کد خبر: 3482066
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰
امیری در گفت‌وگو با ایکنا:

استناد علمای بزرگ اسلام به اشعار حافظ، سندی بر مسلمانی وی است

گروه ادب: یک شاعر و پژوهشگر ادبی گفت: غزلیات حافظ مورد استناد و توجه بسیاری از مفسران و عارفان معاصر از جمله علامه طباطبایی، آیت الله حسن‌زاده آملی و آیت الله جوادی آملی است که این مسئله خود دلیلی بر مسلمان بودن حافظ است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، اخیراً علی معلم دامغانی از شاعران پیشکسوت کشورمان و رئیس فرهنگستان هنر در سخنانی تاکید کرده است که حافظ‌شناسان تا به حال درباره آثار حافظ صحبت بسیار کرده‌اند، اما هنوز حافظ را به لحاظ اسلوب نشناخته‌ایم و هنوز نمی‌دانیم مسلمان بوده است یا خیر!

این امر بهانه‌ای شد تا نظر سیاوش امیری، از شاعران آئینی و پژوهشگران ادبی درباره جهان‌بینی حافظ را جویا شویم.

سیاوش امیری، شاعر و پژوهشگر ادبی در گفت‌وگو با ایکنا با بیان اینکه غزلیات حافظ مورد استناد و توجه بسیاری از مفسران و عارفان معاصر از جمله علامه طباطبایی، آیت الله حسن‌زاده آملی و آیت الله جوادی آملی است که این مسئله خود دلیلی بر مسلمان بودن حافظ است، عنوان کرد: معلم، رئیس فرهنگستان هنر است که مهمترین تکلیف این نهاد پاسداشت و بزرگداشت مفاخر فرهنگی و ادبی است.

امیری با تاکید بر اینکه وقتی حافظ بارها در اشعارش به قرآن خوانی و مفسر کلام الله بودن خود اشاره کرده جای تردیدی در مسلمان بودن وی باقی نمی‌ماند، گفت: شک و تردید درباره مسلمان بودن حافظ خردمندانه نیست و دلیل این امر غزلیات خود وی و استناد عرفای بزرگ معاصر به اشعار این شاعر عارف است.

این شاعر آئینی افزود: امروز پس از قرآن و نهج‌البلاغه یکی از محبوب‌ترین کتاب‌های ایرانیان مسلمان دیوان حافظ است و لسان‌الغیب بودن وی نیز به دلیل بهره‌ای است که از کلام وحی دارد.

این پژوهشگر ادبی عنوان کرد: حافظ به صراحت در جای جای اشعارش به بیان نکات قرآنی پرداخته است که در این میان می‌توان به ابیاتی چون «حافظا در کنج فقر و خلوت شب‌های تار/ تا بود وردت دعا و درس قرآن غم مخور»، «ز حافظان جهان کس چو بنده جمع نکرد/ لطایف حکمی با کتاب قرآنی» و «ندیدم خوش‌تر از شعر تو حافظ/ به قرآنی که اندر سینه داری» اشاره کرد.

وی تاکید کرد: دیوان غزلیات حافظ مملو از ارجاعات قرآنی است و شک به مسلمانی وی نارواست و به منزله تخطئه حافظ است. معلم باید دلایل و توضیحات قانع‌کننده‌ای برای سخنان خود در حرمت‌شکنی حافظ بیاورد و پاسخگوی مخاطبان باشد.

یادآور می‌شود که علی معلم دامغانی، شاعر پیشکسوت کشورمان و رئیس فرهنگستان هنر در تازه‌ترین کارگاه «شرح شعر» خود در حوزه هنری در سخنانی با بیان این که تفاوت‌هایی بین سبک و طرز شاعری وجود دارد، اظهار کرد: قله‌ای مانند حافظ وقتی صحبت از سبک می‌کند می‌گوید من همشهری سعدی استاد سخن هستم، اما طرز شعرسرایی من با سعدی متفاوت است.

وی ادامه داد: اگر بپذیریم که هر شاعری، به غیر از آثاری که خلق می‌کند، شخصیت حقیقی هم دارد که در آثارش نیز نمود پیدا می‌کند، باید شیوه دیگری هم با عنوان اسلوب، در کنار سبک و طرز شاعری طرح‌ریزی کنیم.

معلم بیان کرد: حافظ‌شناسان تا به حال درباره آثار حافظ بسیار صحبت کرده‌اند، اما هنوز حافظ را به لحاظ اسلوب نشناخته‌ایم و هنوز نمی‌دانیم مسلمان بوده است یا خیر. حافظ قرآن بودن با ایرانیت غلیظی که در اشعار حافظ وجود دارد متضاد است و اگر اینها را کشف کنیم شاید بتوانیم به تفسیرهای دقیق و درستی از اشعارش برسیم.

captcha