احمد اسفندیاری استاد خوشنویس در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن( ایکنا) درباره قرآنهای فاخر و ضرورت تولید آنها چنین اظهار نظر کرد: فاخر بودن قرآنها را از چند منظر تعریف میکنند؛ ابتدا قرآنهایی که از سدههای قبل موجود هستند. این قرآنها یا مطلای بوده یا این که تذهیبهای گرانقیمت دارند. مطلب دیگر در قرآنهای فاخر به کاتب آنها مربوط میشود؛ یعنی خوشنویسی که قرآن را مینویسد چه جایگاه و کیفیتی در کارش دارد. برای مثال قرآنی که استاد نیریزی یا استاد صمدی نوشته مسلما با دیگر قرآنها تفاوت دارد.
وی افزود: یکی دیگر از شاخصههای فاخر بودن قدمت و تاریخچه آن قرآن است. برای مثال قرآنی که توسط امیرالمؤمنین نوشته شده و هم اکنون در موزه آستان قدس رضوی موجود است. همچنین قرآنهایی که به خط امام حسن(ع) یا امام حسین(ع) کتابت شده است معیاری برای فاخر خوانده قرآنهای مورد نظر است.
اسفندیاری ادامه داد: ویژگی دیگر، برای فاخر نامیدن قرآنها به تذهیبهایی بر میگردد که در آنها استفاده شده است. در کارهای اینچنینی ما ریزهکارییهای بسیار ظریفی در نقوش میبینیم که معیار فاخردانستن آن قرآن شمرده میشود، البته با پیدایش صنعت چاپ تا حدودی این ویژگی، کم رنگ شده است، اما کارهایی که از گذشته بر جا مانده، نشان میدهد تا چه حد برخی کارها از زیبایی مسحورکننده در تذهیب سود میبرد.
این خوشنویس در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مطلب دیگر به قرآنهایی بر میگردد که هزینه کتابت آن بالاست. این هزینهها از دستمزد نویسنده شروع شده و تا جنس کاغذ قرآن ادامه پیدا میکند. برای درک بهتر مثالی میزنم. مجموعه آثار استاد فرشچیان توسط یونسکو به چاپ رسیده و همان آثار در قالب مجموعه دیگر در ایران نیز کار شده است، اما آیا کیفیت کار یونسکو را میتوان با کار داخلی یکی کرد؟ مسلما جواب خیر است، چون کاغد و شکل چاب کار یونسکو بسیار بالاتر است.
وی در پاسخ به سؤال پایانی مبنی بر اینکه آیا هزینهکردن برای قرآنهای فاخر را صحیح میداند؟ بیان کرد: به نظر این کار صحیح است. چون شاید ما نتوانیم یک اثر استاد فرشچیان را در خانه داشته باشیم، اما میشود نسخه چاپی آن را در خانه داشت، به شرطی که آن نسخه چاپی بسیار ظریف و نفیس باشد. در انتها باید تاکید کنم که برای ترویح فرهنگ قرآن به هیچ وجه هزینهکردن اسراف نیست، به شرطی که در جای درست و حقیقی خودش هزینه شود.