کد خبر: 3470670
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۳
فریدالعطاس در گفت‌و‌گو با ایکنا:

تکفیری‌ها نسخه انحرافی سلفیت هستند نه مسلمانان اهل تسنن

گروه بین‌الملل: یک جامعه‌شناس مالزیایی گفت: هنگامیکه درباره داعش، القاعده و گروه‌های تروریستی تکفیری سخن می‌گوییم، باید بدانیم که این گروه‌ها جنبش‌هایی سنی نیستند و اکثریت اهل سنت آن‌ها را از خود نمی‌دانند.

تکفیری‌ها نسخه انحرافی سلفیت هستند نه مسلمانان اهل تسنن

سیدفرید العطاس، جامعه‌شناس و نویسنده اهل سنت مالزیایی و استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه ملی سنگاپور در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) ضمن بیان این مطلب گفت: متأسفانه رسانه‌ها در بسیاری از کشورهای غرب و دیگر کشورها، داعش را به عنوان نظامیان اهل سنت معرفی می‌کنند؛ اما آن‌ها سنی نیستند، آن‌ها سلفی‌های تکفیری هستند و به خاطر افراط‌گرایی در میان اکثریت اهل تسنن نیز مقبولیت عمومی ندارند.

وی افزود: باید بدانیم که در میان سلفی‌ها نیز گرایش‌های بسیار زیادی وجود دارد، اکثریت سلفی‌ها صلح‌جو هستند و به دنبال خشونت نیستند. تنها یک گروه کوچک و اقلیت در میان سلفی‌ها وجود دارد که رسانه‌ها واژه‌هایی مانند «جهادی»، «تکفیری»، «سلفی» و مانند آن‌ را به آن‌ها اطلاق می‌کنند. این مشکلی است که باید به آن بسیار توجه شود و لازم است که این گروه از سلفی‌های تندرو و افراطی از سلفی‌های صلح‌جو تفکیک شوند.

العطاس گفت: گرچه سلفی‌های تکفیری(داعش و امثال آن) درصد بسیار کوچکی از جمعیت سلفیان را تشکیل می‌دهند؛ اما همین گروه کوچک نیز مشکل اصلی هستند؛ زیرا با بودجه‌های کلان حمایت می‌شوند و قادرند که افراد زیادی را از بین شهروندان کشورهای مختلف استخدام کنند و با فروش نفت از منابع نفتی که در عراق تصرف کرده‌اند، اهداف خود را پیش ببرند.

وی با بیان این که امروز برخی در جهان اهل تسنن به دلیل تبلیغات افراط‌گرایان تحت تأثیر قرار گرفته و جذب این گروه‌ها می‌شوند، تأکید کرد: مسلمانان اهل تسنن باید با ایدئولوژی سلفی تکفیری مقابله کنند؛ زیرا برخی از آنان ناآگاهانه تحت تأثیر این ایدئولوژی قرار می‌گیرند و ایده‌های پوچی را که عموماً از سوی سلفی‌های تکفیری علیه شیعیان تبلیغ و منتشر می‌شود، می‌پذیرند بدون اینکه بدانند که در تعالیم اهل سنت چنین چیزی صحت ندارد و اهل سنت دشمن شیعیان نیستند.

این جامعه‌شناس مالزیایی ادامه داد: ما(اهل سنت) ممکن است با شیعیان تفاوت‌هایی در برخی مسائل فقهی و عقیدتی داشته باشیم؛ اما علیه آن‌ها نیستیم. ما معتقدیم شیعیان و اهل تسنن باید در کنار هم زندگی کنند.

العطاس گفت: بنابراین واجب است که اهل سنت به آموزه‌های صحیح و مستند خود رجوع کنند تا بتوانند صلح و اتحاد با شیعیان را دوباره برقرار کنند. اهل سنت همچنین باید بیشتر در مورد سلفیان به ویژه سلفی‌های تکفیری مطالعه و دانش کسب کنند تا بتوانند آن‌ها را بهتر بشناسند و تحت تأثیر تبلیغات رسانه‌های اجتماعی، کتاب‌ها و آثاری محتوی مباحث سلفی تکفیری که از سوی برخی کشورها منتشر می‌شود، قرار نگیرند و خود را از تأثیرپذیری از چنین ایده‌های غلطی مصون بدارند. این کار نیازمند آموزش فعال از سوی محافل اهل سنت است.

این نویسنده و جامعه‌شناس مالزیایی در ادامه تأکید کرد: نکته بسیار مهم دیگر این است که رهبران سنی و شیعه با یکدیگر متحد باشند. حدود ده سال پیش «منشور امان» میان رهبران سیاسی و علمای شیعه و سنی در امان، پایتخت اردن به امضا رسید که سند بسیار مهمی است؛ زیرا بر وحدت تأکید دارد و این مسأله را که شیعیان و اهل سنت یکدیگر را غیرمسلمان خطاب کنند، غیرقابل قبول و ردشده می‌داند.

وی افزود: این منشور از شیعیان و اهل سنت می‌خواهد که به حقوق یکدیگر احترام بگذارند تا بتوانند زندگی کنند.

العطاس گفت: متأسفانه در بسیاری از کشورهای اهل سنت منشور امان اجرا نشد و جدی هم گرفته نشد. ما در کشورهایی نظیر عربستان، پاکستان، بحرین، اندونزی، مالزی، نیجریه و مصر شاهد خشونت علیه شیعیان بودیم. در عراق و پاکستان نیز اختلافات و درگیری‌هایی میان شیعیان و اهل سنت وجود دارد.

وی در پایان تأکید کرد: در حال حاضر نیاز مبرمی برای صلح و همکاری شیعیان و اهل سنت وجود دارد تا بتوان شرایط موجود را تحت کنترل درآورد و با نسخه خشن و انحرافی سلفیت(تکفیری‌ها) مقابله کرد.

منشور امان در سال 2005 توسط 200 نفر از علمای جهان اسلام طی کنفرانسی بین‌المللی در امان، پایتخت اردن به رسمیت شناخته شد.

منشور امان شامل سه پیام اصلی است، اول اینکه هر یک از پیروان چهار شاخه اهل سنت (حنفی، مالکی، شافعی و حنبلی) یا دو شاخه شیعیان (جعفری و زیدی) یا فرقه‌های عبادی و طاهری مسلمان هستند و نباید آنها را خارج از دین خطاب کرد. دوم، تکفیر (بیان کفر) بین مسلمانان منع شده است. سوم، تعیین پیش شرط‌های عینی و ذهنی صدور فتوا لازم است و این منشور با دستورهایی غیر مشروع و از سر جهالت که با نام اسلام صادر می‌شود، مخالفت می‌کند.

مطالب مرتبط
captcha