رونمایی از سند راهبردی فعالیت‌های قرآنی اوقاف/ برگزاری یادبود استاد «مروت»
کد خبر: 3538977
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
حجت‌الاسلام حسینی بیان کرد:

رونمایی از سند راهبردی فعالیت‌های قرآنی اوقاف/ برگزاری یادبود استاد «مروت»

گروه مسابقات: رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با اشاره به برگزاری یادبود استاد محمدتقی مروت در زمان برگزاری مسابقات حفظ و قرائت قرآن کریم در زیباکنار از رونمایی از سند راهبردی فعالیت‌های قرآنی سازمان اوقاف در روزهای آینده خبر داد.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) به رشت، نشست خبری حجت الاسلام والمسلمین حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه شامگاه در حاشیه سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن برگزار شد.
پیشینه تصمیم‌گیری در مورد تجمیع مسابقات
حجت الاسلام حسینی در این نشست خبری با اشاره به اینکه تاکنون سه روز از برگزاری مسابقات پشت سر گذاشته شده است، گفت: تجمیع مسابقات سراسری قرآن در همه رشته‌ها تصمیمی بود که سال گذشته در جلسه معاونان فرهنگی سازمان اوقاف که در حاشیه مسابقات سراسری قرآن کریم در کرمانشاه برگزار شد، اتخاذ شد. در آن جلسه به دلایل مختلف بر تجمع مسابقات تأکید شد.
وی با تأکید بر اینکه در آن جلسه مقرر شد تا مسابقات دوره سی و نهم را اولاً به صورت تجمیع و دوماً برگزاری مجزا در بخش بانوان و آقایان، برگزار کنیم، افزود: در این دوره موفق شدیم تا هر دو تصمیم اتخاذ شده در سال گذشته را عملیاتی کنیم، علاوه بر این از سال گذشته تغییراتی همچون سطح‌بندی برگزیدگان در نظر گرفته شده بود در این دوره با توجه به جلساتی که برگزار شده است این سطح‌بندی به صورت کامل‌تری به کار گرفته می‌شود.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف خاطرنشان کرد: امسال برای دومین سال رشته دعاخوانی را همزمان با مسابقات سراسری قرآن کریم برگزار کردیم، این رشته با توجه به جذابیت هایی که دارد، می‌تواند در ادوار آینده حرف‌های بسیار زیادی برای گفتن داشته باشد و نگاه‌های بیشتری را به سمت خود جذب کند.
ویژه‌ترین اتفاق این دوره از مسابقات
حسینی در بخش دیگری از صحبت‌هایش در این نشست خبری با اشاره به اینکه تلاش شده است تا مسابقات سراسری قرآن یک سیر تکاملی را طی کند، اظهار کرد: امسال ویژه ترین اتفاق همان فراهم کردن بستر رسانه ای برای پخش مسابقات است، علاوه بر حضور تیم‌های مختلفی که سعی دارند در برنامه‌های تحلیلی و کارشناسی به تحلیل مسابقات بپردازند، در روزهای آینده شاهد برنامه های تحلیلی بیشتری خواهیم بود.
وی خاطرنشان کرد: امسال به لحاظ بصری شاهد فعالیت ویژه‌تری هستیم و امیدواریم این مسابقات به صورت هر چه زیباتر برگزار شود، رقابت‌ها در بخش آقایان روز یکم آبان ماه پایان می یابد و بعد از آن نیز شاهد رقابت ها در بخش بانوان هستیم. امیدواریم با این کار بتوانیم معرفی خوبی از توانمندی های قرآنی بانوان داشته باشیم.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه به برگزاری متفاوت مسابقات در بخش معارف اشاره کرد و افزود: برگزاری مسابقات در بخش معارف امسال برای دومین سال است که به این سبک و سیاق برگزار می‌شود. در ادوار قبل از آن به صورت کتبی برگزار می شد و خوشحال هستیم که توانسته ایم تنوع و جذابیت خاصی را در این رشته ایجاد کنیم.
حسینی در ادامه با اشاره به اینکه برنامه های جانبی هم در این دوره از مسابقات در نظر گرفته شده است، بیان کرد: یکی از اتفاقات شیرین این دوره از مسابقات حضور چهره های برجسته قرآنی کشورمان در استان گیلان است، به طوری که در هیچ وقت دیگری این تعداد از اساتید قرآنی به صورت یکجا در این استان حضور نخواهند داشت. در این دوره از مسابقات 40 داور در بخش آقایان، 40 داور در بخش بانوان و حدود 20 استاد قرآنی نیز برای برگزاری کارگاه های آموزشی و محافل انس با قرآن کریم دعوت شده است.
وی خاطرنشان کرد: برای این دوره از مسابقات 130 محفل انس با قرآن در نظر گرفته شده است که 60 محفل آن در دهه محرم برگزار شد و 70 محفل دیگر نیز در زمان برگزاری مسابقات برگزار می شود.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور قرآنی همچنین در مورد تعداد شرکت کنندگان رشته های حفظ و قرائت این دوره از مسابقات عنوان کرد: در رشته حفظ کل و قرائت قرآن کریم هر کدام 65 نفر، رشته حفظ 20 جزء 50 نفر، رشته حفظ 10 جزء، 30 نفر و رشته ترتیل نیز 50 نفر حضور دارند.
