رقابت بانوان قرآنی کشور و آغاز ثبت نام طرح ملی تلاوت
کد خبر: 3541112
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۵
اهم رویدادهای قرآنی هفته/

رقابت بانوان قرآنی کشور و آغاز ثبت نام طرح ملی تلاوت

گروه فعالیت‌های قرآنی: از ابتدای هفته جاری نمایندگان برتر از میان بانوان حافظ و قاری استان‌های کشور در زیباکنار رشت گردهم جمع شدند تا رقابت فشرده‌ای را برای دریافت عنوان‌های کشوری انجام دهند.

مسابقات قرآن بانوان

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، جامعه قرآنی کشورمان از درگذشت استادالاساتید محمدتقی مروت داغدار است و درگیر فراهم کردن شرایط مناسب برای تشییع و تدفین نخستین قاری بین‌المللی ایرانی کشورمان است که طبق اخبار رسیده پیکر وی بامداد جمعه، هفتم آبان‌ماه به وطن بازگشت، همچنین ابتدای هفته‌ای که گذشت همراه با مراسم اختتامیه سی ونهمین دوره مسابقات سراسری کشورمان در گیلان بود.
طرح «تجوید الصلاة» در دادگستری‌های غرب تهران
طرح فوق از جمله طرح‌هاییست که به منظور انجام صحت قرائت نماز ویژه کارکنان در حوزه قضایی و اداری دادگستری‌های غرب تهران انجام می‌گیرد تا مشکلات آنها در زمینه قرائت بطور صحیح حل شود.
طرح «بینات» در منطقه ۱۶ تهران
این طرح از سوی شهرداری منطقه ۱۶ و با مشارکت آموزش و پرورش آن منطقه در سطح مدارس ابتدایی و دوره اول دوم متوسطه اجرا می‌شود که بر اساس آن برنامه حفظ قرآن کریم از ۱۰ سوره کوچک قرآن آغاز و به ترتیب تا حفظ ۲۰ سوره، ۳۰ سوره و نیز در نهایت حفظ جزء ۳۰ قرآن کریم در مقاطع مختلف ادامه خواهد داشت.
برگزیدگان مسابقات سراسری قرآن در بخش آقایان
اختتامیه سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در بخش آقایان اول آبان‌ماه با حضور مسئولان قرآنی کشور و همچنین سایر مدیران و مسئولان قرآنی استان گیلان همراه با تجلیل از منتخبان این دوره از مسابقات در سالن جام جم مجتمع فرهنگی زیباکنار برپا شد. براس اطلاع از اسامی برگزیدگان اینجا کلیک کنید. برای خواندن گزارش آیین اختتامیه این دوره از مسابقات اینجا کلیک کنید.
آغاز ثبت نام طرح ملی «تلاوت»
براساس این گزارش طرح ملی تلاوت در راستای پرورش نوجوانان ۸ تا ۱۴ سال به قرآن طراحی شده است که تاکنون موفق به تربیت نیروهای قرآنی نخبه در سراسر کشور شده است. همچنین ثبت‌ نام دوره جدید طرح ملی تلاوت قرآن کریم از اول آبان‌ماه تا 10 آذرماه  انجام می‌گیرد و علاقه‌مندان جهت شرکت در این طرح می‌توانند به پایگاه اینترنتی www.melitelavat.ir مراجعه کنند.
آغاز و پایان بخش بانوان مسابقات سراسری قرآن
بخش بانوان سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن از دوم آبان‌ماه با حضور جمعی از مسئولان استان گیلان در رشته‌های حفظ و قرائت و مدیحه‌سرایی، ابتهال و دعاخوانی در مجتمع زیباکنار برگزار شد. همچنین اختتامیه این مراسم نیز امروز، هفتم آبان‌ماه برپا خواهد شد.
جلسه هماهنگی مراسم تشییع پیکر استاد مروت
این نشست، پیرامون هماهنگی برنامه‌های مراسم تشییع و تدفین وی با حضور مسئولان و نمایندگان دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه، شورای عالی قرآن، شبکه قرآن و معارف سیما، دارالقرآن سازمان بسیج، نمایندگان شورای اسلامی شهر، خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، جمعیت قرآنی و اتحادیه تشکل‌ها در سازمان دارالقرآن‌الکریم برگزار شد.
طی این جلسه مقرر شد، مراسم تشییع استاد محمدتقی مروت شنبه، هشتم آبان ماه ساعت ۸:۳۰ از مقابل مسجد امام جعفر صادق(ع) صورت می‌گیرد. سپس از مسجد امام جعفر صادق(ع) واقع در میدان فلسطین تهران به سمت خبرگزاری ایکنا واقع در خیابان وصال شیرازی، خیابان بزرگمهر غربی صورت می‌گیرد و سپس پیکر استاد به سمت بهشت زهرا(س) تهران و قطعه نام آوران منتقل و به خاک سپرده می‌شود.
