آیاتی از قرآن به دست‌خط گوته + عکس
کد خبر: 3484773
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۳
اختصاصی ایکنا/

آیاتی از قرآن به دست‌خط گوته + عکس

گروه اندیشه: گوته اندیشمند آلمانی و نویسنده مهم در اندیشه غربی است، وی به اسلام و قرآن علاقه‌مند بود و بخش‌هایی از قرآن را با خط خود نوشته است. تصویری از سوره ناس به دست‌خط گوته برای اولین بار منتشر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، تصویری از سوره ناس به دست‌خط گوته که اخیرا منتشر شده است، گویای علاقه او به قرآن و اسلام است.
یوهان ولفگانگ فن گوته ( 1838-1749 ) بزرگترين شاعر آلمانى است که با آثار فراوان و ارزشمندش در رديف بزرگ‌ترين شاعران جهان قرار گرفته است. نام گوته در کنار شکسپیر انگلیسی، هومر یونانی و دانته ایتالیایی آورده شده است. از جمله آثار معروف گوته فاوست است و شخصیت اصلی آن بر مبنای یک افسانه آلمانی است. فاوست انسانی موفق با تحصیلات دانشگاهی بود که از زندگی ناراضی بود و روحش را با دانش نامحدود و لذت دنیایی در معامله‌ای با شیطان معاوضه کرد. این نمایشنامه محل الهام بسیاری از آثار ادبی، داستانی، سینمایی و موسیقیایی شده ‌است.
گوته برخلاف برخی از غربیان توجه ویژه به شرق داشت و عنوان یکی از آثارش دیوان غربی-شرقی است که آن را به حافظ شیرازی تقدیم کرده است. توجه هم‌دلانه گوته به قرآن و اسلام چنان است که شعری در مدح پیامبر اسلام(ص) سرود.
آیاتی از قرآن به دست‌خط گوته + عکس

قرآن به دست‌خط گوته
خانم کاترینا ممسن، استاد دانشگاه استانفورد آمریکا کتابی با عنوان «گوته و اسلام» در سال 2001 منتشر کرده است و مقاله‌ای از وی با عنوان «اسلام و قرآن در اندیشه گوته» توسط محمد اخگری ترجمه و در روزنامه جام جم پیشتر منتشر شده است. ممسن در بخشی از مقاله خود می‌نویسد: «او در يادداشت‌هاى خود براى فهم بهتر ديوان شرقى در وصف قرآن چنين مى‌نگارد: «سبک قرآن قوى، با عظمت، پربار و توام با حقيقى شگرف است». هرکس زبان گوته را بشناسد، مى‌داند که او تعبير «حقيقت شگرف» را همه جا به کار نمى‌برد، مگر آن که اثر، شاهکارى عظيم باشد. اگر مطالعات قرآنى گوته را در اين دوره بررسى کنيم، متوجه مى‌شويم او قصد داشته است زبان و نوشتار عربى فراگيرد. همچنين در ميان اين مطالعات به اوراقى برمى خوريم که يادداشت هاى گوته را از برخى آيات قرآن (ترجمه مگرلين و ترجمه لاتين مارسى‌سی) نشان مى‌دهد».
اخیرا تصویری از سوره ناس به قلم و دست‌خط گوته توسط علی موجانی منتشر شده است که علاقه‌ وی به اسلام و کتاب الله را نشان می‌دهد.

captcha