کد خبر: 3485752
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۴
استنادات قرآنی بیانات رهبر معظم انقلاب/

شجره انقلاب؛ از تولد تا تناوری در میان هجمه‌ها

گروه سیاسی: رهبر معظم انقلاب در بیانات اخیر خود در جمع مداحان اهل بیت (ع) اظهار کردند: دشمن امروز نگاه می‌کند و می‌بیند آن نهال(جمهوری اسلامی) باریک و نازکی که اوّل انقلاب به‌وجود آمد، امروز به یک درخت تناور تبدیل شده که «تُؤتی اُکُلَها کُلَّ حینٍ بِاِذنِ رَبِّها»؛ این را دارند جلوی چشمشان می‌بینند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، رهبر معظم انقلاب در سالروز میلاد حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها در دیدار جمعی از مداحان و ذاکران، به نکات مهمی از جمله رسالت‌های مداحی، خیانت، تغییر باورهای مردم، اقتصاد مقاومتی، پیشرفت موشکی، قدرت دفاعی و نظام استکباری مطرح کردند.

ایشان در بخشی از بیاتشان به شخصیت حضرت زهرا(س) و بانوانی که قرآن کریم آنها را به عنوان اسوه معرفی کرده، پرداختند. ایشان دراین بخش از بیاناتشان اظهار کردند: ما باید راجع به حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) از این نگاه دوّم، یعنی اسوه بودن و مثال بودن نگاه [کنیم]. خدای متعال در قرآن راجع به دو زن به‌عنوان اسوه مؤمنین و دو زن [به‌عنوان] نمونه کافرین -ضَرَبَ اللهُ مَثَلًا لِلَّذینَ ءامَنُوا امرَاَتَ فِرعَون؛ و بعد از یک آیه: وَ مَریَمَ ابنَتَ عِمر'ن- مثال زده است و برای مؤمنین - نه برای زن‌های مؤمن؛ مرد و زن- دو نمونه آورده است. با این نگاه می‌شود به این بزرگواران نگاه کرد به‌عنوان نمونه و از آنها درس گرفت. خب، فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) صدّیقه کبرا است در میان صدّیقین و صدّیقات، کبرا یعنی بزرگ‌ترین صدّیقه است این بزرگوار.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این فراز، به دو آیه پایانی سوره تحریم اشاره کردند؛ آیاتی که خداوند برای کسانی که ایمان آورده‌اند دو مثال آورده است.

در آیات 11 و 12 سوره تحریم آمده است: «وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِّلَّذِينَ آمَنُوا اِمْرَأَةَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبِّ ابْنِ لِي عِندَكَ بَيْتًا فِي الْجَنَّةِ وَنَجِّنِي مِن فِرْعَوْنَ وَعَمَلِهِ وَنَجِّنِي مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ. وَمَرْيَمَ ابْنَتَ عِمْرَانَ الَّتِي أَحْصَنَتْ فَرْجَهَا فَنَفَخْنَا فِيهِ مِن رُّوحِنَا وَصَدَّقَتْ بِكَلِمَاتِ رَبِّهَا وَكُتُبِهِ وَكَانَتْ مِنَ الْقَانِتِينَ؛ و براى كسانى كه ايمان آورده‏‌اند خدا همسر فرعون را مثل آورده آنگاه كه گفت پروردگارا پيش خود در بهشت‏ خانه‏‌اى برايم بساز و مرا از فرعون و كردارش نجات ده و مرا از دست مردم ستمگر برهان. و مريم دخت عمران را همان كسى كه خود را پاكدامن نگاه داشت و در او از روح خود دميديم و سخنان پروردگار خود و كتاب‌هاى او را تصديق كرد و از فرمانبرداران بود».

این آیات نمونه‌ای از تصدیق حضرت مریم (س) بوده و بارها از سوی مسلمانان در مواجهه با تفکر و اندیشه‌های مسیحیان و تبیین نگرش اسلام نسبت به مسیحیت مورد استفاده قرار گرفته است.

با این حال اسوه‌ای که از سوی قرآن کریم در آیات معرفی شده، تنها برای زنان نبوده و جامع مؤمنان را در بر می‌گیرد. مؤمنانی که از آغاز در جریان تربیت مؤمنانه قرار گرفته‌اند و یا افرادی که در مجاورت فرعون‌ زمانه خود از آلودگی‌ها مصون مانده‌اند.