برای اطلاع از جزئیات بیشتر این نشست اینجا کلیک شود.
برپایی دوره آموزشی واجبات و محرمات از منظر قرآن
دوره آموزشی واجبات و محرمات از منظر قرآن کریم به‌صورت هفتگی، دوشنبه‌ها با تدریس ناجحه سعیدی، مدرس حوزه و دانشگاه در خانه قرآن منطقه ۷ شهر تهران تشکیل می‌شود. همچنین بانوان مدرس و مبلّغ می‌توانند بطور افتخاری و رایگان در دوره آموزشی حضور پیدا کنند.
تعیین نماینده دانشگاه علوم و معارف قرآن در بخش قرائت جشنواره ملی دانشجویان
همچنین در این هفته شاهد تعیین و معرفی نماینده رشته قرائت تحقیق دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در سی و یکمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور بودیم که طی آن «ابراهیم عقیلی» به عنوان نماینده این دانشگاه در بخش قرائت آقایان در سی و یکمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور، حضور پیدا می‌کند.
برپایی هفته سوم رقابت‌های لیگ حافظان
سیده‌کلثوم حسینی، طراح لیگ حافظان قرآن و مسئول اجرایی و فنی این طرح از برگزاری هفته سوم رقابت‌های گروه A لیگ حافظان قرآن مازندران خبر داد و گفت: این رقابت‌ها از ۳۰ مهرماه در محل مرکز فرهنگی، قرآنی بصیرت امامزاده ابراهیم(ع)‌ شهرستان آمل برگزار شد.
وی ادامه داد: با توجه به بعد مسافت و خستگی ناشی از راه دور که برای تیم‌های مختلف استان ایجاد می‌شود، رقابت‌های هر گروه از لیگ حافظان به صورت یک هفته در میان اجرا و طی هر هفته از رقابت‌ها نیز مسابقات تدارک دیده شده برای چند هفته به صورت یکجا برگزار می‌شود.‌ برای خواندن مشروح این گفت‌وگو اینجا کلیک کنید.
اعلام سهمیه و رشته‌های جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان
طی جلسه شصت و هفتم شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها در مورد سهمیه دستگاه‌های دانشگاهی در سی و دومین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان بحث و تبادل نظر شد و مقرر شد تا دبیرخانه پذیرش آثار رشته «نشریات قرآنی» را به صورت آزمایشی به مدت یکسال با محوریت وزارت بهداشت برگزار کنند و بعد از سنجش دست آوردها درباره آن تصمیم گرفته شود.
همچنین اعلام شد که رشته قصه‌‎گویی قرآنی در سطح دانشگاه فرهنگیان و رشته ترجمه قرآن در سطح وزارت بهداشت به مدت یک سال آزمایشی برگزار ‌شود.  در این جلسه بر ادغام چهار رشته رأی داده شد و دو رشته «نشریات قرآنی» و «پرسمان معارفی» اضافه شد و دو رشته هم حذف شد.
برپایی مراسم بزرگداشت مرحوم «محمد رنگرز»
بنا براین گزارش محفل انس با قرآن کریم به مناسبت یادبود مرحوم محمد رنگرز، قاری و مربی قرآن کریم ششم آبان‌ماه در مسجد امیرالمومنین(ع) شهر قم برگزار ‌شد. طی این مراسم علی‌اصغر شعاعی، مهدی علم‌خواه و علیزاده به تلاوت آیات کلام الله مجید پرداختند و سخنران این محفل حجت‌الاسلام و المسلمین بیاتی بود.
برپایی مرحله نهایی چهارمین دوره جشنواره «الحافظون»
این مرحله از مسابقات در سه مقطع سنی زیر ۷ سال، ۸ تا ۱۶ سال و بالای ۱۷ سال در دو بخش خانم‌ها و آقایان در مرکز تخصصی حفظ قرآن کریم سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ برگزار می‌شود و آیین اختتامیه آن ۲۲ آبان‌ماه در سالن همایش‌های شهید رشادی حسینیه فاطمة‌الزهرا(س) واقع در پادگان ولی‌عصر(عج) برگزار خواهد شد.
برپایی نشست نمایندگان شورای هماهنگی استان‌ها
براساس این گزارش نشست مشترک دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی و نمایندگان شورای هماهنگی استان‌ها با موضوع وضعیت‌سنجی دوره اخیر برگزاری شورای قرآن استان‌ها پنجم آبان‌ماه در محل ساختمان شماره ۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.
