
جهانبخش فرجی، مدرس و قاری بینالمللی قرآن کریم در گفتوگو با
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) با اشاره به زحمات بیدریغ اساتید پیشکسوت در پیشرفت امور قرآنی کشور بیان کرد: نقش مستقیم در پیشرفتها را اساتیدی برعهده داشته و دارند که عاشقانه و بدون هیچ چشمداشت مادی، شروع به تربیت قاریان کردهاند. اساتیدی که محاسنشان را پشت رحل قرآن سفید کردند و اینها همانهایی هستند که میتوانند انقلابی را در نوجوانان و جوانان ایجاد کنند، محوریت کار این اساتید نیز اخلاق بود. اینان از زندگی و بودجه شخصی خودشان برای جذب قاریان جوان هزینه کردهاند و زندگی خودشان را در این راه گذاشتهاند. بعد از انقلاب، اساتید توانستند این جهش را ایجاد کنند، البته از قبل از انقلاب شروع شد و پس از آن به اوج خودش رسید.
فرجی در ادامه با برشمردن مؤلفههای استاد خوب تصریح کرد: حرفشنوی را باید به قاریان جوان یاد داد و به آنها گفت، استاد کسی نیست که تمام جزئیات راه را نشان دهد، استاد، کسی است که استعداد قاری را کشف و او را از درون جذب میکند. در واقع استاد، گوهرشناسی است که قاری را به جلسه قرآن میکشاند و به او باوری میدهد که میتواند قاری خوبی شود، این انرژیها نادیده است، کسی نمیتواند آنها را ببیند. استاد، کسی است که انرژی را میدهد نه این که فقط به همه فنون مسلط باشد، چنین کسی استاد نیست، لذا اگر این را بفهمیم که کلمهای که استاد به ما آموخته، موجب عشق ما به قرآن و این مسیر شده است، پس آن استاد جاودانه است و باید قدر او را دانست.
وی افزود: همیشه باید در محضر استاد باشیم، چون اوست که انرژی میدهد. اگر از اساتید فاصله بگیریم حتی اگر به تمام مسائل موسیقایی و فنونی که برای تلاوت لازم است، مسلط شویم به جایی نخواهیم رسید، البته ممکن است به توفیقاتی برسیم، اما عاقبت خوبی ممکن است، نداشته باشیم.
فرجی گفت: قرآن که تلاوت میشود دو انرژی از قاری قرآن به مستمع میرسد، اول انرژی فکری است و دیگری هم انرژی سلولی و پوستی است که قابل وصف نیست، وقتی قاری خودش را در شعاع تلاوت قرار میدهد در یک فضای عرفانی وارد میشود. تلاوت قرآن هنر خیلی سادهای نیست که بعضی از افراد به سادگی از کنار آن میگذرند و یا آن را به مسابقه میگذارند، این هنر، هنری است که افراد عالم به این هنر، کسانی بودهاند که بیش از سه ساعت تلاوت میشنیدند و دوست داشتند که باز هم بشنوند، برای این که میتوان با یک مجلس چندساعته تلاوت قرآن از خیلی از انرژیهای منفی در اطراف درامان بود.
قاری بینالمللی قرآن در مورد وضعیت حمایت از قاریان و اساتید قرآنی تصریح کرد: متأسفانه نه به قاریان قرآن بها داده میشود نه به اساتید؛ میتوان با این مثال، مطلب را روشن کرد، نوجوانانی که در المپیادها شرکت میکنند و در نهایت و پس از پشت سر گذاشتن یک ماراتن سخت، چهار یا پنج نفر به عنوان نفرات برتر باقی میمانند ـ که البته این هم مختص ما ایرانیهاست ـ، در حالی که ممکن است 50 نفر المپیادی همه در یک سطح باشند، اما به هر حال، همین تعداد چهار یا پنج نفر وقتی در یک مسابقه جهانی شرکت میکنند فارغ از این که مدال طلا یا برنز بیاورند، اینها المپیادی هستند و خواهند ماند و افتخارآفرین محسوب میشوند.
