از شکل‌گیری گروه مشکات تا تولید آثار قرآنی و دینی
کد خبر: 3540481
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۹
رتبه‌های نخست تواشیح کشور از خواسته‌هایشان گفتند؛

از شکل‌گیری گروه مشکات تا تولید آثار قرآنی و دینی

گروه فعالیت‌های قرآنی: اعضای گروه تواشیح مشکات اهواز دارنده رتبه نخست سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم با حضور در تحریریه ایکنای خوزستان از شکل‌گیری این گروه و برنامه‌های آینده برای ضبط آثار اجرا شده خود گفتند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، بانگ اذان ظهر به افق اهواز به گوش می‌رسید که مهمانمان در تحریریه ایکنای خوزستان شدند. نماز را اقامه کردند و سپس به گفت‌وگو نشستیم.

شش نفر اعضای گروه تواشیح مشکات اهواز که موفق به کسب رتبه اول در سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از خود، فعالیت‌ها و آرزوهایشان گفتند.

این گروه متشکل از ماجد نصری، سید جاسم موسوی، عقیل فریسات،‌ سید فؤاد شوکاوی، حسین سعیدی، مصطفی سواری، سید سعید موسوی است که مصطفی سواری در این نشست حضور نداشت اما در مسابقات گروه را همراهی می‌کرد.

ماجد نصری از فعالیت‌های قرآنی‌اش گفت

در ابتدا ماجد نصری سرپرست گروه تواشیح مشکات اهواز با بیان اینکه فعالیت‌های قرآنی خود را از کودکی به صورت خودجوش و بر اساس علاقه شخصی آغاز کرده است، گفت: ما در منطقه سپیدار اهواز زندگی می‌کردیم و در آنجا فعالیت‌های قرآنی اندک بود اما من با نوارهای قرآنی قاریانی همچون عبدالباسط و جواد فروغی آموزش می‌دیدم. هر چه که از این تلاوت‌ها می‌آموختم را در مراسم صبحگاهی مدرسه اجرا می‌کردم.

وی گفت: در همان دوران کودکی وارد مسجد بلال باهنر اهواز شدم. اولین استادم آقای عباباف بود که قرآن را به من آموخت و در تلاوت‌های پیش از اذان را در مسجد اجرا می‌کردم. تشویق‌های ائمه جماعت و پدر و مادر باعث شد که در ادامه فعالیت‌های قرآنی مصمم شوم. از نوارهای قرائت استادانی همچون مهدی دغاغله و سید کریم موسوی استفاده می‌کردم و پس از نقل مکان به منطقه کوی علوی اهواز جذب مدرسه فاطمه‌الزهرا شدم.


نصری ادامه داد: در آنجا استادانی همچون عبدالکاظم حیدری و سید حسن موسوی حضور داشتند. از طریق آشنایی با گروه ثقلین انگیزه گروه تواشیح در من ایجاد شد.

این فعال قرآنی با بیان اینکه با ورود به دانشگاه امام حسین(ع) و تحصیل در تهران فرصتی برای بهره‌مندی از استادانی همچون سبزعلی و سعیدیان برای من ایجاد شد، گفت: تحصیل در تهران باعث رشد من در فعالیت‌های قرآنی شد و در آنجا بود که در مسابقات قرآنی سپاه و دارالقرآن امام علی(ع) شرکت کردم و رتبه پنجم را به دست آوردم.

وی با بیان اینکه گروه تواشیح حضرت علی‌اصغر(ع) را در مسجد تشکیل دادیم، گفت: در قالب این گروه آثار تواشیح مصری و گروه ثقلین را بازخوانی کردیم. در مسجد فاطمه‌الزهرا بود که وارد گروه قدر شده و به صورت حرفه‌ای‌تر تواشیح را ادامه دادیم. پس از آن گروه الرسول تأسیس شد و سپس گروه بشری را که متشکل از گروه الرسول و تعداد دیگری از قاریان بود تشکیل دادیم. سپس به دلیل اینکه نیاز به صداهای تک‌خوان و بم داشتیم پس از یک سال به گروه میعاد رفته و در سال 90 بود که تصمیم به تشکیل گروهی گرفتیم که بر اساس نظرات خودمان باشد. این گونه بود که گروه مشکات اهواز با وجود قاریان برجسته قرآنی تشکیل شد. در همان حال از نیروهای جوان‌تر نیز استفاده کردیم.

