روایت مصائب وارده به حضرت‌ علی(ع) در قالب مجلس نقل/ فقدان منابع قابل استناد
کد خبر: 3526812
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۱
ترویج فرهنگ علوی با جشنواره نقالان غدیر/1

روایت مصائب وارده به حضرت‌ علی(ع) در قالب مجلس نقل/ فقدان منابع قابل استناد

گروه هنر: مجلس نقلی تحت عنوان «زخم» در نخستین جشنواره «نقالان و پرده‌خوانان غدیر» اجرا خواهد شد که به روایت دردها و آلام زندگی مبارک حضرت علی(ع) می‌پردازد.

روح‌الله سنایی، طراح و کارگردان نمایش دینی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: با طراحی و کارگردانی مجلس نقلی تحت عنوان «زخم» در نخستین جشنواره «نقالان و پرده‌خوانان غدیر» حضور دارم که این اثر نقالی به مسائلی پیرامون درد و آلام جامعه بشری می‌پردازد.

وی گفت: البته محور اصلی مجلس نقل «زخم» با توجه به موضوع جشنواره یعنی پرداخت به زندگی و سیره علوی به مقاطعی از زندگی حضرت علی(ع) نیز اشاره دارد و معمولاً آلام، دردها و زخم‌هایی که حضرت در طول زندگی مبارک خود متحمل آن شدند، اما بنا به مصالح اسلام و جامعه اسلامی دم نزدند و این مصائب را به جان خریدند را بیان می‌کند؛ مصائبی که اگر هر انسان دیگری به غیر از وجود مقدس حضرت امیر(ع) بود، قطعاً تحمل این همه مصیبت را نداشت و قالب تهی می‌کرد.

روح الله سنایی، کارگردان تئاتر

سنایی تصریح کرد: یکی از مقاطعی که در این مجلس نقل به آن توجه ویژه‌ای خواهیم داشت وقوع غزوه احد است که به ذکر حوادث آن و مصائبی که در آن به اسلام وارد شد همچون شهادت حضرت حمزه سیدالشهدا(ع)، قلب نازنین پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) به درد آورد پرداخته می‌شود. 

این کارگردان و فعال تئاتر خیابانی در ادامه گفت: برگزاری جشنواره‌ای به نام «نقالان و پرده‌خوانان غدیر» فرصت مناسبی برای هنرمندان دغدغه‌مند و علاقه‌مند به حوزه هنر نقالی و پرده‌خوانی به عنوان گونه‌ای اصیل از نمایش ایرانی محسوب می‌شود که امیدوار به فعالیت مؤثر و مستمر در این زمینه باشند.

وی افزود: در عین حال باید به این نکته نیز توجه ویژه‌ای داشت که به دلیل منابع و مراجع محدودی که در زمینه هنر نقالی و پرده‌خوانی وجود دارد، لذا علیرغم علاقه‌مندی به ویژه نسل جوان در زمینه پرداختن به این هنر شاهد آن هستیم که قادر به تولید و اجرای آثاری منطبق با اصالت‌های این هنر نمایشی نیستیم.

سنایی تأکید کرد: بر همین اساس و تنها به سبب علاقه‌مندی که در میان نسل جوان نسبت به این هنر وجود دارد و به آن نیز اشاره شد، سعی کردیم با استفاده از تکنیک‌های نمایش بیرونی و خیابانی که طی این سال‌ها تجربه فعالیت و اجرای آثاری براساس آن را داشتیم به شیوه‌ و فرمی از اجرای نقالی برسیم که علاوه بر تأکید بر برخی ویژگی‌های مجلس نقالی به شکل سنتی، رویکرد امروزی و نوآورانه نیز داشته باشیم.

وی در پایان گفت: البته با وجود گریزناپذیر بودن از در اختیار گرفتن این شیوه اجرایی به دلیل فقر منابع قابل رجوع که قطعاً از سوی پیشکسوتان این هنر کمی با نقد منفی روبروست، اما باید بگویم که اتفاقاً تجربه شیوه‌های نوین اجرای نقالی نیز با توجه به تغییر ذائقه و سلایق مخاطبان امری است که باید مورد نظر قرار گیرد.

یادآور می‌شود، نخستین جشنواره «نقالان و پرده‌خوانان غدیر» به دبیری کوروش زارعی 22 تا 29 شهریور برگزار خواهد شد.

امیرسجاد دبیریان

captcha