آغاز ثبت نام آزمون سراسری قرآن وزارت ارشاد و پایان 1450
کد خبر: 3530468
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۲
مهمترین رویدادهای قرآنی هفته/

آغاز ثبت نام آزمون سراسری قرآن وزارت ارشاد و پایان 1450

گروه فعالیت‌های قرآنی: در هفته‌ای که سپری شد رویدادهای قرآنی متنوعی در کشورمان رخ داد که شاید مهم‌ترین آنها آغاز ثبت نام پانزدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت و نیز انتشار خبر بستری شدن استاد محمدتقی مروت، پیشکسوت قرآنی کشور در بیمارستان بود.

آغاز ثبت نام آزمون سراسری قرآن وزارت ارشاد و پایان 1450

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، طی هفته‌ای که گذشت، رویدادهای قرآنی متعددی در کشور اتفاق افتاد، این هفته با خبر آغاز ثبت نام پانزدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت و نیز اعلام زمان برپایی دومین مسابقات قرآن مناطق آزاد آغاز شد، با خبر برپایی فینال دور دوم جشنواره تلاوت مجلسی، بستری شدن استاد محمدتقی مروت در بیمارستان و برگزاری آئین اختتامیه طرح 1450 ادامه یافت و با خبر اعلام زمان برگزاری مرحله کشوری مسابقات قرآن وزارت جهاد کشاورزی پایان یافت.

آغاز ثبت نام پانزدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت

ثبت نام برای حضور در پانزدهمین دوره آزمون سراسری قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از صبح روز 20 شهریورماه آغاز شده و تا روز ۲۰ مهرماه نیز ادامه دارد که البته بر اساس تجربیات سال‌ها و ادوار گذشته این جشنواره، احتمال تمدید شدن آن وجود دارد. علاقه‌مندان برای حضور در این آزمون با مراجعه به درگاه آن به نشانی quranedu.ir با مراحل ثبت نام بیشتر آشنا خواهند شد. این آزمون امسال برای اولین بار به صورت یک نوبت در سال برگزار می‌شود.

آزمون سراسری قرآن و عترت وزارت ارشاد امسال با محوریت سوره مبارکه «صف «و با شعار «به سوی فهم قرآن» برگزار می‌شود و ثبت نام برای حضور در این آزمون نیز از طریق درگاه www.quranedu.ir/home صورت می‌گیرد.

زمان برپایی دومین مسابقات قرآن مناطق آزاد اعلام شد

محمدرضا پورمعین، دبیر شورای راهبردی قرآن در مناطق آزاد در گفت‌وگو با ایکنا گفت: دومین دوره مسابقات قرآن مناطق آزاد با یادواره شهدای منا در آبان‌ماه سال‌ جاری در منطقه آزاد ماکو برگزار می‌شود.
وی با اشاره به اینکه براساس تدابیری مقرر شد که این مسابقات هر دو سال یکبار برپا شود، عنوان کرد: این دوره از مسابقات در پنج رشته قرائت، حفظ در اجزاء گوناگون، اذان، مفاهیم قرآن کریم و نهج‌البلاغه ویژه بانوان و آقایان اجرا می‌شود.

فینال دور دوم جشنواره تلاوت‌های مجلسی برگزار می‌شود

مرحله فینال جشنواره تلاوت‌های مجلسی، روز جمعه، ۲۶ شهریور از ساعت ۱۷ در حسینیه صاحب الزمانی(عج) تهران، واقع در خیابان مولوی، تقاطع خیابان ولیعصر(عج) با حضور قرآنیان برگزار می‌شود.

نفرات برتر مرحله مقدماتی که موفق به حضور در مرحله فینال شده‌اند، حمید رحیمی، وحید خزایی، سعید پرویزی، طه کبیری(نفر دوم مرحله مقدماتی در جلسه محسن امیری که جایگزین مرحوم امیر منصوری شد)، محمد نوران، حمید شیخ‌زاده، رسول تمجید، حبیب صداقت، امین عبدی و رضا اکبرزاده هستند.

این دور از جشنواره با عنوان یادبود امیرطاهر منصوری، قاری ممتاز، که منتخب مرحله مقدماتی در جلسه محسن امیری بود، برگزار می‌شود. منصوری به تاریخ ۱۶ شهریورماه بر اثر سانحه‌ای دار فانی را وداع گفت.

استاد محمدتقی مروت در بستر بیماری

محمدتقی مروت، قاری و پیشکسوت قرآنی و استاد بسیاری از اساتید و قاریان ممتاز و بین‌المللی کشورمان، مدتی است که از بیماری، رنج می‌برد و به تازگی با بیماری نارسایی کبد و مشکلات کلیوی مواجه شده و در بیمارستان بستری شده است.