نصری با بیان اینکه در سال 90 با حضور در مسابقات کشوری با گروه کوثر یزد به صورت مشترک اول شدیم، تصریح کرد: به دلیل سختگیری‌هایی که درباره انتخاب شعر در مرحله نهایی می‌شد و تأکید بر آن بود که اشعار باید از شعرای هجری انتخاب شود شعر ما از سروده‌های حاج عباس حزباوی بود. احتمال می‌دهیم که این موضوع باعث شد که ما به رتبه برتر نرسیم. پس از آن دو سال در مسابقات شرکت نکردیم اما امسال با ارسال اثر در مرحله مقدماتی چهارم شده و به مرحله فینال راه پیدا کردیم.

سرپرست گروه تواشیح مشکات اهواز گفت: تنظیم مقام ابتهال اثر نهایی توسط ناصر دغاغله تنظیم شد.

مداحی در ماه محرم و هوای گیلان باعث گرفتگی صدایمان شد

وی گفت: زمانبندی برگزاری مسابقات برای ما مناسب نبود. همه ما در روزهای ماه محرم در مجالس عزاداری امام حسین(ع) شرکت کرده و به مداحی و عزاداری می‌پردازیم. آب‌وهوای آنجا هم باعث می‌شد که ما دچار بیماری شده و صداهای ما دچار گرفتگی شد.

نصری با بیان اینکه بیست روز نهایی مانده به برگزاری مسابقات تمرینات ما روزانه بود، گفت: گروه با کمک مهدی دغاغله، سید کریم موسوی، قاسم مقدمی و ناصر دغاغله توانست موفق شود. افتخار بزرگی نصیب استان خوزستان شد که از میان چهار گروه شرکت کننده رتبه‌های برتر از آن نمایندگان استان شود.

انحلال گروه‌های تواشیح به دلیل ناهماهنگی در نظرات است/ برادری‌مان سر جای خود است

حسین لازم‌سعیدی در این نشست با بیان اینکه فعالیت‌های خود را از مسجد فاطمه‌الزهرا کوی علوی اهواز آغاز کردم، گفت: با ماجد نصری و فؤاد شوکاوی رفاقت دیرینه دارم.

وی با اشاره به جابجایی صورت گرفته در گروه تواشیح تشکیل گروه مشکات گفت: این اتفاقات به دلیل ناهماهنگی میان نظرات اعضای گروه است. تشکیل گروه تواشیح دشوار است و اختلاف نظر میان اعضا در اجرای اثر وجود دارد. اما با همه این اختلاف‌ها برادر بودن ما فراموش نمی‌شود. همه افراد گروه از مناطق محروم فعالیت قرآنی خود را آغاز کردند. ما برای شنیدن تلاوت منتظر اذان می‌ماندیم تا صدای عبدالباسط را بشنویم.


سعیدی گفت: به ایکنای خوزستان پیشنهاد می‌دهم در جهت شناساندن بیشتر فعالان قرآنی با دیگر خبرگزاری‌ها تبادل اخبار داشته باشد.

یادی از شهید حاج امین باوی/ با اخلاق خوبش همه را به جامعه قرآنی جذب می‌کرد

سید فؤاد شوکاوی دیگر عضو گروه تواشیح مشکات اهواز با بیان اینکه فعالیت‌های قرآنی خود را از کودکی در زمینه قرائت قرآن آغاز کرده‌ام، گفت: شرکت در مسابقات قرآن کریم دانش‌آموزی اولین گام در پیشرفت من در زمینه قرآنی بود. برای اولین بار در رشته اذان در مسابقات شرکت کردم. مشوقان من در این راه قاسم مقدمی، مهدی دغاغله، علی بلاسم و ناصر دغاغله بودند.


وی ادامه داد: در سال 87 در مسابقات بسیج استان شرکت کرده و در رشته قرائت اول شدم. هنگامی که گروه تواشیح مشکات اثر مقدماتی خود را ضبط کرد من در گروه نبودم اما پس از آن به گروه پیوستم.

