حجتالاسلام و المسلمین حسین ابراهیمی، عضو
جامعه روحانیت مبارز، در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) درباره ماهیت
ذاتی حقوق بشر آمریکایی و تناقضات درونی این مفهوم گفت: مبنای حقوق بشر غربی و آمریکایی، منافع نظام سلطه است و این منافع حاکمان است که تبیینکننده حقوق بشر است.
وی ادامه داد: به همین دلیل است که غرب با وجود ادعای دفاع از حقوق بشر با نظام مرتجع
آل سعود که زنان در آن کشور حتی اجازه رانندگی ندارند، مشکلی ندارد و اعتراضی نمیکند. این
گونه کشورها چون تسلیم و مطیع آمریکا هستند و غربیها در این کشورها منافع زیادی دارند،
اصلا کاری به رعایت نشدن حقوق بشر ندارند و از آن عبور میکنند.
ابراهیمی اظهار کرد: اگر بنا به رعایت
حقوق بشر بود که آمریکا باید با ترور و جنایت در سوریه، لیبی، عراق، یمن و فلسطین
مخالفت میکرد، اما تا گروههای جهادی در فلسطین صهیونیستها را به هلاکت میرسانند،
فریاد از بین رفتن حقوق بشر سرمیدهند یا رفتارهایی که با ایران در زمینه حقوق
بشر دارند، نشانه رفتار تناقضآمیز آنها در این حوزه است.
عضو جامعه روحانیت مبارز عنوان کرد: جمهوری اسلامی مدعی این
نیست که عدالت اسلامی را به طور کامل اجرا میکند، اما در راستای اجرای عدالت
اسلامی حرکت میکند و بنایش براین است که بین مردم تبعیض قائل نشود و حقوق انسانها
را فارغ از نژاد و عقیده رعایت کند، اما با وجود این همیشه پرونده حقوق بشر ایران از
سوی غربیها در مجامع بینالمللی مطرح میشود و از آن استفاده ابزاری و سیاسی میکنند.
وی یادآور شد: در جریان 11 سپتامبر با اینکه خود آمریکاییها گفتند عربستان پشت این قضیه بوده است، اما با تهدید مالی عربستان، پرونده را مسکوت گذاشتند و پیگیری نکردند. لذا در یک کلام حقوق بشر امریکایی، براساس سود و زیان، نسبت به مسائل جهانی واکنش نشان میدهد و به همین دلیل است که حقوق بشر امریکایی، تبعیضآمیز و ناعادلانه است زیرا در این نگاه اساسا آنچه مهم نیست بشریت و حقوق و سرنوشت آن است.
ابراهیمی درباره نقش نوع نگاه به انسان در ایجاد
تفاوت میان حقوق بشر اسلامی و غربی گفت: مبانی اسلامی ثابت است و متغیر نیست و بر
اساس عقل، وحی، سیره و روش پیامبر اکرم(ص)
و ائمه اطهار(ع) و اجماع علمای اسلام است و هیچ کس حتی ولی امر حق تغییر دستورات
شریعت را ندارند.
وی تأکید کرد: چنین دینی که در همه ابعاد برای زندگی انسان برنامه دارد و حتی حقوق اعضا و جوارح
انسان و حقوق حیوانات در آن مشخص شده است، قطعا نسبت به حقوق بشر نیز حساسیت ویژهای
دارد و همه ابعاد حقوق انسانها را دیده است و برخلاف نگاه غربی فقط به ابعاد مادی
حقوق انسان توجه نکرده است و بعد معنوی انسان را نیز در حقوق بشر لحاظ کرده است و
این تمایز اصلی این دو نوع نگاه به حقوق بشر است.
عضو جامعه روحانیت مبارز ابراز کرد: خروجی این دو نگاه هم آن است که
در نگاه مادی به انسان که غرب به دنبال آن است، به اسم آزادی انسان، ابتذال،
ولنگاری، اباحهگری و ... حق انسان محسوب میشود که در واقع خروج از انسانیت است،
در حالی که در نگاه همه جانبه به حقوق انسان که اسلام از آن دفاع میکند، آزادیها و
حقوق انسان تا جایی مشروع است که انسان را از انسانیت خارج نساخته و وارد حیوانیت
نکند. زیرا این برخلاف شأن و مقام خلیفهاللهی انسان و کرامتی است که خدا برای بشر
قائل شده است.
مهدی مخبری