عظمت مراسم تشییع و بزرگداشت استاد مروت، تکریم قرآن است/ اهدای «جایزه استاد مروت»
کد خبر: 3540408
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۱
در جلسه هماهنگی مراسم بزرگداشت استاد مروت مطرح شد؛

عظمت مراسم تشییع و بزرگداشت استاد مروت، تکریم قرآن است/ اهدای «جایزه استاد مروت»

گروه فعالیت‌های قرآنی: نشست هماهنگی مراسم بزرگداشت مرحوم استاد مروت با حضور جمعی از مسئولان نهادها و سازمان‌ها، اساتید و پیشکسوتان قرآنی و نیز خانواده مرحوم استاد مروت برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، نشست ستاد هماهنگی مراسم بزرگداشت مرحوم استاد قرآنی محمدتقی مروت، استادالاساتید صبح امروز دوشنبه، 3 آبان‌ماه با حضور جمعی از مسئولان نهادها و سازمان‌ها، اساتید و پیشکسوتان قرآنی و نیز خانواده مرحوم استاد مروت از ساعت 10:45 در محل سالن جلسات سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شد.

در این نشست مطرح شد که مراسم تشییع استاد محمدتقی مروت شنبه، هشتم آبان ماه ساعت ۸:۳۰ از مقابل مسجد امام جعفر صادق(ع) انجام می‌شود.
پیکر استاد محمد تقی مروت از مسجد امام جعفر صادق(ع) واقع در میدان فلسطین تهران به سمت خبرگزاری ایکنا واقع در خیابان وصال شیرازی، خیابان بزرگمهر غربی صورت می‌گیرد و سپس پیکر استاد به سمت بهشت زهرا(س) تهران و قطعه نام آوران منتقل و به خاک سپرده می‌شود.

همچنین، این جلسه با حضور عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی و عضو هئیت امنای سازمان دارالقرآن،‌ مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، حمید صابرفرزام، رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل ایکنا، ایزدی، قائم مقام شبکه قرآن و معارف سیما، محمدتقی میرزاجانی از شورای عالی قرآن، سیدمحسن موسوی‌بلده، سیدحسین موسوی‌بلده، احمد حاجی‌شریف و محمدرضا صلح‌جو از پیشکسوتان قرآنی و شاگردان استاد مروت، سیدمهدی جعفری، نماینده معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد، موجانی از تشکل‌های قرآنی، علی‌اکبر توپچی، رئیس فرهنگسرای قرآن، میثم طاهرآبادی، نماینده اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی، گلستانی از سازمان قرآن و عترت بسیج، باقرنژاد از معاونت امور هنری وزارت ارشاد، سعید زکی‌لو، قاری و مدرس قرآن برگزار شد.

در ابتدای این نشست، پس از تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید توسط محمدتقی میرزاجانی، مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن طی سخنانی ضمن تشکر از حاضران در جلسه، بیان کرد: باید با استفاده از ظرفیت‌ها و مساعدت‌های دستگاه‌های مختلف قرآنی، مراسمی در خور شأن مرحوم استاد مروت که حق بزرگی بر گردن جامعه قرآنی دارند از جمله مراسم تشییع و ترحیم و یادبود باشکوهی برگزار شود.

استاد محمدتقی مروت

قره‌شیخلو در ادامه با اشاره به ورود پیکر استاد مروت به کشور که قرار است روز جمعه، هفتم آبان‌ماه انجام شود، تصریح کرد: در این زمینه، پیگیر هماهنگی‌های لازم با مسئولان فرودگاه امام خمینی(ره) و نیز حراست فرودگاه هستیم که بتوانیم در روز ورود پیکر استاد به کشور حداقل چند نفر از اساتید و نیز خانواده ایشان در محل فرودگاه حاضر شوند.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در ادامه با بیان اینکه در راستای انجام این برنامه‌ها نیاز به اطلاع‌رسانی و هماهنگی مستمر وجود دارد و برخی از دستگاه‌ها در این زمینه می‌توانند خیلی خوب کمک کنند، افزود: شبکه قرآن سیما، رادیو قرآن و خبرگزاری ایکنا در بحث اطلاع‌رسانی و انعکاس برنامه و نیز تهیه گزارش از این مراسم می‌توانند بسیار مؤثر باشند.

وی در ادامه با اشاره نقش مؤثر شهرداری در این زمینه نیز تصریح کرد: شهرداری نیز می‌تواند از طریق مسائل مربوط به بهشت زهرا(س)، تأمین وسیله نقلیه و دیگر هماهنگی‌های لازم جهت برگزاری مراسم تشییع پیکر مرحوم استاد مروت نقش بسیار مؤثری ایفا کند.

