کد خبر: 3483941
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۴
فیاضی اذعان کرد:

کمیسیون آموزش متناسب با نیاز جامعه به بحث‌های قرآنی نپرداخته است

گروه دانشگاه: سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در رابطه با موضوعیت بحث‌های قرآنی در این کمیسیون در سال 94، گفت: به نظرم بحث‌های قرآنی تا آن حد که مورد نیاز جامعه قرآنی ما هست، قطعاً در دستور کار کمیسیون نبوده است.

عبدالوحید فیاضی، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، اظهار کرد: در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در سال 94 موضوع‌های مهمی را داشتیم از جمله آن‌ها بحث ساماندهی امور پذیرش دانشجو بوده که در حوزه آموزش عالی واقعاً مهم بوده است.
وی افزود: از سال‌ها پیش نحوه پذیرش دانشجو هم در دوره تحصیلات تکمیلی و هم دوره کارشناسی نابسامان بوده و متناسب با اقتضائات امروز نبوده است؛ قانون سنجش پذیرش دانشجو در دو قانون جداگانه تصویب شده است؛ یک قانون مربوط به دوره کارشناسی و پایین‌تر بوده است که همان قانون تبادل تحصیلی یا معدل در پذیرش بوده که قانون خوبی هم هست، دیگری هم قانون تحصیلات تکمیلی است.
فیاضی اظهار کرد: شرایط امروز کشور شرایط خاصی است و قانون سنجش و پذیرش دانشجو به جهت فراوانی متقاضیان در دوره دکتری و فوق لیسانس تصویب شده، اخیراً آخرین مصوبات آن هم به تصویب رسید. قانون سنجش و پذیرش از آن جهت با اهمیت بوده که دانشگاه‌های ما باید سامان درستی پیدا کنند.
وی در رابطه با موضوعیت بحث‌های قرآنی در دستورکارهای کمیسیون، اظهار کرد: در برخی موارد با توجه به وظایف دستگاه‌هایی مثل آموزش و پرورش بحث‌های قرآنی مطرح بوده است. به نظرم می‌رسد بحث‌های قرآنی تا آن حد که مورد نیاز جامعه قرآنی ما هست قطعاً نبوده است.
وی در خصوص نظام رتبه‌بندی معلمان نیز گفت: از سال 95، یک سال مهلت است که رتبه‌بندی معلمان اجرایی شود.
سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس اظهار کرد: در مورد فروش پایان‌نامه نیز وزارت علوم را مکلف کردیم آیین‌نامه‌هایش را تغییر دهد و حتی اگر نیاز به قانون جدیدی برای وزارت علوم باشد، مجلس آمادگی دارد که در این باره تلاش کند. در بسیاری از زمینه‌ها وزارت علوم و آموزش و پرورش را مکلف کرده‌ایم در چارچوب قانون و نیازهای جامعه حرکت کنند. کمیسیون در بحث رسیدگی به مسائل بورسیه نیز خیلی ورود پیدا کرد، به نتایجی هم رسیدیم و در نهایت به مراجع قضایی سپرده شد.
وی گفت: در مورد مسائل فرهنگی دانشگاه‌ها چندین مرحله با حضور وزیر علوم و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و معاونان فرهنگی این دو دستگاه جلسه گذاشته‌ایم و وضعیت فرهنگی را به استناد مدارک و گزارش‌هایی که وجود داشت مورد تحلیل، بحث و بررسی قرار دادیم. از وزارت علوم خواستیم در چارچوب مقررات نظام جمهوری اسلامی ایران موضوع‌های فرهنگی را بررسی کند و سیاست‌گذاری درست‌تری داشته باشد، در چندین مرحله این اتفاق افتاده است. امیدواریم ا‌ن‌شاءالله وزارت علوم بتواند منویاتی که در مباحث کمیسیون بوده و در موارد کمیسیون ابلاغ شده را اجرایی کند.
فیاضی اصلی‌ترین موضوع کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس را در سال 95، سازمان ملی مهارت دانست و گفت: در مورد آن در طول سال قبل هم پیگری کردیم و در حال حاضر در دستور کار صحن علنی مجلس نیز هست و احتمالاً ممکن است در پایان مجلس نهم انجام گیرد. بعد بحث رتبه‌بندی معلمان نیز از نظر ما بسیار مهم است. موضوعات مربوط به پژوهش هم باید جدی گرفته شود و قطعاً نحوه اجرای سند تحول بنیادین و نقشه جامع علمی کشور در دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش باید جزء مسائل مجلس دهم باشد.
captcha