پایان کنفرانس بین‌المللی مقابله با فتواهای افراط‌گرایانه در مصر
کد خبر: 3347113
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۰

پایان کنفرانس بین‌المللی مقابله با فتواهای افراط‌گرایانه در مصر

گروه بین‌الملل: شرکت‌کنندگان در کنفرانس بین‌المللی «مقابله با فتواهای افراط‌گرایانه» در مصر، نسبت به خطرات و پیامدهای اندیشه تکفیری هشدار دادند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی «lebanesetweets.com»، علما و مفتیان شرکت‌کننده در کنفرانس بین‌المللی مقابله با فتواهای افراط‌گرایانه در مصر که عصر دیروز، 27 مردادماه، به پایان رسید، با صدور بیانیه‌ای ضمن هشدار نسبت به خطر اندیشه‌های تکفیری، میانه‌روی و اعتدال در صدور فتوا و توجه به عرف و سنت‌‌های جوامع مختلف را خواستار شدند.
در این بیانیه، بر ضرورت مقابله با تندروی و تکفیر، تعصب مذهبی و تمرکز بر میانه‌روی در صدور فتوا و اهمیت تجدید و نوگرایی در علوم مربوط به فتوا تأکید شد.
شرکت‌کنندگان در این کنفرانس، از مفتیان خواستند که اختلاف سنت‌های هر کشوری و واقعیت‌‌های جوامع امروزی را به ‌هنگام صدور فتوا در نظر بگیرند.
همچنین در این بیانیه، مفتیان و علمای حاضر در کنفرانس بر تأسیس مراکز دینی مورد اعتماد برای آموزش مهارت‌های صدور فتوا  تأکید کردند.
کنفرانس بین‌المللی مقابله با فتواهای تکفیری، روزهای 26 و 27 مردادماه با مشارکت علما و اندیشمندان بیش از 50 کشور اسلامی در قاهره برگزار شد و در این کنفرانس، تقریب میان مذاهب اسلامی و مبارزه با فتواهای تکفیری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
تأسیس دبیرخانه‌ای برای مفتیان و مراکزی برای نظارت بر فتواها و رد فتواهای افراط‌گرایانه همچنین تربیت مفتیان از جمله موضوعاتی بود که این کنفرانس مورد بررسی قرار گرفت.
تأکید بر تصحیح برداشت‌های نادرست از مفهوم جهاد، ایجاد راهبردی جدید برای کمک به جوامع اسلامی در غرب برای مقابله با تفکر افراط‌گرایانه از دیگر محورهای این کنفرانس بود.

captcha