برگزاری سمینار «سبک عراقی تلاوت» در کربلا
کد خبر: 3526191
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۹

برگزاری سمینار «سبک عراقی تلاوت» در کربلا

گروه بین‌الملل: سمیناری قرآنی با موضوع «سبک عراقی تلاوت قرآن؛ میراثی عظیم» به همت کمیته برگزارکننده طرح ملی «أمیر القراء» در کربلای معلی برگزار شد.

برگزاری همایش قرآنی «سبک عراقی؛ میراثی عظیم» در کربلا

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از خبرگزاری قرآنی «قاف»، این سمینار قرآنی میزبان «عبدالمهدی المرشدی»، یکی از قاریان پیشکسوت سبک عراقی تلاوت قرآن در کربلای معلی بود.
بنابراین گزارش، این سمینار با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید توسط «محمد ستار»، خردسال‌ترین قاری شرکت‌کننده در طرح ملی «امیر القراء» در کربلای معلی آغاز شد و پس از وی «حسن عبدالوهاب» نیز آیاتی از قرآن را تلاوت کرد.
در ادامه این سمینار نیز، «کرار مشکور»، یکی از میهمانان طرح ملی «أمیر القراء» و از قاریان ممتاز و برجسته کربلا آیاتی از قرآن را تلاوت کرد.
«عبدالمهدی المرشدی»، از پیشکسوتان سبک عراقی به تجربیات خود در زمینه تلاوت قرآن به این سبک و تاریخچه سبک عراقی تلاوت قرآن پرداخت و بر اهمیت آراستگی قاری قرآن به آموزه‌ها و اخلاق والای قرآنی و آشنایی با معانی آیاتی را که تلاوت می‌کند، تاکید کرد.
وی در ادامه تدبر در آیات وحی را هدف والای تلاوت قرآن کریم دانست و اظهار داشت: اجرای طرح‌های قرآنی همچون «امیر القراء»، تأثیر مثبت زیادی در جامعه عراق دارد.
فعالیت‌های دومین دوره طرح ملی «أمیرالقراء» ویژه قاریان نوجوان از استان‌‌های مختلف عراق از روز جمعه، ۱۵ مردادماه، در مجمع «العلقمی» شهر کربلا آغاز شد؛ این طرح هم‌اکنون به همت مرکز تربیت حافظان و قاریان وابسته مؤسسه قرآنی آستان مقدس عباسی و با مشارکت ۶۰ شرکت‌کننده در حال برگزاری‌ است.
این ۶۰ قاری نوجوان که در این طرح حضور دارند، پس از موفقیت در آزمونی که با حضور متقاضیان علاقه‌مند برای حضور در این طرح برگزار شد، انتخاب شدند.
پذیرفته‌شدگان در دومین دوره طرح ملی «امیرالقراء» به چهار گروه تقسیم شده‌اند و فنون و احکام قرائت قرآن را بر اساس مکتب‌های قرائت شیخ شحات انور، شیخ حافظ خلیل اسماعیل، شیخ عبدالباسط عبدالصمد و شیخ منشاوی از مشاهیر قرائت فرا می‌گیرند.
طرح امسال نسبت به دوره گذشته آن چند ویژگی دارد؛ از جمله این که برای نخستین‌بار سبک عراقی تلاوت به مکتب‌های آموزش قرائت افزوده شده که مکتب «شیخ حافظ اسماعیل»، نماینده سبک عراقی است.
یادآور می‌شود، طرح امیرالقراء با هدف حمایت از قاریان نوجوان عراقی با استعداد برگزار می‌شود و یکی از طرح‌های پیشرو در عراق است که به‌همت مرکز قاریان و حافظان مؤسسه قرآنی وابسته به آستان مقدس حضرت عباس(ع) و با هدف تربیت نسلی از قاریان عراقی با استعداد براساس یک سیستم مدرن و نظام‌مند برگزار می‌شود.
captcha