دو قاری جوان و سوغاتی‌های چینی
کد خبر: 3514706
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۰

دو قاری جوان و سوغاتی‌های چینی

گروه فعالیت‌های قرآنی: مهدی غلام‌نژاد و سیدمصطفی حسینی از استقبال گسترده مسلمانان چین از قاریان ایرانی می‌گویند و سوغاتی‌هایی که سالم به مقصد نرسید.

از تلاوت در نماز جمعه پکن تا خرابی سوغاتی های برقی

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، «مهدی غلام‌نژاد» و «سید‌مصطفی حسینی»، دو نفر از قاریان جوان و ممتاز کشورمان به دعوت انجمن اسلامی چین در دهه سوم ماه مبارک رمضان در این کشور حضور یافته و در مساجد و محافل دینی به تلاوت قرآن پرداختند.

در همین زمینه خبرنگار ایکنا با مهدی غلام‌نژاد و سیدمصطفی حسینی به گفت‌‌وگو نشست که در ادامه ارائه می‌شود.

«غلام‌نژاد» درباره آداب و رسوم مسلمانان چینی گفت: آنها مقید بودند که قبل از رسیدن ما به مساجد برای استقبال مقابل درب اصلی به صف ‌بایستند و تک تک به مهمان خود دست بدهند.

حائز رتبه دوم مسابقات بین‌المللی قرآن روسیه افزود: زمانی که از اتومبیل پیاده می‌شدیم، یک‌صدا با هم سرود به زبان چینی می‌خواندند و بعضا به علت جمعیت زیاد استقبال‌کننده، حدود 10 دقیقه مراسم استقبال و خوش‌آمدگویی به طول می‌انجامید. تأکید زیادی بر تقدم در ورود مهمانان به هر مجلسی داشتند و زمانی که ما تعارف می‌کردیم از عبارت «أنتم ضیوفُ الکِرام» استفاده می‌کردند.

حائز رتبه چهارم مسابقات بین‌المللی قرآن کشور ترکیه در مورد برنامه‌هایی که در سفر چین اجرا کرده است، تصریح کرد: در روز، شش تلاوت در مساجد مختلف به همراه حسینی انجام می‌دادیم. مستمعان به هنگام تلاوت با اشک به تلاوت‌های ما گوش می‌دادند. آنها خیلی به ایرانی‌ها علاقه داشتند و علت این علاقه، این بود که اعتقاد داشتند، ایرانی‌ها اسلام را به چین صادر کرده‌اند.

از تلاوت در نماز جمعه پکن تا خرابی سوغاتی های برقی

غلام‌نژاد در ادامه به خاطراتی که در این سفر برای وی رقم خورده است اشاره کرد و گفت: از موارد جالبی که در این سفر مشاهده کردیم، قصر امپراتوری، معبد لیمینتا و دیوار چین بود که از بناهای فوق‌العاده عظیم و بسیار زیبا بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در پایان سفر، چند وسیله برقی خریدیم و تا به ایران رسیدیم، مشاهده کردیم که وسایل خراب شده و از کار افتاده‌اند! از اتفاقات جالب این سفر، این بود که در هنگام برگشت در فرودگاه، دوچرخه شارژی‌ای که با قیمت بالایی خریده بودم به علت اینکه احتمال منفجر شدنش در هواپیما هست، توقیف کردند و پس از بازگشت هر چه با سفارت تماس گرفتم تا پیگیری کنند، پاسخگو نبودند.

از تلاوت در نماز جمعه پکن تا خرابی سوغاتی های برقی

همچنین سیدمصطفی حسینی، یکی دیگر از قاریان ممتاز کشورمان که در این سفر حضور داشت، گفت: يك روز در پكن، ساکن بودیم و يك برنامه به همراه اقامه نماز و افطار در مسجدي برگزار کردیم که مورد استقبال پرشور مسلمانان چینی قرار گرفت.

وی افزود: یکی از بهترین تصاویری که در این سفر به چشم دیده شد، مساجد بسیار زیبا و باشکوهی بود که هنرهای به کار رفته در آن بسیار چشم‌نواز بود و توانسته بود هنر زیبای چین را به خوبی نشان دهد.

این قاری ممتاز در مورد پرکاری روزهایی که در چین حضور داشته است به ضعف عضلانی اشاره و بیان کرد: در یکی از شهرهای چین که «لانجو» نام داشت روزهاي بسيار پركاري را پشت سر گذاشتیم، شايد روزانه شش برنامه اجرا می‌کردیم. در اولين برنامه با استقبال بسيار عجيب و پرشور مردم از كنار اتومبيل تا داخل مسجد، روبرو شديم.

حسینی در مورد آداب استماع تلاوت در بین مردم چین، گفت: در هنگام تلاوت، همه قرآن را نگاه می‌کردند و اشک می‌ریختند و بسيار علاقه‌مند بودند. حدود 90 درصد آنها در هنگام تلاوت فيلم مي‌گرفتند. همچنین اقامه نماز تراویح در شب‌های ماه مبارک رمضان بود که معمولا بعد از تلاوت‌ها صورت می‌گرفت.

از تلاوت در نماز جمعه پکن تا خرابی سوغاتی های برقی

وی عنوان کرد: یکی دیگر از شهرهایی که در آن به اجرای برنامه پرداختیم شهر «لینشا» بود، در آنجا نیز تلاوت‌های زیادی را انجام دادیم که مورد توجه و استقبال مسلمانان چینی قرار گرفت. همچنین در پایان سفر در نماز جمعه پکن حضور یافته و به تلاوت پرداختیم که در رسانه‌های مسلمانان چین بازتاب زیادی داشت. مسجدی که نماز جمعه در آن برگزار می‌شد حدود 1000 سال قدمت داشت.

از تلاوت در نماز جمعه پکن تا خرابی سوغاتی های برقی
captcha