وی افزود: جناحهای راستگرای تندرو و افراطی در
برخی کشورهای اروپایی مانند آلمان و فرانسه در تلاشند تروریسم، افراطگرایی و
خشونتطلبی را به اسلام و مسلمانان نسبت دهند که این یک ادعای کاملا بیاساس و
حاکی از نژادپرستی است. از طرفی دیگر ما شاهد هستیم که گروههای تروریستی همچون
داعش ادعای مسلمان بودن دارند و جنایات وحشیانه و خشونتآمیز خود را با نام
اسلام و با استناد به قرآن مرتکب میشوند.
وی در ادامه گفت: افراطگرایی صرفا منحصر به عدهای به اصطلاح مسلماننما نیست. افراطگرایی یک سبک زندگی نامتعادل است که میتواند هرجایی و در هر جمعیتی وجود داشته باشد. بنابراین کسی حق ندارد افراطگرایی را به دینی خاص و متعاقبا پیروان آن دین نسبت دهد.
شاهمان تصریح کرد: به عنوان مثال وقتی تعدادی مسیحی یا یهودی دست به اعمال تروریستی و افراطگرایانه میزنند هیچ کسی نتیجهگیری نمیکند که مسیحیان یا یهودیان همگی تروریست و افراطگرا هستند. اما متأسفانه به دلیل تبلیغات منفی دنیای غرب علیه اسلام این گونه نتیجهگیری در مورد مسلمانان امری عادی شده است. هر یک از انسانها فارغ از هر دین و عقیدهای که دارند رفتارهایی را در طول زندگی انجام میدهند که میتواند خوب یا بد قلمداد شود. این افراد هستند و نه ادیان الهی که باید در برابر رفتارهای خود پاسخگو باشند. این همواره شعار من است.
وی که چندی پیش در بیستونهمین کنفرانس بینالمللی وحدت اسلامی در تهران حضور داشت، در بخش دیگری از مصاحبه با ایکنا به لزوم گفتوگوی میان ادیان و مذاهب تأکید کرد و گفت: اصولا گفتوگو میتواند نقش بسیار سازنده و تأثیرگذاری در دنیای پیچیده امروز ایفا کند، دنیایی که به شدت از خشونتهای قومی، فرقهای و عقیدتی رنج میبرد.
شاهمان افزود: گفتوگوی مسالمتآمیز به پیروان ادیان مختلف کمک میکند تا راهکارهای مناسبی را برای مسائل دینی جهان امروز پیدا کنند. تفاوت لزوما به معنی اختلاف یا تفرقه و مسبب آن نیست. ما مسلمانان و حتی غیرمسلمانان میتوانیم از لحاظ نژاد، جنسیت، قومیت، رنگ، ملیت و غیره از همدیگر متفاوت باشیم تا شاید از این طریق همانگونه که قرآن کریم میفرماید همدیگر را بیشتر و بهتر بشناسیم: «يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَ أُنْثي وَ جَعَلْناکُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَليمٌ خَبيرٌ: اى مردم ما شما را از مرد و زنى آفريديم و شما را ملت ملت و قبيله قبيله گردانيديم تا با يكديگر شناسايى متقابل حاصل كنيد در حقيقت ارجمندترين شما نزد خدا پرهيزگارترين شماست بىترديد خداوند داناى آگاه است» (حجرات، 13). با این حال، این امر دلیل نمیشود که متفرق و پراکنده شویم که این نیز باز فرموده قرآن کریم است: «وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ: همگى به ريسمان خدا چنگ زنيد و پراكنده نشويد» (آل عمران، 103).
وی در پایان با تأکید بر به لزوم مدیریت اختلافات میان ادیان مختلف و نیز میان مذاهب اسلامی همچون شیعه و سنی گفت: این موضوع در دنیای امروز از درجه اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، به ویژه این که تروریستهایی مانند داعش در تلاشند جنایات شنیع خود را به نام دین توجیه کنند که البته در نهایت رسوا و نابود خواهند شد.