وی درباره شهید امین باوی تک‌خوان گروه تواشیح باقرالعلوم آبادان که در فاجعه منا به شهادت رسید، گفت: ایشان اخلاق بسیار خوبی داشت. با همه خوب برخورد می‌کرد. این اخلاق خوب باعث جذب مردم به جامعه قرآنی می‌شد.

معلمی قرآنی که صدا و حنجره‌اش را برای تعلیم دانش‌آموزانش گذاشت

عقیل فریسات با بیان اینکه فعالیت‌های قرآنی خود را از مسجد حضرت رقیه کوی علوی اهواز آغاز کردم، گفت: عبدالکاظم حیدری مشوق اصلی من در این راه بود که من را با قرائت و تجوید و استادان مصری آشنا کرد. در آغاز از مصطفی اسماعیل تقلید می‌کردم.


وی که سابقه 13سال تدریس در مدارس را بر عهده دارد، گفت: سالهاست که از مسابقات کناره گرفته‌ام؛ احساس می‌کنم صدایم آن توانایی خاص را ندارد.به دلیل آنکه تواشیح نیاز به صدای صاف دارد و من به دلیل تدریس در صدایم خش ایجاد شده است نمی‌توانم در خدمت گروه باشم.

فریسات گفت: در سال 86 در مسابقات قرآن معلمان کشور در رشته قرائت رتبه اول را کسب کردم.

نصری در پاسخ به این صحبت فریسات توضیح داد: ایشان معلم است اگر تارهای صوتی خسته باشد صدا دورگه می شود. در تلاوت افرادی که معلم هستند صحبت زیاد خستکی را به همراه دارد و صدا پس از مدتی از کیفیت می افتد و در یک تلاوت کوتاه خود را نشان می‌دهد. آقای فریسات استعدادهای خود را در شغل معلمی فدا کرده است. در زمینه اعراب گذاری اشعار با توجه به دانشی که در ادبیات عرب دارند بسیار در انتخاب اشعار به ما کمک کرده‌اند.

تواشیح مسیری است که باید به یک هدف ویژه در نهایت دست یافت

سید جاسم موسوی در این نشست با بیان اینکه توجه خانواده به امور قرآنی باعث ورود من به این عرصه شد، گفت: برادرانم سید حسن و سید کریم هضو گروه ثقلین هستند و در کودکی تمرینات اعضای خانواده در رشته تواشیح را که می‌دیدم به این عرصه علاقه‌مند شدم.

وی بیان کرد: عضو گروه سبطین بودم اما به دلایلی آن را ترک کردم و به تحصیل پرداختم. پس از آن عضو گروه بشری شدم و وقتی که گروه بشری منحل شد از این کار دلزده شدم و تصمیم گرفتم وقتی وارد تواشیح شوم که بتوان در این عرصه به هدفی دست یافت. آقای نصری و آقای سعیدی در ارتباطی با من کارم را در گروه مشکات ادامه دادم.

موسوی گفت: تواشیح مسیری است که باید به یک هدف ویژه در نهایت دست یافت و نمی‌توان آن را بیهوده طی کرد. در این عرصه ناصر دغاغله، قاسم مقدمی، مهدی دغاغله و سید کریم موسوی من را حمایت کرده‌اند.


این عضو گروه تواشیح مشکات گفت: اعضای گروه خیلی زحمت کشیدند و از کار و زندگی می‌زدند و برای تمرینات خود را می‌رساندند.

سید سعید موسوی که دوران سربازی خود را در 192 زرهی ارتش می‌گذراند، گفت: با توجه به اینکه سرباز هستم و گرفتن مرخصی از پادگان برای من دشوار است سخت می‌توانستم در تمرینات گروه شرکت کنم. اما با همه این شرایط باز هم خود را به گروه می‌رساندم. گروه به دنبال صدای بم بودند و من به گروه پیوستم. از سال 91 در گروه حضور داشتم و مدرک کارشناسی رشته حسابداری خود را از دانشگاه پیام نور اهواز دریافت کردم.


ماجد نصری در رابطه با فعالیت سید سعید موسوی گفت: صدای بم در گروه خاص است. صدای متوسط ایشان خوب است.