نفرات برتر قرآن کشور المپیادی شوندوی افزود: متأسفانه در کشورمان علیرغم این همه استعداد قرآنی، هنوز به فکر این نیستیم که بگوییم 10 نفر اول کشور ما برگزیدگان المپیاد قرآنی هستند، یعنی اینها باید کنار بروند، چون المپیادی شدهاند. وقتی این کار انجام شد به قاریان، بها داده میشود و با این برنامه دیگر گفته نمیشود، فقط نفر اول ایران یا فقط نفر اول مالزی باید حمایت شوند.
فرجی تصریح کرد: اگر دولت ما اسلامی نبود، این توقع در مورد حمایت هم از آنها هم مطرح نبود، اما یک استاد پیشکسوت هرچه داشته برای یک نوجوان میگذارد، لذا باید حمایت شود. حتی با یک فیلمبرداری خیلی ساده از جلسات این اساتید که از سیما پخش شود و قاریان و نوجوانانی که تلاوت میکنند، معرفی شوند.
وی در ادامه افزود: رسانه ملی در سطوح مختلف، تلاوتها را پخش کند. این نوجوانی که متوسط میخواند، وقتی فیلم تلاوتش در سیما پخش شود، مشتاق میشود تا پیشرفت کند. ما برای اینها چه کار کردهایم؟ آیا در شبکه نسیم که جز پرطرفدارترین شبکه]ا برای نوجوانان و جوانان است، برنامه قرآنی داریم؟ آیا در شبکههای پرمخاطب، برنامهای برای معرفی اساتید و قاریان داریم؟
قاری بینالمللی قرآن تصریح کرد: وضعیت پوشش فعالیتهای قرآنی و معرفی اساتید بسیار ضعیف است و این در حالی است که ضعیفترین هنرمندان در کشور ما در شبکههای مختلف معرفی میشوند، سطحشان هم خیلی پایین است. در عرصه هنر یک نفر مانند استاد خسرو شکیبایی داریم، این هنرمند در رسانه نشان داده میشود یک نفر هم که در بازیگری ضعیف است، معرفی میشود.
وی افزود: در حالی که قاریان برتر قرآن مجاز هستند که فقط در رادیو یا سیمای قرآن تلاوت کنند، چرا این تبعیض باید وجود داشته باشد؟ در شبکههای مختلف باید نشان داده شوند و از همه قاریان اعم از متوسط، قوی و ... استفاده شود، در واقع وقتی یک نفر از یک سطحی که وارد فضای استادی میشود باید معرفی شود و جامعه او را بشناسند. اساتید بزرگ قرآنی ما به رحمت خدا میروند، اما صدا و سیمای ما اصلاً خبری در این مورد نمیرود، اما یک هنرمند که به رحمت خدا میرود، خبر آن در سطح وسیع منتشر میشود.
قاری ممتاز قرآن تصریح کرد: در بحث هنر، رشتههای مختلفی از قبیل نویسندگی و ... وجود دارد و در این عرصهها افرادی داریم که سطحشان خیلی بالا است، این افراد از طریق رسانه معرفی میشوند. در کنار آنها افراد ضعیف هم معرفی میشوند. تا به حال کسی آمده بگوید که بین این دو نفر هنرمند، چه تفاوتی وجود دارد؟ میگویند هر دو هنرمند هستند، اما در مورد قاریان چه تفکری وجود دارد؟ همیشه یک داوری وجود دارد که بگوید این قاری بیست و پنج صدم از نفر بعدی پایینتر است، پس نباید وی از رسانه، معرفی شود؛ این ظلم است، باید این موارد را اصلاح کنیم و این عادتها که دست قاریان را بسته است، باید برای اصلاح به صورت یک کمپین مطرح شود.
وی افزود: باید مردم هم در این مورد نظر دهند تا بتوانیم یک راهی پیدا کنیم و این سیستم را از این حالت خارج کنیم، یک خطکشی گذاشته شده که تعریف هم نکردند که مبانی قاری قرآن چیست؟ وقتی به یک پیشکسوت بها بدهیم میشود خطکش، وقتی پیشکسوتی در تلویزیون نشان داده شد و ثابت شد که این فرد استاد است، مانند مرحوم استاد مروت و سایر اساتید بزرگ به عنوان شاخص، در این صورت، قاریانی که فکر میکنند که دیگر نیازی به استاد ندارند، متوجه میشوند که باید در سایهسار اساتید تعلیم ببینند تا به ارزش برسند.