کد خبر: 3522595
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۲
آیت الله العظمی غروی علیاری:

امامت امام رضا(ع) ریشه حیات اسلام

کانون خبرنگاران نبأ: آیت الله العظمی غروی علیاری امامت امام رضا(ع) را ریشه حیات اسلام دانست و گفت: مسئله امامت امام رضا (ع) در راس تمام امور امامت قرار دارد چون هر کس امامت امام رضا(ع) را قبول داشته باشد سایر ائمه را هم قبول دارد و شیعه ۱۲ امامی است.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، آیت الله العظمی جواد غروی علیاری از مراجع تقلید و مفسر قرآن در جلسه عمومی تفسیر خود که در مسجد فاطمیه تهران برگزار شد، با توجه به میلاد ثامن الائمه امام رضا(ع) با اشاره به آیه ۵۹ سوره نساء ضمن تبریک میلاد فرخنده ثامن الحجج(ع) به شرح حدیث سلسله الذهب امام رضا(ع) پرداخت.

http://8pic.ir/images/wex36yzrgjdwheuulk81.jpg

حدیث سلسله الذهب
وی افزود: حدیث سلسله الذهب حدیثی است که امام رضا(ع) هنگام ورود به نیشابور در مورد ولایت اهل بیت بعنوان شرط توحید بیان فرموده است: لَمّا وافی أبُو الحَسَنِ الرِّضا(ع) بِنَیسابورَ و أرادَ أن یخرُجَ مِنها إلَی المَأمونِ اجتَمَعَ إلَیهِ أصحابُ الحَدیثِ، فَقالوا لَهُ: یابنَ رَسولِ اللّهِ، تَرحَلُ عَنّا و لا تُحَدِّثُنابِحَدیثٍ فَنَستَفیدَهُ مِنک؟! و کانَ قَد قَعَدَ فِی العُمارِیهِ، فَأَطلَعَ رَأسَهُ و قالَ: سَمِعتُ أبی موسَی بنَ جَعفَرٍ یقولُ: سَمِعتُ أبی جَعفَرَ ابنَ مُحَمَّدٍ یقولُ: سَمِعتُ أبی مُحَمَّدَ بنَ عَلِی یقولُ: سَمِعتُ أبی عَلِی بنَ الحُسَینِ یقولُ: سَمِعتُ أبِی الحُسَینَ بنَ عَلِی بنِ أبی طالِبٍ یقولُ: سَمِعتُ أبی أمیرَ المُؤمِنینَ عَلِی بنَ أبی طالِبٍ یقولُ: سَمِعتُ رَسولَ اللّهِ(ص) یقولُ: سَمِعتُ جَبرَئیلَ یقولُ: سَمِعتُ اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ یقولُ: لا إلهَ إلَّا اللّهُ حِصنی، فَمَن دَخَلَ حِصنی أمِنَ مِن عَذابی. قالَ: فَلَمّا مَرَّتِ الرّاحِلَهُ نادانا: بِشُروطِها، و أنَا مِن شُروطِها.

علت بیان این حدیث از لسان امام رضا(ع)

آیت الله العظمی غروی علیاری در خصوص بیان این حدیث از لسان امام رضا(ع) گفت: حضرت امام رضا(ع) وقتی به ایران تشریف آوردند به نیشابور رسیدند، جمعیت زیادی از محدثین، علما، مورخان و علاقمندان امام که نوشته‌اند بیش از چهار هزار نفر بودند قلم به دست خدمت امام رسیدند تا امام یک جمله بفرمایند و آنها از لب های مبارک امام بشنوند و آن را بنویسند و ضبط نمایند.

لا اله الا الله حصار امنی برای انسان

این مرجع تقلید در ادامه افزود: حضرت امام رضا(ع) در این جمع حدیث سلسله الذهب را بیان نمودند و فرمودند: «لا إلهَ إلَّا اللّهُ حِصنی، فَمَن دَخَلَ حِصنی أمِنَ مِن عَذابی» هر کس لا اله الا الله  را بگوید در حصار اسلام و امنیت االهی قرار می گیرد بعد هم می فرماید این حدیث را از جدم و جدم از جبرئیل و او از خداوند  تبارک الله است.