این استاد علم قرائت قرآن که مدتی نیز در جوار قاریان بنام و بزرگ مصری در قاهره زندگی کرده و در مکتب آن‌ها تلمذ داشته است، توجه ویژه‌ای نیز به سایت خبرگزاری ایکنا داشت و هر از چندگاهی با قرار دادن کامنت‌هایی در ذیل گزارش‌ها و اخبار و یا ارسال مطالب و تصاویر از قراء بنام مصری، ما را در راه اطلاع‌رسانی دقیق یاری می‌کرد.

این خبرگزاری به نمایندگی از همه شاگردان و دوستداران این استاد بزرگ، از تمامی قرآن‌دوستان به ویژه قاریان و حافظان نوجوان و جوان درخواست دارد تا برای بازگشت سلامتی ایشان دست به دعا برداشته و از درگاه الهی طلب شفای عاجل برای این معلم قرآن داشته باشند.

آئین اختتامیه طرح «1450؛ قرآن، کتاب زندگی» برگزار شد

اختتامیه طرح قرآنی ۱۴۵۰؛ قرآن، کتاب زندگی با محوریت سوره حدید با حضور مسئولان کشوری و جمعی از مدیران و فعالان قرآنی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد.

در این مراسم، نفرات برگزیده در جشنواره‌های این طرح معرفی شدند، که به ترتیب در جشنواره جمع‌خوانی آیات گروه‌های انوارالهدی و معراج به عنوان برترین معرفی شدند، در بخش جشنواره عکس، حسن رمضان‌زاده، حمید عزیزی، ژاله دهنوی، سیدمحمدصادق حسینی و مطهره کلانتری انتخاب شدند و بالاخره در بخش خوشنویسی، هادی پناهی‌منش، سیدمرتضی جعفری، سارا عطارزاده، محمدعلی آبادی، امین فیضی، ستار ولی‌نژاد و عذرا عبدالله‌پور به عنوان نفرات برگزیده شدند.

محمدحسین محمدزاده، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما، حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسگر، نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت، محمدرضا مخبردزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی و حجت الاسلام والمسلمین موسوی‌مقدم، قائم‌مقام سازمان صدا و سیما سخنرانان این مراسم بودند.

زمان برگزاری اختتامیه جشنواره تقلید تلاوت اعلام شد

جلسه هماهنگی برای برگزاری مراسم اختتامیه نخستین جشنواره تقلید تلاوت، روز ۲۳ شهریورماه در محل مؤسسه قرآنی بسیج برگزار شد که در این جلسه مقرر شد تا مراسم اختتامیه نخستین جشنواره تقلید تلاوت روز پنجشنبه، اول مهرماه سال جاری از ساعت ۱۰ تا ۱۲ در محل سالن شهید رشادی واقع در میدان سپاه، خیابان پادگان ولیعصر(عج)، حسینیه فاطمة‌الزهرا(س) برگزار شود.

یادآور می‌شود، این جلسه با حضور جهانبخش فرجی، قاری بین‌المللی و ارائه‌دهنده ایده و طرح جشنواره تقلید تلاوت، رحیم قربانی، مسئول موسسه قرآنی بسیج و رئیس سازمان قرآن و عترت بسیج سپاه محمد رسول الله(ص) تهران بزرگ به عنوان نهاد حامی جشنواره، هادی ایزدپناهی، قاری قرآن و دبیر اجرایی این دوره از جشنواره برپا شد.

برگزاری جلسه ویژه مدیران عامل اتحادیه‌های استانی تشکل‌های قرآنی

دومین همایش و جلسه ویژه مدیران عامل اتحادیه‌های استانی تشکل‌های قرآن و عترت کشور با حضور مدیران عامل استان‌ها مهرماه ۹۵ به مدت سه روز در شهر اصفهان برگزار می‌شود.

بر همین مبنا مدیران عامل از ساعت 14 روز ۷ مهرماه ۹۵ پذیرش شده و ۸ و ۹ مهرماه نیز همایش برگزار خواهد شد.

یادآور می‌شود، مدیران عامل اتحادیه‌های استانی می‌توانند جهت هماهنگی بیشتر با معاونت امور تشکل‌ها و مجامع تماس حاصل کنند.

راه‌اندازی باشگاه خبرنگاران افتخاری قرآن در اتحادیه مؤسسات

میثم طاهرآبادی، قائم مقام مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور گفت: اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور در راستای اطلاع‌رسانی دقیق و هوشمندانه از انجام فعالیت‌های قرآنی در سراسر کشور در نظر دارد از بین علاقه‌مندان به حوزه خبرنگاری نسبت به جذب خبرنگار افتخاری اقدام کند.

