مسجد فرهادیه بوسنی امروز بازگشایی می‌شود
کد خبر: 3495558
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۳

مسجد فرهادیه بوسنی امروز بازگشایی می‌شود

گروه بین‌الملل: امروز، شنبه، 18 اردیبهشت، یکی از قدیمی‌ترین مساجد بوسنی پس از 15 سال بازسازی و مرمت، بازگشایی خواهد شد.

مسجد فرهادیه بوسنی امروز بازگشایی می‌شود

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از روزنامه «ینی شفق» ترکیه، مسجد «فرهادیه» یکی از قدیمی‌ترین مساجد بوسنی که در طی جنگ 1993 این کشور آسیب دیده بود، پس از 23 سال بار دیگر مورد استفاده نمازگزاران قرار می‌گیرد.

این مسجد که در شهر «بانیا لوکا»ی بوسنی قرار دارد، برای اولین بار کار مرمت و بازسازی آن در سال 2001 میلادی توسط «اتحادیه اسلامی بوسنی و هرزگوین» آغاز شد، اما چندی نگذشته بود که به دلیل عدم وجود امکانات کافی کار مرمت این مسجد به تعلیق درآمد.

در سال 2014 میلادی «آژانس همکاری و هماهنگی ترکیه» بار دیگر کار بازسازی و مرمت را از سر گرفت و پس از گذشت 2 سال امروز این مسجد با حضور «احمد داوود اغلو»، نخست‌وزیر و «محمد گورمز»، رئیس سازمان امور دینی ترکیه و همچنین با شرکت سیاستمداران برجسته‌‌ای چون «باقر عزت بگوویچ»، رئیس شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین و «میلوراد دودیک»، رئیس‌جمهور صرب بوسنی بازگشایی می‌شود.

مسجد «فرهادیه» یکی از قدیمی‌ترین مساجد بوسنی و نمونه زیبایی از معماری اسلامی است که در نیمه دوم قرن شانزدهم میلادی بنا شده‌ است.

این مسجد در سال 1993 میلادی با کار گذاشتن دینامیت در داخل آن توسط صرب‌ها ویران شده بود.

گفتنی است، در جنگ 1993 بوسنی؛ 832 مسجد و عبادتگاه، 69 مرکز آموزس قرآن کریم، 37 آرامگاه و 405 اثر تاریخی و دینی دیگر نیز تخریب شده است.

مسجد فرهادیه بوسنی امروز بازگشایی می‌شود

مسجد فرهادیه بوسنی امروز بازگشایی می‌شود


انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
شاهین
|
United States of America
|
۱۳۹۵/۰۲/۱۹ - ۱۹:۵۵
0
0
نمی‌دانم مسجد ‘فرهادیه’ در شهر ‘بانیا لوکا’ی ‘بوسنی‌هرزه‌گوین’ که امروز بازگشایی شد، چرا نام فارسی دارد؟ اما می‌دانم که اولین تفسیر غزلیات حافظ به‌نام ‘شرح سودی’، که حدود دویست سال پس از درگذشت حافظ در چهار جلد به‌نگارش در آمده، به‌قلم ‘احمد سودی بوسنَوی’ متوفی 1000 ه‍.ق. از اهالی ‘سارایِوُو’ می‌باشد !
captcha