شرط و شروط لا اله الا الله گفتن

آیت الله العظمی غروی علیاری به شرط لا اله الا الله گفتن اشاره و افزود: در ادامه حدیث امام فرمودند مردم خیال نکنید مطلب همین است فقط با گفتن لااله الا الله تمام شده و در حصار قرار می‌گیرید بلکه گفتن این کلمه شرط و شروطی دارد.

وی ادامه داد: امام می فرماید شرایط گفتن لا اله الا الله این است که اقرار و اعتراف به امامت من داشته باشد تنها لا اله الا الله گفتن نیست به شرطی که اقرار، اعتراف و اذعان به امامت من نموده که صرف لا اله الا الله محمد رسول الله (ص) گفتن کافی نیست.

مفسر قرآن کریم با اشاره به آیه ۵۹ سوره نساء که می فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ» امام می فرماید من هستم مکمل این مطلب که کلمه لا اله الا الله مکمل متمم دارد و مکمل عبارت است از اقرار و اعتراف به امامت من علی بن موسی الرضا (ع) است.

علت ابن الرضا(ع) گفتن به امامان بعد از امام رضا(ع)
آیت الله العظمی غروی علیاری به علت گفتن ابن الرضا(ع) به امامان بعد از امام رضا(ع) گفت: به امامان بعد از امام رضا(ع) که امام جواد(ع) ، امام هادی (ع) ، امام عسکری (ع) و امام زمان (عج) می باشد ابن الرضا(ع) می گویند.

وی ادامه داد: علت بالاتر بودن فضیلت زیارت امام رضا(ع) بحث امامت می باشد که هر کس امامت امام رضا(ع) را قبول داشته باشد امامت بقیه امامان که امام جواد(ع)، امام هادی (ع) ، امام عسکری(ع) و امام زمان(عج ) می‌باشد را هم قبول دارد و یک شیعه ۱۲ امامی و خاص است.

امامت امام رضا(ع) ریشه حیات اسلام
آیت الله العظمی غروی علیاری امامت امام رضا(ع) را ریشه حیات اسلام دانست و گفت: امامت امام رضا(ع) ریشه حیات اسلام و دین و شریعت می باشد بنابراین مسئله امامت امام رضا (ع) در راس تمام امور امامت قرار دارد چون هر کس امامت امام رضا(ع) را قبول داشته باشد سایر ائمه را هم قبول دارد.

ارکان ایمان از نظر امام رضا(ع)
این مفسر قرآن در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به حدیثی از امام رضا(ع) پیرامون ارکان ایمان گفت: ایمان براساس بیان امام رضا (علیه السلام) ارکان چهارگانه دارد که ایمان بر چهار رکن استوار است. هر کس به این چهار رکن پایبند باشد مؤمن شمرده می شود: نخست توکل بر خدا، دوم خشنودی و رضا به مقدّرات الهی، سوم واگذاری کارها به خداوند، چهارم تسلیم در برابر دستورهای پروردگار.

وی به جایگاه امام رضا(ع) در زمان حیاتشان اشاره و بیان کرد: در عظمت، زهد، تقوا، سخاوت، عفاف، اخلاقیات، رفتار، سلوک، تواضع، فروتنی، علم و عمل کسی مثل ثامن الائمه(ع) در زمان خودش نبوده است.

تولد دیگر امام رضا(ع) در عالم لاهوت و جبروت بوده

آیت الله العظمی غروی علیاری در پایان با اشاره به میلاد امام رضا(ع) در ۱۱ ذی القعده گفت: تولد مجازی و جسمانی امام رضا(ع) در ۱۱ ذی القعده در مدینه طیبه از پدری بزرگوار حضرت موسی کاظم(ع) بدنیا آمد که این تولد ظاهر امام است اما تولد دیگر امام در عالم لاهوت و جبروت بوده است.

امیرمحسن سلطان احمدی
captcha