طی این جلسه حجت‌الاسلام حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور با بیان اینکه انقلاب اسلامی ما قرآنی است و از جلسات قرآنی شکل گرفته است، تصریح کرد: پس از وقوع انقلاب اسلامی، حمایت‌های جدی و فراوانی در زمینه توسعه قرآنی کشور انجام و اهمیت فراوانی برای جایگاه قرآن قائل شده است و همین که عالی‌ترین سطح نظام یعنی رهبر معظم انقلاب اسلامی برای برگزاری جلسه قرآن نصف روز کاری خود را با زبان روزه اختصاص می‌دهند نشان از اهمیت موضوع دارد.
محمدی در ادامه با اشاره به اینکه ساختارهای ابتدایی فعالیت‌های قرآنی در کشور از اوایل دهه ۱۳۷۰ شکل گرفته است و نهادهای مختلفی پیگیر این برنامه‌ها بودند، اظهار کرد: با دستور شخص مقام معظم رهبری که یک طرح واحد برای قرآن کشور ایجاد شود، منشور توسعه فرهنگ قرآنی کشور پپگیری و نهایتا در سال ۱۳۸۸ تصویب شد.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور در ادامه سخنان خود در این زمینه بیان کرد: با تصویب این منشور و سند راهبردی، قرآن کشور بعد از سی سال که از انقلاب اسلامی می‌گذشت، واجد یک مغزافزار ویژه برای طراحی سیاست‌ها و کلان‌برنامه‌ها در کشور شد و منشور درواقع اولین سند راهبری فعالیت‌های قرآنی کشور است.
راه‌اندازی کانون قرآن در فرهنگ‌سرای رضوان
کانون قرآن فرهنگ‌سرای رضوان در آینده نزدیک و به منظور معرفی هرچه بهتر این کانون و فرهنگ‌سرا و از دیگر سو، آشنایی مردم با کانون قرآن در آینده نزدیک راه‌اندازی می‌شود.
لازم بذکر است از سوی محمود صلاحی، رئیس سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری مقرر شده است که کانون‌های قرآنی و یا دارالقرآن‌هایی در تمامی فرهنگ‌سرای شهر تهران راه‌اندازی شود، لذا بر همین اساس این فرهنگ‌سرا که در گلزار شهدا واقع شده است فضای خوبی برای ایجاد این کانون است.
برپایی مسابقات سراسری قرآن و حدیث حوزه‌های علمیه
مرحله کشوری هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن و حدیث حوزه‌های علمیه در رشته‌های حفظ ۱۰ ،۲۰ جزء و کل قرآن کریم، دعاخوانی، قرائت تحقیق و ترتیل ویژه طلاب برادر در حرم حضرت علی بن امام محمد باقر(ع)مشهد اردهال کاشان، برگزار می‌شود.
این مسابقات با حضور ۸۵ متسابق طی سه روز از ۱۳ تا ۱۵ آبان ماه با هدف ترویج فرهنگ قرآن کریم و نهادینه‌سازی آموزه‌های قرآنی در میان طلاب سراسر کشور و شناسایی استعدادهای قرآنی برپا خواهد شد.
آغاز مرحله نهایی مسابقات قرآن جوانان و ورزشکاران کشور
مرحله نهایی دومین دوره مسابقات قرآن جوانان و ورزشکاران کشور از پنجم آبان‌ماه در بخش آقایان به میزبانی استان البرز آغاز شد که اختتامیه آن ششم آبان‌ماه با حضور مسئولان و همراه با تجلیل از منتخبان برگزار شد.
دومین جشنواره قرآنی تربیت و تعالی ویژه کارکنان شهرداری تهران
بخش شفاهی دومین جشنواره قرآنی تربیت و تعالی ویژه شاغلان و خانواده‌های کارکنان شهرداری تهران در دو بخش آقایان و بانوان در رشته‌های حفظ، قرائت، اذان در دو مقطع زیر 16 سال وبالای 16 سال با حضور بیش از 870 نفر در مجموعه باغ گلستان برپا شد.
رقابت یک روزه پاسداران در سی و پنجمین مسابقات قرآن نیروی زمینی سپاه
سی و پنجمین دوره مسابقات قرآن نیروی زمینی سپاه، سوم آبان ماه با حضور ۱۲۰ شرکت‌کننده در رشته‌های حفظ شامل حفظ کل، حفظ ۲۰ جزء، حفظ ۱۵ جزء، حفظ ۱۰ جزء و حفظ پنج جزء قرآن کریم، قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، اذان و همچنین در رشته‌های مفاهیم و نکات تفسیری جزء ۱۸ و ۱۹  قرآن کریم با برپا شد.
اعلام زمان‌بندی برگزاری مرحله مقدماتی دور سوم جشنواره مردمی تلاوت‌های مجلسی
زمانبندی برگزاری مرحله مقدماتی دور سوم جشنواره مردمی تلاوت‌های مجلسی نیز اعلام شد. علاقه‌مندان برای اطلاع از آن اینجا کلیک کنند.
captcha