آیتالله سیدمحمدحسینی قزوینی، در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) درباره انتشار اخباری مبنی بر دریافت پاسخ شیخ الازهر به آیتاللهالعظمی مکارم شیرازی با تایید دریافت این نامه تصریح کرد: پاسخ شیخ الازهر به ایشان دریافت شده و بنده در جریان محتوای آن هستم، ولی چون این مرجع تقلید با علنی کردن آن موافقت نکردهاند، فعلا محتوای آن علنی و رسانهای نخواهد شد.
وی اظهار کرد: در صورت قطعی شدن موافقت ایشان و در زمانی که صلاح بدانند در نشستی خبری به تشریح محتوای آن خواهیم پرداخت.
حسینی قزوینی با اشاره به برگزاری نخستین جلسه با رسانهها که چندی قبل در دفتر آیت الله العظمی مکارم برگزار شده بود عنوان کرد: این جلسه بسیار مفید بود و بازتاب خوبی داشت به طوری که در چندین کشور اسلامی از جمله مراکش، مصر و الجزایر این نامه در پرتیراژترین روزنامهها و رسانههای آنان منتشر و تیتر شد.
وی اظهار کرد: دکتر احمد الطیب پاسخی بسیار مودبانه و محترمانه برای آیتاللهالعظمی مکارم فرستادهاند و هر زمان که صلاح بدانند ترجمه و در اختیار رسانهها قرار خواهیم داد.
چرایی و چگونگی آغاز گفتمان میان دو عالم بزرگ جهان اسلام
یادآور میشود آیتالله سیدمحمد حسینی قزوینی، نماینده آیت الله العظمی مکارم شیرازی و مدیر شبکه جهانی ولایت، 12 مرداد در نشست خبری تشریح نامه آیت الله العظمی مکارم شیرازی به شیخ الازهر گفته بود: امسال دکتر احمدالطیب در ماه مبارک رمضان مباحثی را مطرح می کردند که محور بحث ایشان هم نقد عقاید شیعه و بحث امامت بوده است که این بحث ها در چند محور ارایه شد و ما روزانه این مطالب را در اختیار آیت الله العظمی مکارم شیرازی قرار میدادیم.
رئیس شبکه تلویزیونی ولایت با بیان اینکه دکتر احمدالطیب، فردی بزرگوار و متین است تصریح کرد: وی در سخنان خود به وحدت شیعه و سنی اشاره و انصافا حق مطلب را ادا کردند و بهتر از این نمیشد از وحدت دفاع کرد و آیت الله العظمی مکارم هم از این اقدام دکتر الطیب تشکر کردند.
قزوینی ادامه داد: بحث دیگری که ایشان در ماه رمضان عنوان کرد بحث تبشیر شیعه بود و اینکه تعدادی از عالمان شیعه در مصر جوانان سنی را به شیعه ترغیب می کنند و جوانان سنی نیز از آنها اثر پذیرفتهاند و البته شرط شیعه شدن این جوانان هم این است که در اذان و در ذیل شهادت به امام علی(ع)، به جهنمی بودن عایشه هم شهادت بدهند و این موضوع باعث عصبانیت شیخ الازهر بوده و ایشان مواضعی گرفته است در حالی که این مسایل ربطی به علمای شیعه ندارد.
اقدامات تشیع لندنی
وی افزود: این کارها از سوی تشیع لندنی و افرادی مانند یاسر الحبیب که داماد سیدمجتبی شیرازی، برادر سیدصادق شیرازی و صاحب شبکه فدک در لندن است صورت می گیرد که به تعبیر آیتالله مکارم شیرازی، جیره خوار غرب هستند و از عقل سالم برخوردار نیستند و ربطی به فقها و عالمان شیعه ندارد و همه مراجع شیعه هم با این افراد مخالف هستند و سب صحابه را هم تحریم کردهاند.
وی ادامه داد: از جمله مباحثی که دکتر احمد الطیب به آن اشاره کرده مطلبی است که علمای شیعه و سنی جمع شوند و ریختن خون اهل سنت و شیعه را حرام اعلام کنند؛ در حالی که واقعا جای سوال دارد که کدام مرجع شیعی تا کنون حکمی به ریختن خون یک سنی داده است و من با قاطعیت می گویم گه در 14 قرن اخیر هیچ عالم سنی و شیعه به ریختن خون پیروان یکدیگر فتوا نداده اند و این وهابیون و تکفیری ها هستند که به این کارها رو می آورند.
قزوینی بیان کرد: آیت الله العظمی مکارم شیرازی نیز این نامه را برای نشان دادن حسن نیت شیعیان و اهتمام مراجع تقلید شیعه به وحدت میان شیعه و اهل سنت به ویژه همگرایی اسلامی و برگزاری جلسات مشترک با علمای اهل سنت برای وی ارسال کردند البته ما انتظار داریم اگر قرار است آن ها چنین جمعی را فراهم بیاورند علمای عربستانی را هم بیاورند که چگونه حکم به ارتداد میدهند و شبانه روز ملت یمن را با همین فتاوی قربانی میکنند.
آمادگی برای برگزاری نشستهای مشترک
وی با تاکید بر اینکه ما آمادگی کامل برای برگزاری نشستهای مشترک داریم گفت: ما میدانیم که آنها نمیتوانند در الازهر از ما پذیرایی کنند زیرا شرایط آن کشور به هیچ وجه پذیرای این مسئله نیست و دولت مصر اجازه نمی دهد و مخاطراتی دارد ولی ما آمادگی داریم که این نشست در قم، یک شهر دیگر و یا یک کشور ثالثی تشکیل شود.
این مبلغ بینالمللی تشیع، بیان کرد: پس از برگزاری کنگره تکفیریها نامهنگاری از سوی شیخ الازهر و آیتالله العظمی مکارم انجام شد و شیخ الازهر مطالبی جالب در خصوص وحدت جهان اسلام بیان کرد که بسیار جالب توجه بود.