علامه طباطبایی در مورد این نمونه‌ها در تفسیر المیزان آورده است: در این مثل خداوند برای اهل ایمان همسر فرعون را مثل میزند که وی منزلت خاصهای در بندگی و عبودیت داشت و در ایمان به مقام کمال رسیده بود، بگونهای که مجاورت با فرعون و جاه و جلالش نتوانسته بود او را بفریبد و مانع از ایمان او شود، بنابراین ظاهر و باطنش با هم موافق گشته و خانهای در بهشت در جوار پروردگارش را برهمنشینی با فرعون و قصر او ترجیح داده است. یعنی او از تمام لذات دنیوی و سرگرمیهای آن قطع رابطه کرده و به پروردگار خود پناهنده شده و جز قرب خدا آرزویی نداشته و به درگاه خدا عرضه میدارد: پروردگارا مرا از دست فرعون و اعمال او و نیز از این قوم ستمکار نجات بده و این دعا در حقیقت اعلام بیزاری و برائت ازجامعه آلوده و ستمکار فرعونی است ... در ادامه مثل برای اهل ایمان حضرت مریم دختر عمران را نام می برد و مریم (س ) تنها زنی است که در قرآن به نام او اشاره شده و در سی و چهار مورد ذکر شده است. در اغلب آیات، مریم را به جهت عفتش می ستاید و این تأکید احتمالاً به جهت بهتان و تهمت ناروایی است که یهود به آن بانوی گرامی روا می‌دارند. دراین آیه نیز ابتدامریم را به صفت عفت ستوده و می‌فرماید: ما از روح خویش در وجود او دمیدیم که مراد از آن، نحوه تولد عیسی (ع) است. آنگاه می‌فرماید: مریم کلمات پروردگار خود را تصدیق کرد، یعنی به وحی انبیاء الهی ایمان آورد و نیز کتب آسمانی را که شرایع الهی در آن بود تصدیق کرد و او از زمره افراد قانت بود، (یعنی افرادی که مطیع خدا و خاضع در برابر او هستند) و بر این امر مداومت داشت و یا مانند پدر و قوم وعشیره‌اش بنده‌ای مخلص و مطیع بود.

همچنین در این رابطه در تفسیر نمونه آمده است: معروف اين است كه نام همسر فرعون «آسيه» و نام پدرش «مزاحم» بوده است؛ گفته‌اند هنگامى كه معجزه موسى (ع) را در مقابل ساحران مشاهده كرد اعماق قلبش به نور ايمان روشن شد، و از همان لحظه به موسى ايمان آورد. او پيوسته ايمان خود را مكتوم مى‌داشت، هنگامى كه فرعون از ايمان او باخبر شد بارها او را نهى كرد، ولى اين زن با استقامت هرگز تسليم خواسته فرعون نشد.

سپس به دومين زن باشخصيت كه الگویى براى افراد باايمان محسوب می‌شود اشاره كرده است. و او به فرمان خدا بدون داشتن همسر، فرزندى آورد كه پيامبر اولوالعزم پروردگار شد. از نـظر ايمان در سرحد اعلى قرار داشت و به تمام كتب آسمانى و اوامر الهى مؤمن و از نظر عمل پيوسته مطيع اوامر الهى بود، و بنده‌اى بود جان و دل بر كف، و چشم بر امر و گوش بر فرمان داشت.

بنابراین چنین نمونه‌هایی را نباید تنها الگویی برای زنان معرفی کرد؛ بلکه مثال و نمونه‌ای برای مؤمنان و ضرورت حفظ ایمان در شرایط مختلف است.

رهبر معظم انقلاب در بخش دیگری از سخنانشان به دشمنی دشمنان علیه نظام جمهوری اسلامی و گسترش و توسعه پیشرفت‌های این نظام در عرصه‌های مختلف اشاره و اظهار کردند: نظام اسلامی از روزی که متولّد شده تا امروز، دائم در معرض حملات سنگین بوده؛ حملات سنگین نظامی و تبلیغاتی و تحریم و امثال اینها و درعین‌حال، نظام اسلامی در این ۳۷ سال رشد کرده؛ یعنی یک روز نبوده است که توقّف پیدا کند؛ از همه‌جهت رشد پیدا کرده، از همه‌جهت قدرت پیدا کرده و عظمت پیدا کرده. دشمن امروز نگاه می‌کند و می‌بیند آن نهال باریک و نازکی که اوّل انقلاب به‌وجود آمد، امروز به یک درخت تناور تبدیل شده که «تُؤتی اُکُلَها کُلَّ حینٍ بِاِذنِ رَبِّها»؛ این را دارند جلوی چشمشان می‌بینند. خب این [نظامی] که این‌قدر استعداد زنده ماندن، استعداد گسترش یافتن و استعداد قوی شدن در او هست، بعد از این هم همین‌جور قوی‌تر خواهد شد، روزبه‌روز قوی‌تر خواهد شد.

اینکه بنیانگذاری کبیر انقلاب و مقام معظم رهبری در طول این سال‌ها انقلاب و نظام جمهوری اسلامی را به شجره طیبه‌ای تشبیه کرده‌اند که طعم شیرین آن در داخل و خارج چشیده شده است؛ موضوعی است که از سوی دوستان و دشمنان این نظام مورد تأیید قرار گرفته است.

