شیخ نمر جمهوری آذربایجان هر روز شکنجه می‌شود
کد خبر: 3466657
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۹

شیخ نمر جمهوری آذربایجان هر روز شکنجه می‌شود

گروه بین‌الملل: برادر حاج طالع باقرزاده، رهبر جنبش اتحاد مسلمانان جمهوری آذربايجان گفت: وی هر روز شکنجه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پرس تی وی، الشن باقراف، برادر حاج طالع باقرزاده، رهبر جنبش اتحاد مسلمانان جمهوری آذربايجان گفت وی هر روز شکنجه می‌شود.

به گفته وی مسئولان بازداشتگاه حتي اجازه نداده‌اند که حاج طالع باقرزاده لباس‌هايش را تعويض کند و از ۲۶ نوامبر که در نارداران بازداشت شده است، مسئولان بازداشتگاه اجازه نداده‌اند به وي لباس برسانند. 

خانواده و وکيل مدافع حاج طالع باقرزاده به شکنجه شدن اين روحانی شیعی در بازداشتگاه اداره مبارزه با جرايم سازمان يافته جمهوری آذربایجان اعتراض کردند.

جواد جواداف، وکيل مدافع اين روحاني شیعی نيز گفت: حاج طالع باقرزاده برای «اعتراف کردن» تحت شکنجه است.
 
وی افزود: «وقتي طالع باقرزاده را به دادگاه تجديدنظر آورده بودند، آثار شکنجه  شديد در زير چشم‌ها و پيشاني و مچ دستان وي مشهود بود. جراحت‌هاي موجود بر روي مچ دست‌هاي وي، شبیه جای دستبند بود. چون حاج طالع نمي‌توانست به خوبي راه برود، او را روي زمين مي‌کشيدند و کشان کشان به دادگاه آوردند.»  
 
وکيل این روحانی گفت: «پس از مدت‌ها اجازه يافتم در روز ۲۹ دسامبر(هشتم دی‌ماه) در حضور بازجوي اداره مبارزه با جرايم سازمان يافته وزارت کشور، موکلم را ملاقات کنم که در اين ديدار، طالع باقرزاده گفت به شدت شکنجه می‌شود و به خاطر ضرب و شتم شديد، بيني‌اش شکسته است.»   
 
احسان زاهداف، سخنگوي وزارت کشور جمهوری آذربايجان شکنجه شدن حجت‌الاسلام طالع باقرزاده را رد کرده و گفته است که سخنان وکيل مدافع وي، صرفا تخيلات ذهنی اوست و بازجويی از باقرزاده، کاملا مطابق با قوانين جمهوری آذربايجان انجام مي‌شود.  
 
طالع باقرزاده؛ شیخ نمر آذربایجان

حجت‌الاسلام طالع باقرزاده که به شیخ نمر آذربایجان شهره است، یکی از مبارزان شیعه زندانی در جمهوری آذربایجان است.

جواد جواداف گفت: اگر چه بر اساس قانون، حاج طالع باقرزاده به عنوان متهم نباید بیش از 24 ساعت در بازداشتگاه باشد و باید به بازداشتگاه دائمی منتقل شود.
 
وی افزود: با وجود قرار بازداشت چهار ماهه برای حجت‌الاسلام باقرزاده اما او همچنان در بازداشت موقت اداره جرایم سازمان‌یافته نگهداری می‌شود.
 
حاج طالع باقرزاده ۲۶ نوامبر(پنجم آذرماه) به همراه 14 نفر در روستاي  نارداران در حومه باکو بازداشت شد.  
 
150 فعال شیعی در زندان‌های جمهوری آذربایجان

براساس گزارش‌ها منطقه نارداران از حدود چهل روز پیش تاکنون تحت محاصره حدود پنج هزار نیروی وزارت کشور آذربایجان قرار دارد. آب این منطقه نیز از هفته گذشته قطع شده است.
 
همچنين پايگاه اينترنتی «اسلامين سسی» خبر داد: سامير ميرزا، روزنامه‌نگار اسلام‌گرا که در گذشته در پايگاه اينترنتی آزادخبر  فعاليت می‌کرد، هشتم ژانويه بازداشت شده است.
 
نجات علی‌اف، سردبير اين پايگاه اينترنتی اسلام‌گرا نيز به 10 سال زندان محکوم شده است.
 
در حال حاضر بیش از 150 فعال شیعه در زندان‌های آذربایجان به سر می‌برند. 18 نفر از این افراد روحانی هستند.
 
جمهوری آذربایجان حدود 9 میلیون و پانصد هزار نفر جمعیت دارد که 85 درصد آن‌ها را شیعیان تشکیل می‌دهند.نارداران که میزبان حرم مطهر رحیمه خاتون از خواهران امام رضا(ع) است، یکی از کانون‌های تشیع در جمهوری آذربایجان به شمار می‌رود.  

captcha