سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب برای اجرا است نه صرفا موعظه
کد خبر: 3461003
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۸
وزیر بهداشت عنوان کرد:

سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب برای اجرا است نه صرفا موعظه

گروه سلامت: وزیر بهداشت در ششمین همایش بهداشت و درمان نیروهای مسلح ضمن تقدیر از دستاوردهای این نیروها در امر بهداشت و درمان اظهار کرد: سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب باید اجرا شود زیرا این سیاستها صرفا موعظه نبوده است.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، سید حسن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در ششمین همایش بهداشت و درمان نیروهای مسلح که صبح امروز 24 آذرماه برگزار شد ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا عرضه بهداشت و درمان بر همکاری همه جانبه این نیروها در راستای تحقق اهداف سلامت جامعه تاکید کرد.
وی تصریح کرد: این افتخار بزرگیست که در میان جمعی باشم که یادگار دوران دفاع مقدس بوده که خدمات شایانی را چه در آن دوران و چه دوران پس از جنگ ارائه داده و موجب افتخار‌ آفرینی شده‌اند.
هاشمی تاکید کرد: این بخشی از معجزه امام و انقلاب است که توانسته تمامی نیروهای مسلح را زیر یک سقف جمع کرده و در راستای حقوق مردم همفکری و همکاری داشته باشند.
وی تاکید کرد: نیروهای مسلح در حوزه سلامت کمک شایانی کرده‌اند و یار بزرگی برای وزارت بهداشت بوده‌اند چنانکه بار بزرگی را از دوش دولت در خدمت محرومین و مستضعفین جامعه برداشته‌اند.
وزیر بهداشت ادامه داد: طرح تحول سلامت بار مضائفی را بر دوش این نیروهای خالص و مخلص گذاشته است اما رضایتمندی مردم از این طرح شیرینی است که زحمات آن را جبران می‌کند.
وی با بیان اینکه در سر تحول سلامت دسترسی به دارو، پزشک و متخصص چندین برابر شده است اظهار کرد: اینجا باید اعتراف کنم که ما اقدام خاصی را برای نیروهای مسلح انجام نداده‌ایم تنها 100 میلیارد تومان برای کمک به هزینه‌های آنها پرداخته کرده که نمی‌توان گفت مبلغ رضایت بخشی است.
وی ادامه داد: هیئت وزیران هم قبول کرده تا بخشی از تعرفه‌ها را اصلاح کرده تا طراز بیمارستان از منفی بودن خارج شده و مثبت شود و این واحدها نیز بتوانند بدون بدهی روی پای خود بایستند.
وزیر بهداشت تاکید کرد: دولت افتخار می‌کند که در هر زمینه‌ای از درمان، آموزشی و پژوهشی به نیروهای مسلح کمک کند، شما شرایط خاصی دارید که می‌توانید از ظرفیت‌های خود به مردم کمک کنید.
وزیر بهداشت افزود: دولت و وزارت بهداشت این آمادگی را دارد که بخشی از بیمارستانها و امکانات درمانی نیروهای مسلح را خرید خدمت کند و اینجا آمادگی خود را اعلام می‌کنیم که هر کجا ظرفیت خاصی اعلام شود ما می‌توانیم خدمت به مردم آنها را از نیروهای مسلح خرید خدمت کنیم.
وی ادامه داد: نیروهای مسلح همچنین می‌توانند در قالب بیمارستان سازی و فراهم کردن تجهیزات پزشکی و داروی باشند. در این راستا آنها می‌توانند بهترین کمکها را به مجموعه دولت و سایر نیروهای که در حوزه سلامت هستند خدمات ارائه دهند.
وی همچنین در رابطه با نیروهای انسانی مشغول به خدمت در نیروهای مسلح اظهار کرد: وزارت بهداشت این آمادگی را دارد که برای دانشگاه‌های علوم پزشکی ارتش و بقیة الله مجوزهای آموزشی لازم را صادر کند.
وزیر بهداشت با بیان اینکه در طرح‌های ملی و حوادث مترقبه همیشه از خدمات نیروهای مسلح بهره برده‌ایم اظهار کرد: خوشبختانه در حال حاضر بیماری اپیدمیکی وجود ندارد چنانچه این بیماری وجود داشته پس از خدا امید ما به نیروهای مسلح است.
هاشمی در ادامه به بحث طرح تحول سلامت پرداخت و اظهار کرد: دولت پس از چند دهه قبول کرد که سلامت جز اولویت‌های اولیه‌اش باشد خوشبختانه طرح تحول سلامت را دولت آغاز کرد مجلس به کمک آمد و رهبر معظم انقلاب نیز چه در خفا و چه به صورت علنی از آن حمایت کرد و خوشبختانه در حال حاضر شرایط بسیار خوبی وجود دارد،چنانکه در بحث واردات، علیرغم افزایش دسترسی‌ها میزان واردات به یک سوم کاهش پیدا کرده از سوی دیگر تجهیزات پزشکی نیز با کاهش قیمت روبرو شده‌اند و اقدامات آتی نیز بر این حوزه تاکید دارد.
هاشمی تاکید کرد: سیاستگذاران ما باید درک کنند که علاوه بر عمران کشور باید به سلامت نیز توجه داشته باشند و آن را به اولویت دوم تبدیل نکنند.
وی ادامه داد: با ذکر مصیبت مشکلات و کمبودها حل نمی‌شود باید برای این کار برنامه داشته باشیم و آن را به دست مردم بسپاریم و در واقع مسیر را برای بخش خصوصی هموار کنیم.
وی تاکید کرد: سیاستمداران از آنجایی فکر می‌کنند سلامت هزینه بر است و در واقع هر چه خرج می‌کنند بیهود است چندان به وضعیت سلامت توجه نمی‌کنند باید این تفکر را اصلاح کرد.
وی در ادامه با اشاره به گام سوم طرح تحول سلامت اظهار کرد: اگر وضعیت بیمه‌ها حل شود می‌توانیم بیمارستانها را به صورت هیئت امنایی اداره کنیم تا بتوانند به صورت واحد کوچک اقتصادی به فعالیت خود ادامه دهند تاکید ما بر هیئت امنای ما بر این است که وابستگی به دولت قطع نشود.
وی یاد آور شد: از اینکه در این دولت حوزه سلامت توجه شده خوشحالیم و نگران از این هستیم که منابع و سیاست‌ها پایدار نماند.امیدواریم در سالهای آینده و دولتهای آتی همچنان منابع پایدار مانده و مسیر برای گروه‌های که در عرصه سلامت خدمت می‌کنند فراهم باشد.
وی خاطر نشان کرد: در عرصه سلامت همه باید خدمتگزار باشند، مقام معظم رهبری سیاستهای کلی سلامت را صرفا برای موعظه ابلاغ نکرده است بلکه این سیاستها ابلاغ شده تا با کمک آن مشکلات مردم حل شود.
گفتنی است در ادامه این همایش لوح یادبودی از سوی امدادگران عاشورایی به وزیر بهداشت به پاس خدمات به محرومان اهدا شد.
captcha