معاون پژوهش حوزه خواهران تاکید کرد:
زیرساخت لازم برای برپایی کرسی نظریهپردازی در حوزه خواهران ایجاد نشده است
گروه حوزههای علمیه: زیرساخت لازم برای برپایی کرسی نظریهپردازی در حوزه خواهران ایجاد نشده است و به همین دلیل تاکنون کرسی نظریهپردازی در این حوزه نداشتهایم.
حجتالاسلام والمسلمین علی اکبر حصاری، معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران در گفتو گو با خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) گفت: هنوز کرسی نظریهپردازی در حوزه علمیه خواهران نداشتهایم.
وی افزود: اگر این مسئله در جایی بیان شده از طرف ما نیست و گزارش رسمی در برپایی کرسی نظریهپردازی در حوزه خواهران نداشتهایم.
550 کرسی آزاداندیشی
حصاری تصریح کرد: آن چیزی که در حوزه علمیه خواهران نهادینه شده و ما پیشقراول این موضوع بوده ایم کرسی آزاداندیشی است و متجاوز از 550 کرسی آزاداندیشی در حوزه خواهران برپا شده است.
وی اظهار کرد: با عنایت به نوپا بودن حوزه خواهران و نبود رونق سیستمی هنوز زمان برای برپایی کرسی نظریهپردازی فرا نرسیده است ولی ظرفیت لازم برای کرسیهای آزاداندیشی از سه سال قبل ایجاد شد و بالغ بر 550 کرسی نیز برگزار کردهایم.
معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران از ایجاد سطح چهار در حوزه علمیه خواهران در برخی رشته ها خبر داد و گفت: یکی از اهدافی که می تواند در امتداد توسعه این سطح در حوزه خواهران رخ دهد زمینه سازی برای برپایی کرسی های نظریهپردازی و ایجاد ساز و کارهای ضروری برای این اقدام است.
ایجاد 12 رشته در سطح 3
وی همچنین با اشاره به مباحث اسلامی سازی علوم انسانی تصریح کرد: مباحث اسلامی سازی علوم انسانی عمدتا در سطوح سه و چهار قابل تعریف است که هم اکنون 12 رشته در سطح سه ایجاد شده است.
وی از تعریف 60 رشته با عنوان بینارشتهای در این راستا خبر داد و عنوان کرد: البته هنوز این رشته ها در ساختار آموزشی قرار نگرفته و طرح آن پیگیری شده و مراحل مقدماتی خود را طی کرده است.
حصاری بیان کرد: ورود به مباحث علوم انسانی بینارشته ای و کرسی های نظریه پردازی سطوح عالی را طلب می کند که هنوز خروجی محسوسی در این عرصه نداشته ایم کما اینکه در جاهای دیگر نیز چنین چیزی را سراغ نداریم.
کار محسوسی در اسلامی سازی صورت نگرفته است
معاون پژوهش حوزه خواهران گفت: بسیاری از مراکز حوزوی و غیر آن در تدارک ساز و کار لازم برای این مسئله هستند و ثمرات آن در سالهای آینده بیشتر روشن خواهد شد.
وی از ایجاد کانون های پژوهشی سطح دو و انجمن های علمی در سطح سه خبر داد و افزود: متجاوز از 130 کانون پژوهشی در سطح دو ایجاد شده و به دو برابر افزایش خواهد یافت.
حصاری تاکید کرد: همچنین 41 انجمن و 370 هسته پژوهشی نیر ایجاد شده است و تلاش شده تا طلاب در مسئلهشناسی و پاسخ یابی به آن فعال و درگیر در کار باشند.