تفسیر امام حسن عسکری از تفاسیر روایی امامیه است
کد خبر: 3552145
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۱

تفسیر امام حسن عسکری از تفاسیر روایی امامیه است

گروه اجتماعی: معاون آموزشی مدیریت استانی حوزه علمیه خواهران استان یزد گفت: تفسیر امام حسن عسکری از تفاسیر روایی امامیه و متعلق به قرن سوم است.

فاطمه نظیر، معاون آموزشی مدیریت استانی حوزه علمیه خواهران استان یزد در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآنی(ایکنا) از یزد ضمن تسلیت شهادت امام حسن عسکری(ع) اظهار کرد: تفسیر امام حسن عسکری از تفاسیر روایی امامیه و متعلق به قرن سوم است.
وی ادامه داد: این کتاب، تفسیری است روایی که بنابر نقل محمد بن قاسم استرآبادی، ابویعقوب یوسف بن محمد بن زیاد و ابوالحسن علی بن محمد بن یسار، از شاگردان حضرت امام حسن عسکری(ع) به دستور آن حضرت املا کرده‌اند و استرآبادی نیز آن را نقل کرده است. 
نظیر افزود: در مقدمه این کتاب آمده است که حضرت امام حسن عسکری (ع) این تفسیر را در مدت هفت سال بر نویسندگان آن املا فرموده است. 
وی ادامه داد: این تفسیر به صورت نقل گردآوری شده و تفسیرِ تمام قرآن نیست و مشتمل بر تفسیر استعاذه، بسم الله، سوره فاتحة الکتابو سوره بقره، آن هم به طور ناتمام و ناقص است و متن این تفسیر تا پایان آیه ۲۸۲ سوره بقره موجود است. 
نظیر با اشاره به ویژگی‌های این تفسیر گفت: در این تفسیر شرح و توضیح مفاهیم آیه آمده و روایاتی از معصومین نقل و در مواردی شان نزول آیات نیز آورده‌ شده‌ است.
معاون آموزشی مدیریت استانی حوزه علمیه خواهران استان یزد تصریح کرد: بیان معنای برخی کلمات مانند شیعه، رافضی و تقیه، ذکر فضایل برخی صحابه مانند عمار یاسر، ذکر برخی نکات تأویلی و توجه خاص به مقام علی بن ابی طالب و ذکر معجزاتی همپایه معجزات محمد بن عبدالله برای او از دیگر ویژگی‌های این تفسیر است.
captcha