در ادامه این نشست ماجد نصری با بیان اینکه مقام معظم رهبری بر تجلیل از قهرمانان قرآنی تأکید دارند، عنوان کرد: معرفی رتبه‌آوران قرآنی، تقدیر از آن‌ها و معرفی به جامعه باعث تشویق خانواده‌ها و نوجوانان و جوانانی می‌شود که می‌خواهند به این عرصه وارد شوند.

رتبه‌های برتر قرآنی حمایت شوند

وی با بیان اینکه گروه‌های تواشیح و قاریان پس از کسب رتبه‌های برتر باید مورد حمایت قرار گرفته تا دغدغه دیگری به جز تولید اثر نداشته باشند،‌ گفت: تولید آثار قرآنی از سوی رتبه‌آوران نیازمند پشتیبانی و هزینه‌هایی را می‌طلبد. نهادهایی همچون استانداری بسیار می‌تواند در این زمینه تأثیرگذار باشد. باید از رتبه‌آوران قرآنی تجلیل شده و برای آنها ارزش قائل شوند تا از این طریق بتوان با هجمه فرهنگی بر علیه جوانان و نوجوانان کشور ما مقابله کرد. به یقین آثار خوبی از سوی فعالان قرآنی در صورت حمایت تولید خواهد شد.

نصری با اشاره به اینکه گروه تواشیح مشکات می‌خواهد در آینده آثار خوانده شده خود را ثبت و ضبط کند، ادامه داد: بعضی از این آثار نیاز به بازخوانی و تغییر الحان دارد که تعداد آنها به 30 اثر می‌رسد.از برخی از دوستان دیده‌ایم که از الحان گروه مشکات استفاده کرده‌اند که البته ما به آنها تذکر شفاهی داده‌ایم و به همین دلیل باید این آثار ضبط و ثبت شوند.

سرپرست گروه تواشیح مشکات اهواز با بیان اینکه حج تمتع برای همه رتبه‌آوران یک انگیزه به شمار می‌رود و ما امسال از این انگیزه محروم بودیم، گفت: چرا تجلیل از قهرمانان ورزشی به صورتی عالی انجام می‌شود که همه اعضا یک خانواده از کوچک تا بزرگ او را می‌شناسند اما در عرصه قرآنی و هنرهای دینی این موضوع دیده نمی‌شود. جای تعجب دارد که نهادهای قرآنی که نام اسلام را در عنوان خود همچون فرهنگ و ارشاد اسلامی و تبلیغات اسلامی یدک می‌کشند و وظیفه ذاتی آنها نشر این معارف است کمتر به این موضوعات می‌پردازند. ما برای قرآن و اهل‌بیت کار می‌کنیم و وظیفه ما نشر و تبلیغ فضایل و ثنای این بزرگواران است.


نصری ادامه داد: پس از اربعین فعالیت‌های تمرینی خود را آغاز می‌کنیم. در حال حاضر از ما برای اجرای اثر تواشیح در حرم امام حسین(ع) در همایشی به نام محمد مصطفی(ص) دعوت شده است. شرکت در این گونه فعالیت‌ها نیازمند هماهنگی و صرف هزینه است.

به دلیل عدم حمایت از فعالیت‌های قرآنی مشاهده می‌شود که قاری قرآن به سمت عرصه موسیقی کشیده شده

وی افزود: به دلیل عدم حمایت از فعالیت‌های قرآنی مشاهده می‌شود که قاری قرآن به سمت عرصه موسیقی کشیده شده و در این حوزه فعالیت می‌کند چرا که می‌داند در عرصه موسیقی حامی و مشوق دارد. مسئولان نهادهای مرتبط با فعالیت‌های قرآنی و دینی باید پاسخگوی این مسائل باشند و در این ارتباط مسئولند که چرا جوانان از عرصه قرآنی به سمت فعالیت‌های موسیقی کشیده می‌شوند.

استان خوزستان پس از تلاش بسیار قرآنیانش توانست در سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم رتبه‌های برتر در رشته‌های مختلف را از آن خود کند که خوشحال کننده‌ترین آن کسب سه رتبه برتر در رشته تواشیح بود.

حال مسئولان استان هستند و بهره‌مندی از توانایی‌های قرآنی این افراد. آنانی که از مسئولان خود می خواهند در این عرصه حمایت و تشویق شوند و بتوانند استعدادهای خود را در قالب عملکردی مطلوب به نوجوانان و جوانان عرضه کنند.

captcha