این تشبیه برگرفته از آیات 24 و 25 سوره ابراهیم است که بخش‌هایی از آن در بیانات امام و رهبری مورد اشاره قرار گرفته است. در این آیات آمده است: «أَلَم تَرَ كَيفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصلُها ثابِتٌ وَفَرعُها فِي السَّماءِ. تُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا وَيَضْرِبُ اللّهُ الأَمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ؛ آيا نديدى خدا چگونه مثل زده سخنى پاك كه مانند درختى پاك است كه ريشه‏‌اش استوار و شاخه‏‌اش در آسمان است. ميوه‏‌اش را هر دم به اذن پروردگارش می‌دهد و خدا مثل‌ها را براى مردم می‌زند شايد كه آنان پند گيرند».

رهبر معظم انقلاب در بیانات خود در اولین روز از سال 1395 در صحن مطهر رضوی، آیه 25 این سوره را مورد استناد قرار دادند. بخشی که به ثمرات روزافزون این شجره طیبه اشاره دارد.

رهبر معظم انقلاب تیرماه سال 1394 در دیدار مسئولان نظام در تبیین نحوه رشد و ثمردهی این شجره طیبه با استناد به آیات 24 و 25 سوره ابراهیم اظهار کردند: آیه شریفه قرآن [می‌فرماید]: اَلَم تَرَ کَیفَ ضَرَبَ اللهُ مَثَلاً کَلِمَةً طَیِّبَةٍ کَشَجَرَةٍ طَیِّبَةً اَصلُها ثابِت وَ فَرعُها فِى السَّماء. تُؤتى اُکُلَها کُلَّ حینٍ بِاِذنِ رَبِّها. کلمه طیّب، اقدام درست، اقدام پاکیزه، اقدام براى خدا این‌جورى است، که این می‌ماند، در زمین ریشه می‌دواند، مستحکم می‌شود و ثمربخش خواهد بود. نظام جمهورى اسلامى آن کلمه طیّب است، مثل شجره طیّبه باقى مانده است، مستحکم‌تر شده است. امروز نظام جمهورى اسلامى به‌عنوان یک نظام، به‌عنوان یک حکومت، به‌عنوان یک مجموعه سیاسى با سى سال قبل از لحاظ استحکام قابل مقایسه نیست. در دو آیه بعد [می‌فرماید]: یُثَبِّتُ اللهُ الَّذینَ ءامَنوا بِالقَولِ الثّابِتِ فِى الحَیوةِ الدُّنیا وَ فِى الآخِرَة. همان تثبیت و اثبات را مجدّداً تکرار می‌کند. این عوامل را باید دید؛ در محاسبات ما این عوامل باید به حساب بیاید. همه عوامل سعادت و شقاوت و پیشرفت و پسرفت و به موفّقیّت‌ها دست یافتن و نیافتن، در چهارچوب عوامل مادّىِ متعارفى که اهل مادّه، اهل محسوسات، به آنها دل خوش می‌کنند، محدود نمی‌ماند؛ این عوامل در کنارش وجود دارد.

اصل موضوع شجره طیبه توحید است و شرط استفاده از ثمرات آن، اقرار به توحید. با این حال درخت‌هایی نیز هستند که با شاخه‌های متعددی از معارف حقه و اعمال صالح مؤمن را به سمت حیات طیبه سوق می‌دهند.

در تفسیر المیزان در رابطه با این تمثیل قرآنی آمده است: خداوند این مثلها را میزند تا مردم متذکر شوند که برای رسیدن به سعادت هیچ راهی جز اقرار به کلمه توحید و استقامت بر آن نیست.

در تفسیر نمونه «طيب» هر گونه سنت و دستور و برنامه و روش و هر عمل و هر انسان و هر موجود پاك و پر بركتى را شامل می‌شود و همه اينها همانند يك درخت پاكيزه هستند. بر این اساس اين شجره طيبه شجره پربار است، نه همچون درختانى كه ميوه و ثمرى ندارند بنا بر اين مولد هستند و ميوه خود را مى‏دهد اما نه در يك فصل يا دو فصل، بلكه در هر فصل، يعنى هر زمان كه دست به سوى شاخه‏هايش دراز كنى محروم بر نمی‌گردی. ميوه دادن او نيز بی‌حساب نيست بلكه مشمول قوانين آفرينش است و طبق يك سنت الهى و به اذن پروردگارش اين ميوه را به همگان ارزانى می‌دارد.

و حال دشمنان نظام جمهوری اسلامی چشم به شجره‌ای دوخته‌اند که پرباتر و باشکوه‌تر از هر زمان در حال رشد و نمو است و ثمرات آن خاری بر چشم دشمنان این نظام شده است.

captcha