشی یعنی شرف فروشی و خبر خریدن هم یعنی حیثیت دیگری را زیر سؤال بردن. بنابراین اساس کار این است آقایان که صدق مخبری را فراهم بکنید، راستگو بودن این بهترین فضیلت و سرمایه است.
آملی صداقت را راز پیروزی در جنگ رسانهای بین جبهه حق و باطل عنوان کرد و گفت: صداقت در فرهنگ دین معطر است و عطر را هر شامهای میپذیرد، این نیازی به درس خواندن ندارد، اینها جزء فرهنگهای فطری و جنبه بینالمللی بشر است، حرف صدق و گزارش صدق برای گوش شنوا آشنا است، اینکه میبینید رسانههای جمعی، اخبار و سخنان رسانههای صهیونیستی، رسانههای استکباری، رسانههای خرید و فروشی، رسانههای خبر فروش، تلاش و کوشش کردهاند که آمریکا را موجه جلوه بدهند ولی نتوانستهاند، به خاطر این است که این اخبار جانبدارانه، مانند زباله بدبویی است که شامه فطرت بشر از آن گریزان و بیزار است. ولی بر عکس آن صدای ضعیفی که از عراق و افغانستان برمیخیزد و در همه عالم هم میپیچد و به گوش همه میرسد، همه هم او را قبول دارند برای این است که این یک صدای آشنا است ، این خبر، صدق معطر است.
وی تأکید کرد: اگر کسی خدای ناکرده در باندبازیها در جناحبازیها در خبرسازیها در خبر فروشیها یک مدتی عادت بکند، آن وقت گوشش را میبندد و دیگر از دروغ گفتن ارتزاق میکند بنابراین تمام تلاش و کوشش همه ما باید این باشد که از خبر راست لذت ببریم، هم محققانه و هم متحققانه عمل کنیم تا جهان سخن و خبر ما را بپذیرد.
این مفسر برجسته قرآن با توصیه بر وجود بخشهای تحلیلی و تعلیلی برای دادن سبقه علمی به اخبار اذعان کرد: شما باید در کنار اخبار یک بخش تحلیلی هم داشته باشید، تحلیل و تعلیل خبر یک آدم باسوادی میخواهد که خبرشناس باشد، صدر و ساقه خبر را بشناسد، اطلاعرسانی جزء سواد نیست، اطلاعات مانند کشکول است، تحلیل خبر، مبدأ خبر، منشأ خبر و جوشش خبر از کجا درآمده، چرا اینگونه شده، این میشود تحلیل و تعلیل، وگرنه فلان حادثه آنجا اتفاق افتاده برای مخاطبی که قدرت تحلیل ندارد بی ثمر است.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد: اگر انشاءالله رسانههای گروهی بعد از اینکه راستگو شدند و خبرهای راست فراهم کردند این اطلاعرسانی را که دروازه علم است زمینه قرار بدهند و سپس به نام تعلیل و تحلیل خبر وارد خود علم بشوند آنگاه میتوانند جلوی خیلی از رسانههای بیگانه را بگیرند.
امیرمحسن سلطان احمدی