وی اظهار کرد: مؤسسات قرآنی، فعالان و تشکل‌های قرآنی سراسر کشور از این پس می‌توانند جهت اطلاع‌رسانی اخبار قرآنی خود به منظور انعکاس در سایت اتحادیه و نشریه قرآنیان با معرفی رابطین خبری خود و مراجعه به سامانه ثبت نام خبرنگاران افتخاری قرآنی که در پایگاه اینترنتی اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور راه‌اندازی شده است مراجعه کرده و نسبت به ثبت نام از طریق صفحه مربوطه اقدام کنند.

لازم بذکر است، در سال ۹۴ یک دوره آموزش خبرنگاری قرآنی توسط اتحادیه مؤسسات قرآنی کشور ویژه فعالان قرآنی که به عنوان رابط خبری از سوی اتحادیه‌های استانی معرفی شده بودند به مدت دو روز برگزار شد و اصول و مبانی مرتبط با خبرنگاری در این دوره به علاقه‌مندان آموزش داده شد. همچنین دوره‌های آموزش غیرحضوری و آزمون‌های غیرحضوری نیز برای این افراد برگزار خواهد شد.

حضور بیش از 5 هزار نفر در مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع)

مرتضی نجفی‌قدسی، مسئول دارالقرآن امام علی(ع) اظهار کرد: مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) با حضور بیش از ۵۲۰۰ نفر در بخش بانوان و در هفت رشته حفظ کل، حفظ بیست جزء، حفظ ۱۰ جزء ، حفظ پنج جزء، حفظ دو جزء، قرائت و ترتیل‌خوانی قرآن کریم در دو مقطع سنی زیر ۱۶ سال و بالای ۱۶ سال، در مرکز فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی واقع در تهران، بهارستان، چهارراه سرچشمه، یادمان شهدای هفتم تیر برگزار می‌شود.
وی افزود: در این دوره از مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) که بزرگترین مسابقات سراسری قرآن ویژه بانوان از سری مسابقات این دارالقرآن در سطح کشور بوده و به مدت یک هفته در تهران برگزار می‌شود، بیش از ۲۶۰ نفر از متسابقان از اتباع کشورهای خارجی هستند که بیشتر آنها از کشورهای همسایه است که در رشته حفظ کل قرآن ۵۰۵ نفر، حفظ ۲۰ جزء ۵۲۵ نفر، حفظ ۱۰ جزء ۱۱۷۵ نفر، حفظ ۵ جزء ۱۳۴۶ نفر، حفظ ۲ جزء ۱۲۷۸ نفر و قرائت تحقیق و ترتیل ۲۹۷ نفر شرکت کرده‌اند.

نجفی‌قدسی اظهار کرد: زمان‌بندی اجرای مسابقات از تاریخ شنبه، ۲۷ شهریور الی پنج شنبه، یکم مهرماه بوده و اختتامیه در ظهر روز جمعه دوم مهرماه برگزار می‌شود. مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) مردمی است و تمام هزینه‌های آن توسط خیرین تامین می‌شود.

مرحله استانی مسابقات قرآن قوه قضائیه در تهران برگزار شد

مرحله استانی مسابقات قرآن قوه قضائیه صبح روز چهارشنبه، 24 شهریورماه با حضور هشتاد نفر از برگزیدگان مرحله شهرستانی در تهران برگزار شد که نفرات برتر این مرحله از مسابقات برای آماده‌سازی جهت شرکت در مرحله منطقه‌ای مسابقات قرآن قوه قضائیه در اردویی که در مشهد مقدس تدارک دیده شده است، شرکت خواهند کرد.

یادآور می‌شود، مسابقات قرآن قوه قضائیه در کل کشور در ۵ منطقه برگزار می‌شود که استان تهران به همراه شش استان البرز، سمنان، زنجان، قزوین، قم و مرکزی در منطقه ۳ کشوری قرار دارند.

22 تا 24 آبان؛ زمان برگزاری مرحله کشوری مسابقات قرآن وزارت جهاد کشاورزی

حجت‌الاسلام والمسلمین عباس خاک، مدیرکل آموزش عقیدتی وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌و‌گو با ایکنا زمان دقیق برگزاری مرحله کشوری مسابقات قرآن کریم وزارت جهاد کشاورزی را اعلام کرد.

مدیرکل آموزش عقیدتی وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: مرحله کشوری مسابقات قرآن وزارت جهاد کشاورزی طی روزهای شنبه تا دوشنبه، ۲۲ تا ۲۴ آبان‌ماه سال جاری با حضور نفرات برگزیده از تمامی استان‌های کشور برگزار خواهد شد. این مرحله از مسابقات در مجموعه فرهنگی وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی واقع در میدان ۷۲ تن شهر مقدس قم برگزار خواهد شد.

captcha