برگزاری یادبود استاد مروت
حسینی در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به پیشنهاد خبرنگار ایکنا در مورد درگذشت استاد مروت در روزهای گذشته و لزوم تدارک برنامه هایی برای بزرگداشت این استاد برجسته قرآنی، گفت: استاد مروت از پیشکسوتان قرآنی برجسته کشورمان بود که حق بزرگی بر گردن جامعه قرآنی دارد و به محض وقوع این حادثه، این موضوع در دستور کار مسابقات قرار گرفت و در بخش سوم مسابقات مراسم یادبودی برای این استاد فقید برگزار خواهد شد.
وی همچنین در پاسخ به یکی دیگر از سوالات خبرنگار ایکنا در مورد رقابت‌های بخش تواشیح و تأثیر تحریم این مسابقات از سوی برخی گروه‌ها، گفت: در این رشته صرفاً فینالیست‌ها به مرحله کشوری که به صورت حضوری برگزار شد آمدند و مرحله مقدماتی به صورت فراخوان و دریافت اثر برگزار شد. برای برگزاری به شیوه قبلی یک آسیب شناسی صورت گرفته شد و متوجه شدیم که نقاط ضعفی وجود دارد و این نقاط ضعف نیز فقط با برگزاری صرف برطرف نمی‌شود، بلکه باید کرسی آموزش و ... برای آن در نظر گرفته شود.
جلسات با نمایندگان گروه‌های تواشیح ادامه می‌یابد
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف اذعان کرد: برای برطرف کردن ضعف‌ها و عقب افتادگی‌ها باید تلاش کرد تا زیرساخت و بسترها فراهم شود، رونمایی از کتاب فصل نوآوری در حاشیه این مسابقات یکی از همین زیرساخت ها بود، تدوین استانداردها و ایجاد کرسی های آموزش خلاءهایی بوده است که وجود داشته و اگر برطرف نشوند دردی از این رشته درمان نخواهد شد.
حسینی خاطرنشان کرد: عدم حضور برخی گروه ها نیز دلایلی داشته است، ما در یک سال و نیم گذشته سه دوره مسابقات مدیحه‌سرایی را برگزار کرده ایم، طبیعی است که برخی گروه ها نتوانند آثار مورد نیاز را برای این سه دوره تولید کنند، اگر در گذشته هر سال برای تولید دو اثر زمان داده شده بود در سه دوره اخیر تنها چند ماه برای ساخت اثر زمان داشته اند و قاعدتاً زمان برای ساخت نداشته‌اند.
وی در ادامه به برگزاری جلسه ای با نمایندگان برخی از گروه های تواشیح در هفته های گذشته اشاره کرد و گفت: در آن جلسه ابعاد مختلف بررسی و اعلام شد که در برابر تغییرات هیچ جمودی وجود ندارد، در آنجا از سوی دو طرف اعلام شد که آمادگی برای پیگیری دغدغه های مشترک وجود دارد. بعد از این مسابقات نیز نشست هایی برگزار می کنیم تا اگر بنا باشد به تغییر در مسابقات برسیم تا قبل از دوره آینده این تغییر صورت بگیرد.
تصمیمی برای برگزاری مجزای بخش معارف نگرفته‌ایم
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف همچنین در مورد گسترش رشته‌های بخش معارف و برگزار کردن آن به صورت مجزا گفت: در بخش دانش آموزان، مسابقات در بخش های آوایی و معارفی برگزار می‌شود، اما در مسابقات سراسری قرآن کریم در حال حاضر یک رشته در بخش معارف وجود دارد اما در قدم اول قصد داریم تا آن را به حدود پنج رشته افزایش دهیم. اما اینکه این مسابقات از بخش آوایی مجزا شود و به صورت یک جشنواره مجزا برگزار شود، تاکنون تصمیمی اتخاذ نشده است، ممکن است در آینده با توسعه رشته های بخش معارف، چند روز به زمان برگزاری مسابقات افزوده شود. طی هفته های آینده در مورد این موضوع تصمیم گیری خواهد شد.
حسینی در بخش پایانی صحبت های خود، از رونمایی سند راهبردی فعالیت‌های قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه همزمان با اختتامیه بخش سوم مسابقات سراسری قرآن خبر داد و گفت: این سند با برگزاری جلسات مختلف و با مشارکت اساتید طراز اول تنظیم شده است، این سند بسیار جامع و متعالی است که منجر به توسعه هرچه بیشتر فعالیت های قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه خواهد شد.
گزارش تصویری این نشست را اینجا ببینید.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۷/۲۸ - ۰۹:۰۹
0
0
رونمای از سند راهبردی نتایج و آثار خوبی به همراه دارد
captcha