فرشته لودین؛ معروف‌ترین زن مسلمان آلمان
کد خبر: 3357619
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۰

فرشته لودین؛ معروف‌ترین زن مسلمان آلمان

شعب خارجی: سال ۲۰۰۳ فرشته لودین بر سر حق خویش به مجادله پرداخت تا بتواند به عنوان یک معلم در خدمت دولت آلمان، روسری به سر داشته باشد. وی در این روند معروف‌ترین زن مسلمان آلمان شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از رایزنی فرهنگی کشورمان در آلمان، انتشارات دویچه لوانته (Deutscher Levante Verlag) آلمان اخیرا کتابی با عنوان «افشاگری فرشته لودین: زنی با روسری» (Enthüllung der Fereshta Ludin: Die mit dem Kopftuch) را به قلم فرشته لودین و ساندرا عابد (Sandra Abed) روانه بازار کتاب کرده است.

در معرفی این کتاب در سایت کتاب آمازون چنین می خوانیم: «سال 2003 فرشته لودین بر سر حق خویش به مجادله پرداخت تا بتواند به عنوان یک معلم در خدمت دولت آلمان، روسری به سر داشته باشد. وی در این روند معروف‌ترین زن مسلمان آلمان شد.

فرشته لودین برای نخستین بار است که زندگی پرماجرای خویش را در قالب کتاب روایت می کند؛ روایتی متفاوت از زندگی کلیشه ای مهاجران. او دختر یک دیپلمات افغانستانی است که دوران مدرسه را در عربستان سعودی گذرانده است و حالا مادر یک خانواده پازل مانند مسلمان است و خود را شهروند جهانی و متعلق به آلمان می داند».

فرشته لودین متولد 1972 میلادی است. او به عنوان دختر یک دیپلمات افغانستان برای اولین بار در سن پنج سالگی به آلمان آمد. سپس خانواده‌اش در عربستان سعودی زندگی کردند و در سال 1986 یک بار دیگر به آلمان بازگشتند.

لودین در ایالت بادن-وورتمبرگ (Baden-Württemberg) به تحصیل در مدارس ابتدایی و متوسطه پرداخت، اما پس از اتمام دوره تحصیل و کارآموزی، به دلیل داشتن حجاب، در مدارس دولتی پذیرفته نشد. وی شکایت از این مسأله را تا دادگاه قانون اساسی فدرال پی گرفت تا سرانجام در سال 2003 و حکمی که به «حکم حجاب» معروف شد، حق به او داده شد. پس از آن ایالت بادن-وورتمبرگ قانون خویش درباره مدارس را اصلاح کرد.

فرشته لودین از سال 1999 در یک مدرسه اسلامیِ خصوصیِ مورد تأیید وزارت آموزش آلمان مشغول به کار است. وی در سال 2012 موفق به دریافت جایزه «سه پادشاه» (Drei-Königs-Preis) شد. این جایزه از طرف شورای اسقف نشین کاتولیک برلین برای یک پروژه بین الادیان در مدرسه به او اهدا شد.

او در معرفی خویش می نویسد: «بله، من یک آلمانی هستم که البته زبان ها و فرهنگ های دیگری نیز بخشی از من را تشکیل می دهند: صبح که از خواب برمی ‌خیزم، نمازم را به عربی می خوانم، سپس با همسرم که صبحانه می خورم به آلمانی گفتگو می کنیم. مادرم را که می بینم در چشم برهم زدنی زبانم به فارسی تغییر می یابد. زندگی بیرون در خرید و پیش پزشک و طبیعتاً کار به لهجه شوابی (از لهجه‌های محلی رایج در آلمان) جریان دارد. وقتی با دوستان قدیمی ام تلفنی صحبت می کنیم، زبان مکالمه عربی یا انگلیسی است و همه این ها برای من کافی نیست که روزمره ام را بگذرانم. من دوست دارم در شکل دادن به محیط پیرامونم نقش داشته باشم و عضوی فعال از جامعه باشم. من دوست دارم جهان را ذره ای بهتر از آنچه یافته ام، پشت سر گذارم و من دوست دارم برای اندیشیدن تلنگر بزنم. من هرگز یک تماشاگر صرف نبوده ام و امیدوارم هیچ گاه هم نشوم.»

مدتی پس از موفقیت او در ماجرای رأی دادگاه قانون اساسی، موزه ایالتی اشتوتگات (Stuttgart) آلمان از او خواسته تا یکی از روسری‌هایش را در اختیار این موزه قرار دهد.

نویسنده دیگر کتاب «افشاگری فرشته لودین: زنی با روسری» خانم ساندرا عابد در سال 1976 در برلین متولد شده است. وی نویسنده کتاب  برای نوجوانان است. او که تحصیل کرده در رشته های انتشارات، زبان عربی و زبان انگلیسی است، در مدت اقامت خویش در آکسفورد، لندن و دبی به عنوان مترجم و خبرنگار به فعالیت پرداخته است.

او در سال 2011 در دانشگاه کمبریج (Cambridge) دوره ای را گذراند تا بتواند با حمایت از افراد، توانایی های بالقوه آنان را به منصه ظهور برساند.

این کتاب در 376 صفحه به زبان آلمانی تنظیم شده و با شابک ISBN-10:3943737217 و ISBN-13:978-3943737219 در دسترس علاقمندان قرار گرفته است.

captcha