ادعای مورخان درباره قرآن بیرمنگام مواجهه غیرمنطقی با اسلام است
کد خبر: 3361312
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۱
مسعود آذربایجانی:

ادعای مورخان درباره قرآن بیرمنگام مواجهه غیرمنطقی با اسلام است

گروه ادب: عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: ادعای مورخان درباره قرآن بیرمنگام مواجهه غیرمنطقی با اسلام و قرآن است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مسعود آذربایجانی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره ادعای مورخان انگلیسی در رابطه با قرآن بیرمنگام گفت: هر از گاهی مستشرقان چنین ادعاهایی را مطرح می‌کنند، اما اولین نکته این است که اگر از نظر آنها این ادعا مقرون به صواب باشد و حقیقت داشته باشد، باید این قرآن را منتشر کنند تا کارشناسان آن را از ابعاد گوناگون شناسایی کنند.

وی افزود: نخستین بُعد شناسایی این نسخه، قدمت تاریخی آن است و وقتی ادعا می‌کنند که این نسخه مربوط به پیش از اسلام است یعنی باید قبل از 610 میلادی باشد و قرائن قطعی در رابطه با این موضوع داشته باشند.

بررسی خط‌شناسی و زبان‌شناسی

حجت‌الاسلام آذربایجانی ادامه داد: این مسئله ادعای مشکلی است؛ چرا که در حال حاضر نسخه‌هایی از کتاب‌های شکسپیر را که مربوط به حدود چهارصد سال پیش است، غربی‌ها می‌گویند که ما نمی‌توانیم مدعی شویم که نسخه کاملی از آن دوران داریم؛ پس چطور درباره قرآن چنین ادعایی مطرح می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به ابعاد دیگر این بررسی‌ها تصریح کرد: بُعد دیگر بحث‌های خط‌شناسی و زبان‌شناسی است که باید با توجه به قرائن زبانی که هست، ثابت شود که مربوط به آن دوره است و یا مربوط به 14 قرن پیش است که باید این نکته روشن شود.

مورخان گذشته اشاره‌ای به این قرآن نداشته‌اند

این عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: نکته سوم اینکه، این مسئله ادعای بدون دلیلی است و اگر چنین موضوعی مطرح بود، مورخان دیگر نیز باید درباره این ادعا اشاره‌ای می‌کردند که چنین قرآنی وجود داشته و یا نسخه‌ای بوده است.

حجت‌الاسلام آذربایجانی بیان کرد: نکته مهم‌تر این است که این قرآن مورد ادعا از نظر محتوایی بررسی شود؛ چرا که مهمترین اعجاز قرآن، اعجاز محتوایی است، یعنی محتوای قرآن از نظر معارف، آن اندازه تأثیرگذار است که همین الان پس از هزار و چهارصد سال ما نمونه‌های زیادی را می‌بینیم که افراد تحت تأثیر قرآن قرار می‌گیرند و از جهت ایمانی متحول می‌شوند. به عنوان مثال در برنامه ماه عسل «محمد عرب» را دیدیم که اینها نمونه‌هایی از اعجاز قرآن است و جنبه‌های وحیانی قرآن را نشان می‌دهد و کتاب بشری صِرف نیست.

اسلام‌هراسی؛ دلیل ادعاهای بی‌اساس درباره قرآن

وی با اشاره به اهداف این ادعاهای بی‌اساس بیان کرد: با توجه به گرایش روزافزونی که به دین اسلام در سراسر جهان وجود دارد و حتی پس از حادثه 11 سپتامبر عده‌ای از مردم از سر کنجکاوی علاقه بیشتری پیدا کردند که درباره اسلام تحقیق کنند و زمانی که با حقایق آن آشنا می‌شوند به آن گرایش پیدا می‌کنند.

حجت‌الاسلام آذربایجانی یادآور شد: زمانی که مستشرقان نمی‌توانند با معارف حقیقی قرآن و اسلام مقابله کنند به این طُرُق تحت عنوان اسلام‌هراسی، مواجهه غیرمنطقی درباره اسلام را پیش می‌گیرند و یکی از این روش‌ها ساخت فیلم‌های هالیوودی، کاریکاتور و روش اخیر نیز این است که می‌خواهند قرآن را از نظر تاریخی زیرسؤال ببرند و این موضوع غیرمنطقی است؛ چون نمی‌توانند با معارف آن مواجهه جدی داشته باشند.

captcha