به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) علیاصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش در چهل و ششمین جلسه کمیسیون آموزش عمومی قرآن که پیش از ظهر امروز، 21 مهرماه در وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، با اشاره به طرح سند ملی حفظ قرآن که از سوی شورای راهبردی حفظ قرآن کشور آماده شده و در اختیار کمیسیونهای سهگانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی قرار گرفته است، گفت: به نظر بنده از این سند ملی حفظ قرآن، حافظ قرآن درنمیآید.
وزیر آموزش و پرورش افزود: بیش از 120 اقدام و تعداد زیادی راهکار در این سند مطرح شده است که به نظر بنده این اقدامها و راهکارها منجر به تربیت حافظان قرآن نمیشود؛ چراکه بحث تربیت حافظ قرآن همانطور که از دستورات رهبر معظم انقلاب است باید در قالب پروژهای اجرا شود.
وی در ادامه گفت: تربیت 10 میلیون حافظ قرآن در کشور را باید به صورت پروژهای دنبال کنیم و در ابتدا ببینیم که برای تحقق این امر نیازمند چه سازوکارها و زیرساختهایی هستیم و سپس کارهای اجرایی را آغاز کنیم.
فانی عنوان کرد: بنده این سند را چندین بار مطالعه کردهام اما به نظرم این سند، ارزیابی ندارد و ممکن است پنج سال بگذرد اما مشخص نشود که چه اتفاقی خواهد افتاد.
وی یادآور شد: طرح تربیت حافظان قرآن را باید به شکل یک سیستم ببینیم به این صورت که ورودیهای این طرح مشخص باشند، فرآینده تربیت حافظان قرآن مشخص باشد و خروجیها نیز مشخص باشند که باید دارای چه ویژگیهایی باشند و خروجیهای طرح در پایان مورد ارزیابی قرار بگیرند تا بتوانیم فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه تربیت 10 میلیون حافظ قرآن را عملی کنیم.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه افزود: اگر غیر از این باشد چیزی از این اسناد و طرحها درنمیآید چرا که سند ملی حفظ قرآن در واقع اقدامات، راهکارها و توصیههایی برای نظام تربیت حافظان است و نمیتواند نقش اصلی در تربیت حافظان قرآن را ایفا کند. اینکه طرح سند ملی حفظ قرآن، گامهایی برای تربیت حافظ قرآن باشد، نیست.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: با این روندی که در سند ملی حفظ قرآن، آموزش عمومی قرآن و... پیش میرود احساس میکنم، داریم فرصتها را از دست میدهیم، در حالیکه معلوم نیست این جمعی که هماکنون در کمیسیون آموزش عمومی قرآن گردهم میآید تا چه زمانی وجود خواهد داشت.
فانی ادامه داد: اعضای کمیسیون آموزش عمومی قرآن باید فکر کارشناسی بدهند و نتایج کارشناسیهای خود را مطرح کنند و بنده بهعنوان وزیر آموزش و پرورش نیز بهعنوان خدمتکار، اجرا میکنم.
وی در پایان گفت: فرصتها میگذرد و یک روز غصه میخوریم چرا زمانی که میتوانستیم کاری برای حفظ قرآن یا آموزش عمومی قرآن در کشور انجام دهیم و اختیاراتی هم داشتیم اما انجام ندادیم.