به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، در مقدمه گزارش مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی درباره «طرح تشکیل سازمان قرآن کریم»، آمده است: با توجه به اهمیت جایگاه قرآن و معارف قرآنی در جمهوری اسلامی ایران، نهادهای گوناگونی همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان صدا و سیما و... تکالیفی را در راستای مأموریتهای خود بر عهده گرفتهاند.
طرح «تشکیل سازمان قرآن کریم» به شماره ثبت 549، پیشنهاد میکند به منظور ایجاد هماهنگی میان این دستگاهها و تمامی فعالیتهای قرآنی در قالب مجموعهای منسجم و واحد، با ادغام تمامی واحدهای دولتی که فعالیت قرآنی دارند و تمرکز اعتبارات آنها، سازمانی با عنوان«سازمان قرآن کریم» زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شود.
براساس این گزارش در ادامه و در بخش ارزیابی کلیات طرح، به برخی تشکیلات و ساختارهای که برای هماهنگی بیشتر امور قرآنی در سطوح بخشی و حوزهای تا کنون تشکیل شدهاند از جمله شورای عالی قرآن صداوسیما در دفتر مقام معظم رهبری، کمیته اعزام و دعوت از قراء در دفتر مقام معظم رهبری، ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور در سازمان اوقاف و امور خیریه، کمیته هماهنگی و گسترش فعالیتهای قرآنی در شورای عالی انقلاب فرهنگی، ستاد هماهنگی نهضت قرآنآموزی در سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اتحادیه تشکلهای قرآنی کشور در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای هماهنگی فعالیتهای قرآنی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در وزارت علوم، تحیقات و فناوری و مرکز هماهنگی و ترویج فعالیتهای قرآنی کشور در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره شده است.
در بخشی از این گزارش با اشاره به تدوین منشور توسعه فرهنگ قرآنی و تشکیل شورای تخصصی توسعه فرهنگ قرآنی آمده است: تدوین این منشور بعد از سالها فراز و نشیب در ایجاد هماهنگی میان فعالان و فعالیتهای قرآنی صورت گرفته است. ضمنا در این شورا، مجموعه مسئولان دستگاهها و نهادهای قرآنی حضور یا نمایندگی دارند و دیگر اینکه مصوبات این شورا برای تمامی دستگاهها لازمالاجرا است. بنابراین حداکثر ظرفیتهای لازم برای هماهنگی میان دستگاهها و نهادهای قرآنی در این شورا تعبیه شده است از این رو ایجاد ساختاری جدید برای هماهنگی موجه نیست.
در ادامه گزارش مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی به برخی ایرادهای حقوقی طرح، از جمله بار مالی و مغایرت آن با اصل 75 قانون اساسی، همپوشانی و تداخل وظایف سازمان مذکور با شورای توسعه فرهنگ قرآنی و مغایرت آن با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و اصل 57 قانون اساسی، مغایرت طرح با جهتگیری بند «10» اصل سوم قانون اساسی مبنی بر حذف تشکیلات غیرضرور و نیز مغایرت با بند «11» سیاستهای کلی اداری ابلاغی مقام معظم رهبری مبنی بر انعطافپذیری و عدم تمرکز اداری، ابهام در عبارت «واحدهای دولتی که فعالیت قرآنی دارند» و محدودیتهای قانونی مجلس در اصلاح تشکیلات کلان دولت بدون نظر دولت از جمله این ایرادهای قانونی است.
در پایان گزارش، مرکز پژوهشها نظر نهایی خود را درباره طرح بدین شرح اعلام کرده است: «طرح حاضر مغایر اصل سوم، پنجاهوهفتم و هفتادوپنجم قانون اساسی و نیز سیاستهای کلی نظام اداری و همچنین واجد ایرادهایی اساسی است. از سوی دیگر با وجود شورای تخصصی توسعه فعالیتهای(فرهنگ) قرآنی که وظیفه ایجاد هماهنگی بین دستگاهها و فعالیتهای قرآنی در سطح کشور را دارد، ایجاد سازمانی جدید به این منظور، از مصادیق موازیکاری و ایجاد تشکیلات غیرضرور است، از این رو کلیات این طرح مردود است».
برای مشاهده متن کامل این گزارش اینجا کلیک کنید.