برخی مسئولین امر به معروف را مزاحم می‌بینند
کد خبر: 3517232
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۸
حجت‌الاسلام شرفخانی:

برخی مسئولین امر به معروف را مزاحم می‌بینند

گروه جامعه: معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف علت افزایش فیش‌های حقوقی کلان، اتفاقات ناشایست، ناهنجاری‌ها و بداخلاقی در جامعه را عدم توجه به فرضیه امر به معروف و نهی از منکر دانست و گفت: برخی از مسئولین امر به معروف و نهی از منکر را برای خود یک ساختار مزاحم دیده‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین احمد شرفخانی، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در پاسخ به این سوال که فرضیه امر به معروف و نهی از منکر را در دستگاه‌های کشور چگونه ارزیابی می‌کنید، اظهار کرد: بحث احیای امر به معروف و نهی از منکر در دستگاه‌ها و نهاد‌های اجرایی کشور به عنوان یک اصل در حاکمیت اسلامی مطرح است.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه و در بین مردم نهادینه کنیم ابتدا باید به ساختارهای حاکمیتی برگردیم. چرا که اگر در ساختار حاکمیتی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، امر به معروف و نهی از منکر جایگاهی نداشته باشد و صرفا با نگاه شعاری اتفاق بیافتد قطعا در بدنه مردمی هم شعاری خواهد بود.

امر به معروف و نهی از منکر در ساختار آن توسعه پیدا کند

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف، افزود: امر به معروف و نهی از منکر به عنوان تکلیف الهی و به‌عنوان یکی از واجباتی که برای انسان تکلیف شده، تمامی منافعش به خود جامعه و فرد می‌رسد. لذا برای اینکه جامعه در آرامش، توسعه، پیشرفت و موفقیت باشد، باید امر به معروف و نهی از منکر در ساختار آن توسعه پیدا کند.

شرفخانی بیان کرد: یکی از مواردی که در زمینه امر به معروف باید رعایت شود این است که افراد جامعه باید تکلف‌مدار باشند. به این معنی که اگر موضوعی در جامعه به نفع و یا ضرر فرد اتفاق می‌افتد با توجه به اینکه انسان، فطرتا موجودی اجتماعی خلق شده، در مقابل اجتماع هم وظیفه دارد و مسئولانه باید رفتار کند.

باید ابتدا فرهنگ امر به معروف را نهادینه کرد

وی ادامه داد: اگر نهادها و سازمان‌ها بخواهند کاری را در این زمینه انجام دهند باید ابتدا فرهنگ امر به معروف را نهادینه کنند. تشکیل شورا‌ها و ستادهای امر به معروف و نهی از منکر، تشکیل گروه‌هایی به عنوان یاوران معروف و مواردی از این قبیل اگر صرفا در ساختارهای اداری و سازمانی به صورت شعاری و به شکل یک تشکیلات بی‌فایده و بدون عمل باشد کار به جایی نخواهیم برد. گویا وقت و هزینه را صرف این موارد کرده‌ایم اما هیچ نتیجه‌ای هم عاید ما نشده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف، تصریح کرد: اگر بتوان ساختار امر به معروف و نهی از منکر را به صورت مردمی و به تعبیری، این عمومیت را در ساختار اداری تعریف کنیم موفق خواهیم بود. البته لازمه این کار این است که ابتدا کار فرهنگ‌سازی را انجام دهیم و همه در جایگاه خود این وظیفه و مسئولیت را بپذیرنند و بدانند در هر جایی که هستند در این رابطه باید احساس تکلیف کنند.

نباید ارجاعات صرفا فرهنگی به امر به معروف و نهی از منکر خورده شود

وی ادامه داد: امر به معروف و نهی از منکر باید در تمام ابعاد و ساختارها طراحی شود و برای این موضوع هم نباید ارجاعات صرفا فرهنگی و یا به گروه خاصی به این مسئله خورده شود. این اتفاقات در مجموعه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مختلف اتفاق نخواهد افتاد مگر اینکه رئیس سازمان و مدیران آن سازمان‌ها، نهادها و یا وزارتخانه‌ها خودشان اعتقاد قلبی به امر به معروف و نهی از منکر داشته باشند و امر به معروف را برای خودشان مزاحم نبینند.

«امر به معروف و نهی از منکر» مزاحم!؟

شرفخانی با طرح این سوال که چرا امروزه شاهد فیش‌های حقوقی آنچنانی و اتفاقات ناشایست، ناهنجاری‌ها و بداخلاقی در جامعه هستیم؟ گفت: این موارد به این دلیل است که برخی از مسئولین امر به معروف و نهی از منکر ر ا برای خودشان یک ساختار و به تعبیری مزاحم دیده‌اند و به همین خاطر این موارد را تنها به عنوان یک برگ حکم معمولی ارجاع داده‌اند و بعد هم خواسته‌اند که این موارد کنار برود.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف، بیان کرد: اگر مدیری بخواهد این موضوع را طراحی کند و احساس کند که امر به معروف و نهی از منکر برای رشد، توسعه و مدیریت پویا و نوآورانه و موفقیت دستگاهش کمک خواهد کرد آن زمان است که می‌تواند ‌ساختار امر به معروف و نهی از منکر را در خود مدیریت کرده و دستگاه تحت مدیریتش را هم با توجه به این موضوع و با این نگاه به جلو پیش خواهد برد.
captcha