به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، اخیراً علی معلم دامغانی از شاعران پیشکسوت کشورمان در سخنانی تاکید کرده که حافظشناسان تا به حال درباره آثار حافظ بسیار صحبت کردهاند، اما هنوز حافظ را به لحاظ اسلوب نشناختهایم و هنوز نمیدانیم مسلمان بوده است یا خیر!
این امر بهانهای شد تا نظر مصطفی محدثی خراسانی از پژوهشگران حوزه ادبیات فارسی و عضو شورای شعر آئینی رسانه ملی را درباره جهانبینی حافظ جویا شویم.
مصطفی محدثی خراسانی در گفتوگو با خبرنگار ایکنا با بیان اینکه تمام شاعران بزرگ فارسی در طول تاریخ تحت تاثیر قرآن و احادیث بودهاند و رمز ماندگاری اشعار عرفانی ما دینمدار بودن آنهاست، تاکید کرد: کاملاً موافق هستم که حافظ را به درستی نشناختهایم، چون شاعری بسیار بزرگ است و هر چه در اشعارش تفحص کنیم با افقهایی نامحسوس روبهرو میشویم.
محدثی خراسانی افزود: اینکه برخی ادعا کنند که نمیدانیم این شاعر مسلمان بوده یا خیر از سر جهل یا عناد است و مبنای عقلی و علمی ندارد.
این پژوهشگر تصریح کرد: اشعار حافظ مملو از آموختههای دینی است و صراحتاً میگوید که «صبحخیزی و سلامتطلبی چون حافظ/ هرچه کردم همه از دولت قرآن کردم».
این شاعر آئینی افزود: تمام شاعران بزرگ فارسی تحت تاثیر قرآن بودهاند و شاعری که سر سوزنی با قرآن و اسلام در ضدیت بوده باشد، شعرش محکوم به زوال شده است.
وی تاکید کرد: شعر فارسی زاییده اسلام است و نابترین اشعار تاریخ ایران در حوزه عرفان اسلامی بودهاند. اگر کسی بخواهد بداند نسبت حافظ با اسلام و قرآن چیست کافی است حافظنامه بهاءالدین خرمشاهی را ورقی بزند.
یادآور میشود که علی معلم دامغانی، شاعر پیشکسوت کشورمان و رئیس فرهنگستان هنر در تازهترین کارگاه «شرح شعر» خود در حوزه هنری در سخنانی با بیان این که تفاوتهایی بین سبک و طرز شاعری وجود دارد، اظهار کرد: قلهای مانند حافظ وقتی صحبت از سبک میشود میگوید من همشهری سعدی استاد سخن هستم، اما طرز من با طرز سعدی متفاوت است.
وی ادامه داد: اگر بپذیریم که هر شاعری، به غیر از آثاری که خلق میکند، شخصیت حقیقی هم دارد که در آثارش نیز نمود پیدا میکند؛ باید شیوه دیگری هم با عنوان اسلوب، در کنار سبک و طرز شاعری طرحریزی کنیم. معلم بیان کرد: حافظشناسان تا به حال درباره آثار حافظ بسیار صحبت کردهاند، اما هنوز حافظ را به لحاظ اسلوب نشناختهایم و هنوز نمیدانیم مسلمان بوده است یا خیر. حافظ قرآن بودن با ایرانیت غلیظی که در اشعار حافظ وجود دارد متضاد است و اگر اینها را کشف کنیم شاید بتوانیم به تفسیرهای دقیق و درستی از اشعارش برسیم.