حق بازماندگان فاجعه منا باید گرفته شود
کد خبر: 3497730
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۱
آیت‌الله ایمانی:

حق بازماندگان فاجعه منا باید گرفته شود

گروه سیاسی: نماینده ولی فقیه در استان فارس با اشاره به حوادث رخ داده در حج سال گذشته گفت: حق اين‌ها بايد گرفته شود و بايد از طريق مجامع بين‌الملل و دستگاه‌هاي قضايي بين‌الملل اقامه دعوا و مسئله دنبال شود و مسئولان بايد از حقوق مردم دفاع كنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، آيت‌الله اسدالله ايماني، نماینده ولی فقیه در استان فارس روز گذشته، 24 اردیبهشت‌ماه در خطبه‌هاي نماز جمعه شيراز، با اشاره به آيات 25 سوره حج و 24 سوره انفال، گفت: بر اساس اين آيات و آيات متعدد ديگر، جلوگيري از مسجد‌الحرام و رشد ارزش‌هاي اسلامي به‌عنوان گناهي بزرگ مطرح است اما با كمال تأسف تا امروز حكومت آل سعود نسبت به زائران ايراني بهانه‌گيري كرده و اجازه تشرف حجاج ايراني به حرم امن الهي را نداده است.
وي تصريح كرد: البته اگر هم‌اينك هم اجازه داده شود، مسئولان نمي‌توانند آنگونه كه بايد مقدمات كار را فراهم كنند. ما بايد حقوق معوقه مردم را دنبال كنيم.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به حوادث رخ داده در حج سال گذشته و كشته و شهيد شدن تعداد كثيري از حاجيان ايراني در حادثه سقوط جرثقيل و فاجعه منا، تأکيد كرد: حق اين‌ها بايد گرفته شود. بايد از طريق مجامع بين‌الملل و دستگاه‌هاي قضايي بين‌الملل اقامه دعوا و مسئله دنبال شود. مسئولان بايد از حقوق مردم دفاع كنند.
آيت‌الله ايماني اضافه كرد: البته امروز جهان اسلام وحدت خود را از دست داده است، اگرنه بايد يك دادگاه اسلامي وجود داشت و مسائل اين‌چنين در آن دادگاه مطرح و پيگيري مي‌شد. لذا مطالبه حقوقی از مبادي ذيربط وظيفه مسئولان است.
منتخب مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری همچنين در بخشي از خطبه‌هاي نماز جمعه با اشاره به فرمايشات امام علي(ع) در نامه به امام حسن(ع)، جوان را سرمايه اصلي تمام جوامع بشري برشمرد كه بايد حرمت و عزت او حفظ شده و نسبت به حفظ اين سرمايه ارزشمند تلاش شود.
وی افزود: امام علي(ع) در نامه خود به امام حسن(ع)، قلب جوان را به يك زمين خالي و مستعد توصيف فرموده است كه آماده كاشت هر بذري است.

بزرگترین سرمایه جوامع، نیروی انسانی جوان است
آیت‌الله ایمانی با تصريح اينكه تأكيدات آن امام، تكليف را براي تمام مسئولان روشن مي‌كند، گفت: جوان و نيروي انساني جوان، بزرگترين سرمايه جوامع است و دوران جواني بهترين و اثرگذارترين دوران. هر جامعه‌اي كه براي جوان سرمايه‌گذاري كند، برنده خواهد بود.
امام جمعه شيراز با تأكيد براينكه ساده‌انديشي است اگر گمان كنيم دشمن براي جوانان ما برنامه ندارد و يادآوري اينكه دوران‌هاي انقلاب، جنگ، سازندگي و امروز، جوانان پيشتاز عرصه‌هاي مختلف بوده‌اند، اضافه كرد: بايد حرمت جوان را نگه‌داريم و عزت و شخصيت جوان را حفظ كنيم.
وی با اشاره به سخني از امام علي(ع)، تاكيد آن امام در خصوص مشورت با جوانان را يادآور و متذكر شد كه جوانان بهتر مسائل را مي‌فهمند و درك مي‌كنند لذا اميرالمومنين(ع) تاكيد فرموده است كه ابتدا در مسائلي كه نياز به مشاوره داريم به سراغ جوانان برويم و بعد حاصل مشورت با جوانان را با افراد سالخورده و با تجربه درميان گذاشته، راه حل مناسب را انتخاب كنيم.

