کد خبر: 3506184
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۳

شماره 26 «آیین حکمت» منتشر شد

گروه اندیشه: شماره 26 فصلنامه علمی-پژوهشی «آیین حکمت» منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، شماره 26 فصلنامه علمی-پژوهشی «آیین حکمت» به صاحب امتیازی دانشگاه باقرالعلوم  منتشر شد. مدیر مسئول این نشریه شمس‌الله مریجی و سردبیر آن را یارعلی کردفیروجایی بر عهده دارد.
در این شماره از نشریه «آیین حکمت» می‌خوانیم: «وحدت یا دوگانگی علم و ایمان در حکمت متعالیه» نوشته عبدالله ابراهیم‌زاده‌آملی، «تبیین وجود رابط در حکمت متعالیه» نگاشته محمد فولادی‌وندا و مریم حسن‌پور، «مبانی کلامی جهانی‌شدن در قرآن کریم از نظرگاه فقه شیعه» کاری از علی کارشناس، «واکاوی ادله متکلمان مسلمان در اقبات زمان موهوم» به قلم علیرضا کهنسال و معصومه عارفی، «اعم بودن علیت حد وسط در برهان لم از خارجی و پیامد آن» نگاشته حسن معلمی و محمدعلی نوری، «ادراکات فطری در منظومه معرفتی ملاصدرا» نوشته محمدتقی یوسفی و مرضیه غلام‌نژاد.
وحدت یا دوگانگی علم و ایمان در حکمت متعالیه
در چکیده این مقاله می‌خوانیم:‌ بدون ترديد، ايمان يكي از مهم‌ترين و سرنوشت سازترين مقوله های مرتبط با انسان است، چراكه انسان‌ها دغدغه‌ای مهم‌تر و ديرپاتر از نيل به سعادت و رستگاری و نيك فرجامی ندارند و ايمان سنگ بنای سعادتمندی و رستگاری انسان است. نخستين مسئله -و شايد مهم‌ترين مسئله- درباره ايمان چيستيِ معنا و مفهوم آن است.
اين مقاله درصدد تبيين معنا و مفهوم ايمان در حكمت متعاليه است. بررسی دقيق آثار فلسفی و كلامی ملاصدرا و شاگردان مكتب صدرايی نشان می‌دهد كه ايمان از نظر آنها، به ويژه از نظر صدرالمتالهين، برابر با علم –به معنای تصديق منطقی يا يقين علمي و جزمی– است و چيزی غير از آن نيست. ولي تحقيق و بررسي متون و منابع دينی و ديدگاه ساير حكما و متكلمان اسلامي درباره مقوله ايمان ومسائل مرتبط با آن خلاف نظر آنها را به اثبات می‌رساند و ايمان را جدای از علم و چيزی فراتر از آن نشان می‌دهد. اين مقاله، ضمن ارائه معنا و مفهوم درست ايمان، درصدد كشف نظر حكمت متعاليه درباره ايمان به معنای اشاره شده و نقد و بررسی آن است. بدين منظور، نخست، جايگاه فلسفيِ بحث از ايمان و پس از آن، معنای لغوي واژه ايمان تبيين می‌شود و سپس، با استفاده از عبارات مكتوب بجامانده از بنيانگذار حكمت متعاليه و برخي از شاگردان بی‌واسطه و باواسطه او، ديدگاه آنان درباره مفهوم و ماهيت ايمان استخراج و ارائه می‌شود و پس از آن، نقطه-نظرات آنان بررسي و در ادامه، يافته نگارنده در اين باره با استناد به دلايل عقلي و نقلي بيان می‌گردد. بنابراين، پرسش اصلي پژوهش حاضر اين است: ماهيت ايمان در ديدگاه حكمت متعاليه چيست؟
مبانی کلامی جهانی‌شدن در قرآن کریم از نظرگاه فقه شیعه
نویسندگان این مقاله در چکیده خود آورده‌اند که پژوهش پيشِ‌‎رو در پی‌ پاسخ به اين پرسش است: مبانی كلامی جهانی شدن در قرآن چيست؟ اين نظام در مقايسه با جهانی شدن غربی از چه ركن‌ها، ويژگی‌ها و برتری‌هايی برخوردار است و از اين ميان، كدام يك مستحق جهانی‌شدن است؟ روش اين پژوهش تحليلی- عقلی است. اين پژوهش پس از بيان مبانی كلامی جهانی شدن در اسلام و غرب به بيان وجوه قوت و برتری مبانی كلامی جهانی شدن در اسلام می‌پردازد. بر اساس اين پژوهش، قرآن كريم كتاب وحي الهي است كه براي هدايت انسان در عرصه نظر و عمل در همه عصرها نازل شده است و سرانجام در عصر مهدويت اين نظام الهی به شكوفايی نهايی خويش نايل خواهد شد.
لازم به ذکر است شماره 26 «آیین حکمت» مربوط به دوره زمستان 94 است.
captcha