به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، مراسم امضای تفاهم نامه همکاری مرکز رسیدگی به امور مساجد و اداره کل آموزش و پرورش تهران (طرح تعالی ارتباط مسجد و مدرسه) ظهر امروز، چهارم مهرماه در مسجد قدس برگزار شد.
در این مراسم، حجتالاسلام و المسلمین محمدجواد حاج علی اکبری، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: این نشست فرصتی مغتنم و یادآوری، مسئولیتهای بزرگی است که ما در ارتباط با نسل جوان داریم.
وی بیان کرد: مسجد دارای کارکردهای متنوعی است. مسجد طراز اسلام دارای مجموعهای از کارکردهای متنوع آموزشی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، داخلی و بینالمللی است و مجموعهای است که اگر کنار هم قرار بگیرد انسان را به شگفتی و شعف میآورد. اما در میان کارکردهای مسجد کارکرد تربیتی بسیار مهم است زیرا مسجد کانون اصلی تربیت انسان طراز اسلامی است و مابقی کارکردها با این ویژگی گره میخورد.
97 درصد از شهدای دوران دفاع مقدس تربیت شده گان مسجد هستند
وی با یادآوری دوران دفاع مقدس اظهار کرد: امام خمینی (ره) میفرمودند که معجزه مسجد؛ تاسیس نظام جمهوری اسلامی است. ٩٧ درصد از شهدای دوران دفاع مقدس تربیت شدگان مسجد هستند و این بر اساس آمار رسمی است. تربیت انسان مومن، مجاهد، فداکار و تمدن ساز و جامعه ساز که در سرنوشت جامعه نقش فعال و اساسی دارد، معجزه مسجد است. از این جهت میتوان گفت نقش مساجد متفاوت، متمایز و منحصر است.
حجتالاسلام و المسلمین حاج علی اکبری با اشاره به اینکه مسجد ظرفیتی ملکوتی و الهی دارد و از ویژگیهای دیگر مسجد جامعه سازی و تمدن سازی است، گفت: مسجد با این ظرفیت و این امکان در مسیر تربیت نسل آینده در اختیار ما است. از طرف دیگر کانونهای اصلی ساماندهی نوجوانان ما مدارس هستند. در جامعه جدید نهادی داریم به عنوان مدرسه که آنها هم وظیفه تربیت انسان طراز اسلامی را دارند.
وی خاطرنشان کرد: اگر خدمتگزاران مسجد، امام جماعت، امنا و مؤسسان مسجد با نشاط و جذاب باشند و به وظیفه خودشان متناسب با زمان در مسجد به خوبی عمل کنند به ویژه در مواجهه با کودکان و نوجوانان که پایه های اساسی شخصیت آنها در این سنین شکل می گیرد، آنها به مسجد جذب میشوند. اگر مسجد بتواند چنین جاذبهای را از سوی مسئولان و کارگزاران داشته باشد مسیر غیر قابل محاسبهای را خواهیم داشت تا چه برسد به اینکه آنها به وظیفه خودشان در خدمتگزاری خانه خدا و میزبانی میهمانان خانه خدا عمل کنند، آثاری که به دست میآید، موجب آینده سازی و تمدن سازی خواهدبود.
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد تصریح کرد: مسجد با این ظرفیت و امکان باید در مسیر تربیت فرزندان قرار گیرد. از طرف دیگر کانونهای اصلی سازماندهی جوانان و نوجوانان در جامعه مدارس هستند .آیا بدون همکاری مسجد و مدرسه و با محوریت خانواده میتوانیم موفق باشیم؟ البته در این زمینه تلاشهای بسیاری صورت گرفته است اما با وضعیت مطلوب فاصله بسیاری داریم.
حجتالاسلام حاج علی اکبری گفت: این جلسه یادآوری مسئولیت بزرگ با محوریت خانواده است، تصمیم گرفتیم به اتفاق آموزش و پرورش تهران الگوی همکاری بیشتری میان مدارس و مساجد انجام شود و همکاری میان مدارس و مساجد باعث شود که هم مدارس از نور مساجد نصیب بیشتری ببرند و کار تربیت تسهیل شود و رشد اجتماعی و ایمانی آنها ارتقا یابد و هم مساجد با حضور نسل جوان و نوجوان آباد شوند زیرا عمران و آبادانی به حضور مومنین و به ویژه نسل جوان است. امید است کار مشترک بین ما و آموزش و پرورش تهران به نتیجه مناسبی برسد.