ما از جوانان غفلت کرده‌ایم

آيت‌الله ايماني با يادآوري اينكه روز 11 شعبان، ميلاد حضرت علي‌اكبر(ع) و روز جوان است، گفت: ما از جوانان غفلت كرده‌ايم و به اين ظرفيت به‌خوبي توجه نداريم. امروز بايد نسبت به نسل جوان بيش از گذشته توجه داشته باشيم.
امام جمعه شيراز همچنين امنيت را مهم‌ترين مسئله مدنظر هر دولت و نظامي در جهان دانست و تأكيد كرد: با توجه به اينكه در اطراف ما همه‌جا جنگ و آتش است. همه براي ناامن كردن كشورها تلاش مي‌كنند، از اروپا گرفته تا آسيا و خاورميانه و ... رهبر معظم انقلاب امنيت را به‌عنوان اساسي‌ترين مسئله در ديدار با فرماندهان نيروي انتظامي بيان فرمودند البته امنيت مدنظر نه تنها در خصوص امنيت جان بلكه تمام شاخصه‌هاي فكري، جاني، اجتماعي،‌ اخلاقي و ... است.

تأمين امنيت تنها از عهده نيروي انتظامي به‌تنهايي بر نمي‌آيد
وی با تصريح اينكه تأمين امنيت تنها از عهده نيروي انتظامي به‌تنهايي بر نمي‌آيد، لزوم همراهي همه براي تامين امنيت اجتماعي و اخلاقي را يادآور شد و گفت: البته نيروي انتظامي قبل از آنكه به‌دنبال تامين و حفظ امنيت تلاش كند، خودش نيازمند سلامت فكر و عمل و اخلاق كاركنانش است.

برای تأمین امنیت نباید از مرز قانون جلوتر رفت
آيت‌الله ايماني بر ضرورت تأمين امنيت بر اساس منطق، اختيار، قانون و عطوفت اسلامي تأكيد و تصريح كرد كه نبايد براي تامين امنيت از مرز قانون جلوتر رفت يا خداي ناكرده به خشونت متوسل شد.
امام جمعه شيراز در خطبه اول نماز، هم با اشاره به در پيش بودن 15 شعبان و موضوع ظهور حضرت حجت‌ابن‌الحسن(عج)، گفت: پيامبر اسلام براي مبارزه با جاهليت اوليه آمد و فرزند براي جنگ با جاهليت مدرن و دوم ظهور خواهد كرد.
آيت‌الله ايماني اظهار كرد: ويژگي‌ جاهليت در داشتن دانش و علم يا بي‌سوادي نيست، خصوصيت جاهليت اين است كه انسان از فرمان عقل سربتابد و مقابل عقل و خرد و شرع و دين بايستد، خداگريز شده و به سمت و سوي شهوت و غضب و جاذبه‌هاي مادي امروز گرايش پيدا كند. اينكه عالم باشد يا جاهل، با سواد باشد يا بي‌سواد، دانشگاهي باشد يا غير دانشگاهي، مطرح نيست.
خطيب جمعه شيراز با بيان اينكه تبعيت از شهوت و غضب در زندگي فردي هميشه وجود دارد اما در فضاي حاكميت عقل و خرد محدود به زماني خاص است و انسان توبه‌كار شده و به جبران گذشته مي‌پردازد، گفت: اين غير از آن است كه انسان بر زشتي‌ها اصرار بورزد و افتخار كند. اگر اينچنين باشد و علني فساد و تباهي را دنبال كند، اين دوران جاهليت است.
آيت‌الله ايماني با اشاره به شاخصه‌هاي دوران جاهليت، گفت: در جاهليت پيوند بشر با علم ماوراءالطبيعه ضعيف مي‌شود و اعتماد انسان به خدا از بين مي‌رود و به طبيعت و ماده دل مي‌بندد. به بهانه‌هاي مختلف جنگ در جهان شعله‌ور مي‌شود. ارزش‌هاي اخلاقي كمرنگ شده و امنيت و آرامش از دسترس بشر خارج مي‌شود. حقيقت‌ها در لفافه‌هايي از تظاهر و بد نشان دادن‌ها و خوبي را بدي معرفي كردن و بدي را خوب جلوه دادن، گم خواهد شد.
captcha