کد خبر: 3465475
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۶
آیت الله العظمی سبحانی:

تفسیر قرآن مانند خود قرآن نامتناهی است

گروه حوزه‎های علمیه: مفسر قرآن و مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه قرآن فعل خدای نامتنهای است تاکید کرد: یه همین دلیل قرآن و تفسیر آن نیز نامتناهی است.

به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) آیت الله العظمی جعفر سحبانی امروز 17 دی ماه در همایش یاسین در آینه معرفت در دارالقرآن علامه طباطبایی گفت: قرآن یگانه معجزه باقی پیامبر است اگرچه معجزه ایشان در این کتاب انحصار ندارد. از علامه طباطبایی سؤال می شود که آیا غیر از قرآن معجزه ای بر صحت دعوت پیامبر داریم که می فرماید مسئله مباهله است حتی تعبیر ایشان این است که این گوی و این میدان البته امثال ایشان می تواند چنین ادعایی بکند.

تفسیر قرآن نامتناهی است
وی ادامه داد: این همه تفسیر درباره قرآن نوشته شده است، موضوعی، ترتیبی، لغت و ... اما مع الوصف جای بحث در قرآن وجود دارد و به نقطه پایان نرسیده و مفسران در هر دوره ای نکته ای می یابند که دیگران دست نیافته اند زیرا قرآن فعل خدای نامتناهی است و فعل زمانی نامتناهی است که با ذات نامتناهی مرتبط باشد.

این مرجع تقلید اظهار کرد: در روایتی به طرق متعدد نقل شده است که برای هرچیزی دارای قلبی است و یاسین نیز قلب قرآن است بنابراین قرآن موسوعه ای ناپیداکرانه است که مرکز آن یاسین است.

آیت الله سبحانی تصریح کرد: اصول قرآن در سه محور است یکی توحید در ربوبیت نه خالقیت یعنی کارگردانی خدا، و بر این اساس مسیحیان معتقد به تثلیث نیز به توحید خالقیت اعتقاد دارند؛ محور دوم معاد است که علامه گفته است دوهزار آیه درباره معاد داریم و سوم نبوت پیامبر است که هر سه این موضوعات در یاسین وجود دارد.

این مفسر قرآن عنوان کرد: احیای زمین در این سوره مثال زده شده است که همه به توحید در ربوبیت بر می گردد و فرموده خدایی که زمین مرده را احیا می کند کار خداست، بخش پایانی آن نیز مسئله معاد است و شجر اخضر نیز راجع به معاد است.

وی اظهار کرد: درباره نبوت پیامبر نیز فرموده است که «انک لمن المرسلین» بنابراین یاسین مانند قلب است و آیات دیگر از این سوره منشعب شده اند.

وی با اشاره به آثار این سوره که برخی تجربی هستند و برخی روایی تصریح کرد: در روایت داریم کسی که سوره یاسین را بخواند سینه اش در آتش می سوزد بنابراین باید این سوره حفظ و قرائت شود البته نباید به این منحصر شویم و سوره دیگر هم هست ولی آثار این سوره عجیب است.

این مفسر قرآن گفت: باید این سوره رو به قبله و با آرامی و مودبانه خوانده شود در این صورت تاثیر لازم را خواهد داشت البته هر سوره ای فایده خاص خود را دارد حتی برخی برای برخی بیماری ها خواندن این سوره را تجویز می کنند البته نفس فرد سفارش دهنده نیز موثر است.

این مرجع تقلید عنوان کرد: طبیب سبب های مادی بیماری را می شناسند وانبیاء با سبب های غیبی اشنا هستند و کسانی که عارف و پاکدامن هستند و واقعا اهل الله هستند و نه صوفی و ... می توانند از آثار مختلف قرآن استفاده کنند.

وی افزود: کسانی که روح پاک دارند گاهی می توانند در تکوین تاثیر بگذارند و اگر به شرطی که با آداب بخوانند شاهد برکاتش نیز خواهند بود. 

این مرجع تقلید تصریح کرد: قرآن دریا و اقیانوسی ناپیداکرانه است و باید از آثار آن بهره ببریم و البته همه از طریق روایات صحیح اهل بیت باشد و به خواب اعتنا نکنیم و برکات را مستند به روایات بددانیم.

captcha