طبخ بزرگ‌ترین آش نذری دنيا در شیراز
کد خبر: 3542821
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۱

طبخ بزرگ‌ترین آش نذری دنيا در شیراز

گروه اجتماعی: رئیس گروه فرهنگی ـ مذهبی امام هادی(ع) شیراز با اشاره به رسم طبخ آش نذری 28 صفر در این كلان شهر گفت: امسال بنا داریم از دو روز قبل از طبخ این آش، محافل انس با قرآن را با حضور قاریان برجسته استان فارس برپا كنیم تا از این طریق بر اهمیت پیوند قرآن و عترت تأكید كرده باشیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، محمد اسدی، رئیس گروه فرهنگی ـ مذهبی امام هادی(ع) كمیل شیراز شب گذشته، 11 آبان در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز با بیان اینكه این مجموعه طبق رسم 14 ساله همزمان با سالروز رحلت ملكوتی ختمی مرتبت پیامبر مكرم اسلام(ص) اقدام به طبخ آش نذری می‌كنند، گفت: امسال نیز همانند سال گذشته آش 80 تنی از محل نذورات مردم در شیراز طبخ می‌شود.
وی با یادآوری این نكته كه همه ساله مردم شهرهای نقاط مختلف كشور در این كار خیر مردمی مشاركت می‌كنند، افزود: امسال با همكاری گروه‌های فرهنگی ـ مذهبی دیگر تلاش كردیم تا جنبه فرهنگی این كار خیر مردمی را پررنگ كنیم لذا بر آن شدیم تا از دو روز قبل از 28 صفر یعنی 26 صفر اقدام به برگزاری برنامه‌های مختلف مذهبی و قرآنی كنیم.
اسدی اظهار كرد: امسال با توجه به هجمه‌هایی كه اخیراً از سوی دشمنان اسلام بر علیه قرآن و قاریان قرآن كریم در فضاهای مختلف مجازی راه‌اندازی شده است بر آن شدیم تا محافل انس با قرآن را از 26 صفر و با حضور قاریان برجسته برپا كنیم تا از این طریق بر اهمیت پیوند قرآن و عترت هم تأكید كرده باشیم.
رئیس گروه فرهنگی ـ مذهبی امام هادی(ع) كمیل همچنین برگزاری سخنرانی مذهبی با حضور اساتید حوزه‌ علمیه قم را از دیگر برنامه‌های مذهبی طی روزهای 26 تا 28 صفر دانست و گفت: این برنامه‌ها همگی در محل طبخ آش یعنی بوستان خلدبرین شیراز برگزار می‌شوند.
وی با یادآوری اینكه محور سخنرانی‌های این مجموعه قرآن و اهل بیت(ع) است، گفت: به‌منظور بهره جستن مناسب از این فرصت معنوی، از گروه‌های مختلف دانش‌آموزی نیز جهت حضور در این برنامه‌های فرهنگی ـ مذهبی دعوت به عمل آمده است و به یاری خدا چندین جلسه محفل انس با قرآن و سخنرانی مذهبی با حضور دانش‌آموزان برگزار خواهد شد.
اسدی همچنین بر اهمیت توجه به اقامه نماز اول وقت به جماعت نیز تأكید كرد و گفت: از روز 26 صفر نمازهای پنج‌گانه به جماعت در محوطه بوستان خلدبرین شیراز برپا خواهد شد و برای نماز صبح روز 28 نیز 5 مكان را برای اقامه نماز جماعت صبح در نظر گرفته‌ایم.
مدیر مؤسسه خیریه امام صادق(ع) شیراز با بیان اینكه كارهای مقدماتی طبخ این آش از اول محرم آغاز شده است، گفت: ثبت‌نام‌ها جهت مشاركت در این امور خیر و همچنین پذیرش نذورات مردمی از نیمه محرم آغاز شده و تا روز 28 صفر ادامه خواهد داشت.
وی بیان كرد: برای طبخ این آش نیاز به 4500 كیلو برنج، 2500 كیلو لوبیا، 1500 كیلو عدس، 1500 كیلو نخود، 4000 كیلو تره، 120 كیلو ترخون، 150 كیلو زردچوبه و فلفل، 30 حلب روغن، 300 كیلو پیاز و 150 كیلو پیاز داغ و 120 رأس گوسفند و با هزینه‌ای قریب 200 میلیون تومان داریم.
اسدی با تأكید بر اینكه تمام نیازمندی‌های این كار خیر از محل نذورات مردمی انجام می‌شود و هیچ‌گونه كمك مالی از سوی دستگاه‌های مختلف برای این كار انجام نمی‌شود، گفت: دستگاه‌های مختلف نظیر شهرداری، اداره برق، اداره گاز و غیره در این برنامه معنوی ارائه خدمات می‌دهند نه كمك مالی.
رئیس گروه فرهنگی ـ مذهبی امام هادی(ع) كمیل ضمن دعوت از اقشار مختلف مردم جهت مشاركت در این كار خیر گفت: بیشترین نیاز ما برای انجام این كار خیر كمك‌های مالی است چرا كه اگر هر كسی بخواهد اقلام مورد نیاز را تهیه كند، همه مواد طبخ آش یك‌دست نشده و آش هم از كیفیت خوبی برخوردار نخواهد بود.
وی اظهار كرد: اقشار مختلف مردم می‌توانند از طریق شماره تلفن 09171177933 و یا با حضور در محل طبخ آش یعنی بوستان خلدبرین شیراز، تقاضای خود را جهت مشاركت در این كار خیر اعلام كنند همچنین شماره حساب‌های 374475 بانك رفاه كارگران و شماره كارت 6219861021027486 بانك سامان جهت دریافت نذورات مردمی اعلام شده است.
اسدی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینكه طبخ این آش هیچ ربطی به مؤسسه خیریه امام صادق(ع) ندارد و مباحث مالی این دو كاملاً جداست، گفت: مؤسسه خیریه امام صادق(ع) 400 خانواده ایتام، بی سرپرست و بدسرپرست را تحت پوشش دارد و سالانه جهیزیه قریب 20 نوعروس را تهیه می‌كند و هر كسی كه بخواهد به فعالیت‌های مؤسسه كمك كند می‌تواند از طریق شماره حساب‌های اعلام شده برای كمك به ایتام اقدام كند.
captcha