وی در ادامه با اشاره به فاجعه منا گفت: امید است نابودی رژیم آل سعود از محیط جهان اسلام تسریع شود و کار بزرگ حج در خانه خدا به مدیریت صالحان و شایستگان سپرده شود.
در ادامه اسفندیار چهاربند، رئیس آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به اینکه مدرسه و مسجد کارکردهایی دارند و بخشهایی از آن کارکردها اختصاصی و بخشهایی مشترک هستند، گفت: در دورانی که مختصات تربیت تغییر کرده است باید برای کارکردهای مشترک مدرسه و مسجد برنامهای داشته باشیم. امروز اگر به کارهای گذشته محدود بمانیم عرصه تربیت را از دست دادهایم.
وی با اشاره به اینکه در چند سال اخیر جوانان، نوجوانان و حتی بزرگسالان تحت تاثیر مختصات جدیدی هستند و نظم جدیدی در عرصه تربیت به وجود آمده است، گفت: ما باید نظم جدید را خوب درک کنیم و گرنه نمی توانیم رو به جلو حرکت کنیم.
چهاربند ادامه داد: مدارس در تربیت علمی موفقیتهایی کسب کردهاند، اما در تربیت اعتقادی موفق نشده اند، اگر افراد موفقی از نظر اعتقادی از مدارس بیرون آمدهاند، ریشه آنها در خانواده و ارتباط با مساجد بوده است از اینرو ما باید مدل مدرسه اسلامی داشته باشیم که هویت ملی و دینی ما را تشکیل دهد.
وی با اشاره به اینکه برای تعامل میان مسجد و مدرسه نیاز به الگو داریم، افزود: پیوند بین مدرسه و مسجد ضروری است. آموزش و پرورش در نظام تعلیم و تربیت تنها یک ستاد است و این نظام تعلیم و تربیت از نهادهای دیگری چون خانواده تشکیل شدهاست در واقع آموزش و پرورش همه این نظام نیست. باید همه
نهادهای نظام تعلیم و تربیت چون مدارس و مساجد با هم همکاری داشته باشند و نقشهای باشد تا همه را به هم پیوند دهد.
رئیس آموزش و پرورش شهر تهران اظهار کرد: ما این پیوند مدرسه و مسجد را به فال نیک میگیریم، هر چند جسته و گریخته در سالهای گذشته کارهایی در این زمینه شده است، اما باید نشست و این موضوع را مهندسی کرد، باید بدانیم که مفهوم تعامل مدرسه و مسجد در قالب نظام تعلیم و تربیت چیست؟ و با چه ساختاری جلو برویم و این تعاملات را نهادینه کنیم نه اینکه فقط صوری باشد .از زمان ورود مدرسه به کشور ساختار دوگانگی میان مسجد و مدرسه وجود داشته است که باید همسویی و همگرایی را در قالب یک نقشه و الگو در مدارس پیاده کرد.
وی گفت: امروز تربیت از همه صنعتها و علوم پیچیدهتر است چرا که همه ارکان آن تغییر کرده و فقط تعریفی از آن مانده است. برای رسیدن به آن تعریف کار پیچیدهای باید انجام شود، باید علما جمع شوند و تربیت را مهندسی کنند. امروزه دفاع مقدس ما در همین کارهای فرهنگی است که اگر غفلت کنیم ضررهایی ماندگارتر نصیب ما خواهد شد.
چهاربند افزود: امروز دفاع مقدس در جبهه فرهنگی است. یک زمانی جنگ ما با دشمن به صورت زمینی و خاکی بود اما الان با پیچیدگی هایی مواجه هستیم که اگر غفلت کنیم خسارت های بسیاری می بینیم.
در پایان این مراسم که با حضور جمعی از معاونین و مدیران مرکز رسیدگی به امور مساجد و آموزش و پرورش تهران برگزار شد، تفاهم نامه ارتقا همکاری مساجد و مدارس به امضا طرفین رسید.