توجیه قرآنی نشریه آمریکایی در دفاع از «کلاه‌ سفیدها»
کد خبر: 3536316
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰

توجیه قرآنی نشریه آمریکایی در دفاع از «کلاه‌ سفیدها»

گروه بین‌الملل: نشریه آمریکایی «تایم» برای توجیه فعالیت به‌ظاهر خیرخواهانه تشکیلات آمریکایی «کلاه‌ سفید‌ها» در سوریه، ترجمه آیه 32 سوره مبارکه مائده را به روی جلد برد.

توجیه قرآنی نشریه آمریکایی در دفاع از «کلاه‌سفیدها»
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه خبری وتو، هفته‌نامه تایم در شماره جدید خود، برای گزارشی که از فعالیت کلا‌ه‌ سفیدها در سوریه حکایت دارد، با اشاره به مضمون آیه 32 سوره مبارکه مائده «...أَنَّهُ مَنْ قَتَلَ نَفْسًا بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِي الْأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعًا وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا...:هر كس كسى را جز به قصاص قتل يا [به كيفر] فسادى در زمين بكشد چنان است كه گويى همه مردم را كشته باشد و هر كس كسى را زنده بدارد چنان است كه گويى تمام مردم را زنده داشته است...» نوشته است: هرکس جان یک نفر را نجات دهد، بشریت را نجات داده است.
این گزارش در دفاع از تشکیلات آمریکایی موسوم به «کلاه‌سفیدها» در سوریه تنظیم شده است.
اما ماهیت واقعی کلاه ‌سفیدها چیست؟
حلب این روزها زیر آتش تروریست‌های جبهه النصره و دیگر گروه‌های هم‌پیمان با آن‌ها قرار گرفته است، در این میان گروهی که به «کلاه سفیدها» معروفند به عنوان یکی از منابع رسانه‌های غربی و گزارش‌های آن‌ها از حلب تبدیل شده‌اند. روزنامه الاخبار لبنان در مطلبی به نقش این گروه پرداخته و اسنادی را منتشر کرده است.
این رسانه لبنانی می‌نویسد: فعالیت سازمان‌های غیردولتی و یا تحت پوشش حکومت موقت در مناطق مختلف سوریه را که به زعم مخالفان آزاد شده است، نمی‌توان در بحران سوریه بی‌طرف دانست. این مسئله بر خلاف حمایت‌های مالی، لجستیکی و رسانه‌ای نامحدودی است که غرب از این سازمان‌ها می‌کند، چرا که این رسانه‌ها اینچنین القا می‌کنند که این سازمان‌ها بی‌طرف هستند و مقابل سلاح و پول تحت تاثیر قرار نمی‌گیرند.
الاخبار نوشت: در طول روز‌های گذشته در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های کشورهای عربی و غربی از نقشی که سازمان دفاع مدنی سوریه یا کلاه سفیدها صحبت بود؛ سازمانی که در عملیات نجات و کمک به شهروندان و بیرون آوردن جسدها در مناطقی که بمباران شده فعالیت می‌کند. در این میان کسانی بودند که عناصر این سازمان را قهرمان می‌نامیدند و آنها را به نمادهای امید در سوریه وصف می‌کردند تا جایی که حتی عده‌ای اعتقاد داشتند باید به این سازمان جایزه صلح نوبل اعطا شود. کلاه سفیدها که شعارشان «ما از ملت هستیم و برای ملت» تاکید دارند که دواطلب‌هایشان در این سازمان بدون جانبداری و بر اساس اصل انسانیت و بدون تبعیض عمل می‌کنند، آنان ادعا می‌کنند که منتسب و تحت لوای حزب و گروه سیاسی خاصی نیستند.
اما ده‌ها تصویر و ویدئو خلاف این مسئله را ثابت می‌کند و آشکار می‌سازد که کلاه سفیدها به طور مستقیم با گروه‌های مسلح که در میان آن‌ها جبهه النصره نیز هست، همکاری می‌کنند. این سازمان در کمپین‌های ضد حکومت سوریه با دست بردن در تصاویر و اخبار با هدف تاثیر گذاشتن بر روی افکار عمومی مشارکت می‌کنند.
مرکز «کلاه سفیدها» در اصل یک تشکیلات آمریکایی است که «جیمز لو»، سرباز سابق انگلیس آن را مدیریت می‌کند و آمریکا و جبهه النصره به طور مشترک در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند. این سازمان تمامی حملات به مراکز جبهه النصره را به گونه‌ای نشان می‌دهد که مخاطب تصور می‌کند شهروندان و بیمارستان‌ها و یا کارمندان بخش‌های پزشکی و اورژانسی مورد هدف قرار گرفته‌اند.
توجیه قرآنی نشریه آمریکایی در دفاع از «کلاه‌سفیدها»
captcha