تمرکز بر آموزه‌های دینی در حوزه خانواده/ شناسایی و تکریم قرآنیان؛ اولویت معاونت قرآنی
کد خبر: 3540695
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۷
صالحی‌امیری تأکید کرد:

تمرکز بر آموزه‌های دینی در حوزه خانواده/ شناسایی و تکریم قرآنیان؛ اولویت معاونت قرآنی

گروه ادب: گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه اساس گفتمان فرهنگی در نظام جمهوری اسلامی دیانت فرهنگی است، تأکید کرد: در حوزه خانواده باید به چارچوب مبانی دینی برگردیم؛ چرا که الگو‌های غرب با انهدام هسته خانواده زمینه‌ساز بسیاری از مشکلات در سطح جوامع شده است.

سیدرضا صالحی‌امیری، گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به اهمیت و جایگاه بلند قرآن کریم و فعالیتهای قرآنی در شکل‌دهی و ساماندهی فرهنگ جامعه بیان کرد: اساس گفتمان فرهنگی در نظام جمهوری اسلامی دیانت فرهنگی است و معتقدم در پرتو تمسک به معارف و مفاهیم متعالی قرآن کریم بسیاری از نابسامانی‌ها و آسیب های موجود در جامعه قابل رفع است.

وی با تأکید بر اینکه بخش عمده­ای از مشکلات اجتماعی و فرهنگی جامعه ناشی از فاصله گرفتن از آموزه‌های دینی و قرآنی است، عنوان کرد: اگر مردم با فرهنگ و معارف قرآن و اهل بیت(علیهم السلام) بیشتر آشنا شوند و انس بگیرند، در مقابل بسیاری از مسائل مبتلابه مصونیت یافته و در برابر بسیاری از آسیب‌ها واکسینه می‌شوند.

صالحی‌امیری با بیان اینکه شریعت و مبانی اخلاق اسلامی بهترین الگو برای جامعه ایران به‌ویژه جوانان است، ادامه داد: در حوزه خانواده مجموعه مطالعات نشان می‌دهد که ما باید به چارچوب مبانی دینی، اخلاقی و شرعی برگردیم؛ چرا که الگو‌های غربی، نه‌تنها مدافع کانون خانواده نیست، بلکه با انهدام هسته خانواده زمینه‌ساز بسیاری از مشکلات در سطح جوامع خود شده است. بنابراین اگر بناست که به سعادت برسیم باید از منبع وحی و شریعت پیروی و ارتزاق کنیم و راهی جز این نیست که همه به این باور برسیم که تداوم حیات اجتماعی و نجات جامعه بازگشت به مبانی دینی و شرعی است.

وی افزود: تغییرات اجتماعی امروز متوجه عموم جامعه به‌ویژه نسل جوان است و به تعبیر مقام معظم رهبری اگر تحولات اجتماعی به تغییر باور‌ها و اعتقادات منجر شود سبک زندگی تغییر می‌کند. بنابراین برای تداوم حیات خانواده ایرانی، اسلام را باید الگو قرار دهیم. بر این باورم که اگر کانون خانواده تضعیف شود، حیات جامعه نیز به خطر خواهد افتاد.

رئیس کتابخانه ملی یکی از اولویت‌های خود در بخش قرآنی را توجه و حمایت از موسسات قرآنی با هدف اعتلای معرفت و توسعه فرهنگ دینی، قرآنی و اهل بیت(ع) عنوان کرد و گفت: معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید در طول سال به طور مستمر برنامه‌ای مشخص برای حمایت از مجامع قرآنی داشته باشد. هم‌اکنون بسیاری از مجامع قرآنی فعال داریم که این معاونت می‌تواند در موضوعات مختلف از موسسات، تالیفات قرآنی و همچنین فعالیت‌های هنری حمایت کند.

وی در تشریح برنامه‌های خود در حوزه فعالیت‌های قرآنی با تأکید بر بهره‌مندی هرچه بیشتر و بهتر از اساتید و پیشکسوتان قرآنی کشور تصریح کرد: پیشکسوتان و فعالان قرآنی از ذخائر و ثمرات ارزشمند نظام مقدس جمهوری اسلامی به شمار می‌روند که من از ایشان به عنوان سرمایه‌های فرهنگی نام می‌برم. شناسایی، تجلیل و تکریم از اساتید قرآنی از اهم برنامه‌های قرآنی است؛ زیرا با حمایت شایسته از این گروه خدوم می‌توان زمینه خدمت به کلام نورانی حق تعالی را نهادینه کرد و اشتیاق وافر به‌ویژه بین جوانان و علاقه‌مندان به قرآن کریم ایجاد کرد.

صالحی‌امیری با اشاره به محدودیت اعتبارات در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان یکی از مشکلات این حوزه گفت: تلاش می‌کنیم تا سهم بیشتری از اعتبارات موجود را برای برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی در نظر بگیریم. ضمن اینکه توجه بیشتر به بیمه فعالان قرآنی و کمک به راه‌اندازی صندوق رفاهی حمایت از فعالان قرآنی می‌تواند در دستور کار قرار گیرد. البته یکی از دغدغه‌های اصلی فعالان قرآنی اهمیت به مراسم قرآنی به‌ویژه همایش‌ خادمان قرآنی است که باید به این مهم توجه ویژه شود.

گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ضرورت حمایت از رسانه‌های دینی در تولید محتوای اسلامی و قرآنی در این زمینه تصریح کرد: در این رابطه ظرفیت‌های بیشتری برای گسترش حمایت‌ها چه در قالب معاونت مطبوعاتی و چه در قالب طرح‌های دیگر قابل پیگیری است. ضمن اینکه باید از فناوری‌های نوین در توسعه آموزش‌ها و معارف دینی و قرآنی به بهترین شکل بهره ببریم.

وی در پایان ایجاد تمهیدات برای نظارت و بهینه‌سازی فعالیت‌های اوقاف و اجرای سیاست‌هایی با هدف بازپس‌گیری جایگاه شایسته ایران در حج را از دیگر برنامه‌های خود عنوان کرد.

captcha