رئیس سازمان دارالقرآن در ادامه با اشاره به مراسم ترحیم استاد مروت نیز با بیان اینکه هماهنگی و پیگیری‌های لازم در این زمینه در حال انجام است، گفت: در روز برگزاری مراسم ترحیم نیز که در یکی از مساجد تهران برگزار می‌شود، برنامه‌هایی نظیر تلاوت قرآن توسط قاریان مطرح کشور، ذکر مصیبت و مداحی اهل بیت(ع)، سخنرانی و نیز برخی از اساتید قرآنی کشور نظیر استاد موسوی‌بلده، پخش فیلمی از استاد مروت و ... اجرا خواهد شد.

قره‌شیخلو با اشاره به اینکه در برگزاری هر یک از این مراسم اصل موضوع در حقیقت حضور پررنگ جامعه قرآنی است، تصریح کرد:‌ جامعه قرآنی باید با حضور پررنگ خود در مراسم استاد مروت دین خود را به این استاد بزرگ که حق بزرگی بر گردن جامعه قرآنی دارد، ادا کند.

استاد محمدتقی مروت

گزارش ایکنا حاکی است، ایزدی، قائم مقام شبکه قرآن و معارف سیما با اشاره به همکاری شبکه قرآن در زمینه پوشش مراسم تشییع و ترحیم مرحوم استاد مروت با بیان اینکه شبکه قرآن سیما نهایت همکاری را در این زمینه انجام می‌د‌هد، گفت: این شبکه، برنامه‌هایی نظیر اطلاع‌رسانی مراسم از طریق زیرنویس و اعزام گروه جهت تهیه گزارش تصویری از مراسم و ... را انجام می‌دهد.

وی در ادامه تصریح کرد: به نظر بنده بهتر است تا زمان برگزاری مراسم تشییع، خبری از مراسم ترحیم پخش نشود و از روز مراسم تشییع به بعد بر روی اخبار مربوط به مراسم ترحیم متمرکز شویم. همچنین، اگر فیلم و کلیپی نیز در رابطه با مرحوم استاد مروت ارسال شود، از شبکه قرآن ارائه خواهد کرد.

همچنین، عباس سلیمی،‌ پیشکسوت قرآنی کشور نیز طی سخنانی در این نشست با اشاره به فضای ملتهبی که هم‌اکنون در رابطه با وقایع اخیر جامعه قرآنی وجود دارد، اظهار کرد: در یک برهه‌ای از مظلومیت قرآن قرار گرفته‌ایم. هجمه شبکه‌های مجازی را شاهد هستیم که شمشیر را برای حمله به دین به‌ ویژه برای اثبات تحریف قرآن از رو بسته‌اند.

سلیمی در ادامه با اشاره به فضای ایجاد شده در جامعه نیز ادامه داد: پس از ایجاد این فضا از طریق برنامه‌های مختلف از جمله کاریکاتورها، عکس‌ها و ... ذهنیت نامناسبی در بسیاری از افراد جامعه به وجود آمده است.

جلسه هماهنگی بزرگداشت استاد مروت

پیشکسوت قرآنی کشور در ادامه با بیان اینکه بنده نسبت به حضور فیزیکی افراد در این دو جلسه یعنی مراسم تشییع و ترحیم مرحوم استاد مروت بسیار حساس هستم، اظهار کرد: از همه عزیزان تقاضا دارم در هر نهاد و سازمانی که حضور دارند و یا در جلسات قرآنی خود به خاطر قرآن و به خاطر اینکه مقداری از این مظلومیت را کاهش دهیم هر طور که می‌توانند در پرشور شدن برگزاری این مراسم بکوشند.

سلیمی در ادامه با بیان اینکه با برگزاری هرچه باشکوهتر این مراسم باعث می شود که قرآن کریم با عظمت مطرح شود، گفت: در حقیقت تشییع پیکر مرحوم استاد مروت در این مقطع به معنای تکریم و عظمت خود قرآن کریم است و ان‌شاءالله همگی کاری کنیم که این مراسم بسیار باشکوه برگزار شود.عظمت مراسم تشییع و بزرگداشت استاد مروت، تکریم قرآن است/ اهدای «جایزه استاد مروت»

همچنین، حمید صابرفرزام، مدیرعامل خبرگزاری ایکنا نیز طی سخنان کوتاهی در این مراسم با اشاره برنامه‌های خبرگزاری جهت پوشش خبری مراسم مرحوم استاد مروت، تصریح کرد: نشریه تخصصی «رایحه» ویژه‌نامه را درباره مرحوم استاد مروت در حال آماده‌سازی است که با برگزاری مراسم تشییع و ترحیم استاد و درج اخبار مربوط به این مراسم، ان‌شاءالله این ویژه‌نامه تا زمان برگزاری مراسم چهلمین روز درگذشت استاد مروت آماده خواهد شد.

رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور در ادامه اظهار کرد: همچنین، در مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان نیز که امسال برگزار می شود، بخش ویژه‌ای با عنوان جایزه استاد مروت در نظر گرفته شده است. همچنین، مستندات و فیلم‌هایی که از مرحوم استاد مروت وجود دارد نیز از طریق خبرگزاری ایکنا منتشر می‌شود.

گزارش تصویری را اینجا ببینید.

مطالب مرتبط
captcha