کد خبر: 3497096
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۶
خیراللهی معتقد است:

محتوایی خسته‌کننده و تکراری را در تئاتر مقاومت شاهد هستیم

گروه هنر: طی این سال‌ها تنها به وجهی خسته‌کننده و تکراری از وقایع دوران دفاع مقدس در تئاتر پرداخته‌ایم در حالی‌که می‌توان به این مقطع از تاریخ معاصر از نگاهی جدید و امیدوارکننده، پرداخت تا تأثیرگذارتری داشته باشیم.

سعید خیراللهی، نویسنده و کارگردان تئاتر در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: پیش از آنکه به ساختار ناکارآمد جشنواره‌ها و رویدادهای تئاتری با موضوع انقلابی و ارزشی بپردازیم باید بگویم که در حوزه هنر تئاتر به ویژه با موضوع دفاع مقدس و فرهنگ مقاومت همچنان ضعف در حوزه نگارش نمایشنامه برپایه مشاهدات و مستندات جنگی داریم.

وی ادامه داد: در حقیقت از تمام وقایع دوران هشت‌ساله دفاع مقدس تنها به یک گوشه کلیشه‌ای و تکراری در مورد شرح آن رویدادها بسنده کرده‌ایم و مکرر در حال تکرار آن هستیم لذا نتیجه آنکه به مرور به یک پرداخت محتوایی کلیشه‌ای و تکراری و خسته‌کننده می‌رسیم که تمام جذابیت‌های خود را در پیشگاه مخاطبان از دست می‌دهد.

خیراللهی تصریح کرد: در همه‌جای دنیا وقتی این عزم و اراده وجود داشته باشد که پیرامون موضوع فاخر و ارزشی همچون مقاومت و دفاع از کیان سرزمینی صحبت به میان آید، همگی فرد مقاوم را شخصی سلحشور، قوی و با ‌اراده تداعی و تصویر می‌کنند که همچنان تا آخر بر پای باورهای خود مؤمن و راسخ باقی می‌ماند هرچند که ممکن است سرانجام شومی در انتظارش باشد و زندگی او به فنا و نیستی بیانجامد حال آنکه ما در تصویر کردن مصادیق فرهنگی مقاومت معمولاً به سراغ جانبازان و بازماندگان از جنگ می‌رویم که زندگی چندان امیدوارکننده‌ای ندارند و اغلب شیرازه و قوام خانواده آنها به سبب تبعات شوم و منفی جنگ از هم پاشیده شده است.

وی که در ادوار گوناگون جشنواره تئاتر «مقاومت ـ فتح خرمشهر» به عنوان نویسنده و کارگردان تئاتر حضور داشته است گفت: پس از این توضیح کوتاه باید به ساختار اجرایی جشنواره تئاتر« مقاومت ـ فتح خرمشهر» بپردازم و در ابتدا این توضیح را لازم می‌دانم که نگاهی که در زمینه این جشنواره طی این هجده دوره برگزاری و در آستانه برگزاری نوزدهمین دوره آن وجود دارد واقع‌بینانه نیست.

خیراللهی افزود: نمی‌دانم که چرا وقتی یک جشنواره و رویداد نمایشی به میزانی از موفقیت دست پیدا می‌کند این تصور به وجود می اید که حالا باید به شکل گسترده تری تداوم یابد و مثلاً از شکل استانی و منطقه‌ای خود به سراسری و ملی و حتی بین‌المللی تبدیل شود که تصور می کنم اگر فراتر از بین‌المللی هم مقوله‌ای وجود داشت دوستان مسئول به آن هم فکر می‌کردند در حالیکه فلسفه به وجود آمدن جشنواره «فتح خرمشهر» پرداختی نمایشی به وقایع مربوط به آزادسازی این شهر و رویدادهای روزهای نخستین جنگ در شهرها و مناطق نوار مرزی ایران است و نباید دیدی سراسری به آن داشت که برای تأمین این موضوع نیز انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، جشنواره سراسری «تئاتر مقاومت» را برگزار می‌کند.

این کارگردان تئاتر تصریح کرد: حال که سازمان منطقه آزاد اروند از جمله متولیان برگزاری این رویداد تئاتری است باید نسبت به گذشته شاهد شرایط مناسبتری در برگزاری آن باشیم و با رویکرد منطقه‌ای برگزار شدن آن باید شرایطی برگزار شود که علاوه بر استان خوزستان استان‌های مرکزی کشور از آذربایجان غربی تا بوشهر که در آماج حملات رژیم بعث بودند با تجهیز امکانات به شکل دوره‌ای میزبان این جشنواره شوند.  

 

   

 

 

captcha