از موج‌سواری رسانه‌های اتریش بر اسلام‌هراسی تا تلاش برای ممنوعیت حجاب
کد خبر: 3568733
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۶
رئیس جماعت اسلامی اتریش مطرح کرد؛

از موج‌سواری رسانه‌های اتریش بر اسلام‌هراسی تا تلاش برای ممنوعیت حجاب

گروه بین‌الملل: رسانه‌های اتریش با موج‌سواری بر پدیده اسلام‌هراسی، تأثیرات مخربی را از خود بر جای گذاشته‌اند، مثلا عباراتی نظیر «تروریست مسلمان» از تریبون رسانه‌ها بسیار شنیده می‌شود و حمله به مساجد و رفتار ناخوشایند با بانوان محجبه این کشور نیز در سال‌های اخیر افزایش یافته است.


از موج‌سواری رسانه‌های اتریش بر اسلام‌هراسی تا تلاش برای ممنوعیت حجاب

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، این روز‌ها مسائلی همچون اسلام‌هراسی و ممنوعیت حجاب در برخی از کشور‌های اروپایی نظیر اتریش بیش از گذشته به چشم می‌خورد. در این میان، علاوه بر گسترش اسلام‌هراسی بحث تصویب قانون ممنوعیت حجاب در اتریش موضوعی است که در تیتر نخست روزنامه‌های این کشور قرار گرفته است. بر همین اساس خبرگزاری ایکنا برای روشن‌تر شدن وضعیت مسلمانان در اتریش گفت‌و‌گویی را با «ابراهیم اولگون»، رئیس جماعت اسلامی این کشور انجام داده است که مشروح آن در ادامه می‌آید:
لطفا اطلاعاتی را در خصوص جمعیت مسلمانان اتریش و تعداد مساجد این کشور ارائه دهید؟

پیش از هر چیز جای دارد که از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به دلیل تحقیق در مورد وضعیت مسلمانان اتریش تشکر کنم. اتریش، از معدود کشورهایی است که در اروپا، اسلام را به‌عنوان یک دین رسمی می‌‌شناسد. بر اساس قانونی که در سال 1912 میلادی در مورد مسلمانان به تصویب رسیده است، آنان حق فراگیری تعالیم دینی خود را در مدارس دارا هستند. از سال 1960 میلادی با آغاز مهاجرت کارگران ترک به اتریش جمعیت مسلمانان در این کشور به تدریج افزایش یافته و در پی این موضوع، مساجد و عبادتگاه‌هایی در اتریش احداث شد. امروزه در سراسر این کشور حدود 350 مسجد و عبادتگاه برای مسلمانان وجود دارد.

سازمان شما به عنوان جماعت اسلامی اتریش، چه فعالیت‌هایی را در سطح این کشور دارد؟

در این باره می‌توان گفت که تمامی احتیاجات مسلمانان اتریش در حوزه دینی بر عهده ما است. برای مثال، از آموزش مسائل دینی گرفته تا رسیدگی به وضعیت مساجد و موضوع غذای حلال همه در چارچوب وظایف این سازمان تعریف می‌شود. تألیف محتوای کتب دینی و اسلامی که در مدارس نیز تدریس می‌شود، بر عهده سازمان جماعت اسلامی است. در مدارس اتریش طبیعتا آموزگاران مسلمان این دروس را آموزش می‌دهند. علاوه بر آنچه گفته شد، موضوع رسیدگی به محل دفن مسلمانان و مسائل گوناگون دیگر در حیطه‌ اختیارات ما جای دارد.

آیا سازمان شما نظارتی جدی بر روی مساجد اتریش دارد؟

سازمان جماعت اسلامی اتریش مسئول نظارت بر محتوای مباحثی است که در مساجد این کشور مطرح می‌شود. این موضوع همه مساجد ما را در بر می‌گیرد و تمامی مساجد نیز موظف به تبعیت از این قانون هستند. اما یکی از ویژگی‌های خوبی که این سازمان دارد، تلاش برای برقراری اتحاد و همدلی میان مسلمانان شیعه و سنی است. در اتریش هم مساجد شیعیان و هم مساجد متعلق به اهل تسنن وجود دارد. ما در این کشور رفتاری برادرانه با یکدیگر داریم و این بسیار خوشایند است. این در حالی است که متأسفانه امروزه در برخی نقاط جهان اتفاقات ناگواری رخ می‌دهد؛ به‌گونه‌ای‌که مسلمانان یکدیگر را قتل‌ عام می‌کنند، حال اینکه دین اسلام به برادری و برابری دستور می‌دهد.

از موج‌سواری رسانه‌های اتریش بر اسلام‌هراسی تا تلاش برای ممنوعیت حجاب

به نظر شما مبارزه با گسترش افراط‌گرایی در اتریش از چه جایگاهی برخوردار است؟
ما مسلمانان اتریش از سال‌های دور برای مسئله مبارزه با افراط‌گرایی اهمیت خاصی قائل بوده‌ایم. در این راستا ائمه مساجد و مربیان دینی و قرآنی نیز با ما همکاری دارند و تا جایی که بتوانیم هیچگاه به جریان‌‌های افراط‌گرا اجازه نفوذ و رخنه در مساجد و مراکز دینی را نخواهیم داد. اما علاوه بر این موضوع، ممکن است در برخی مراکز که ما اجازه دخالت در آن‌ها را نداریم، تعدادی از افراط‌گرایان فعالیت داشته باشند که وظیفه نظارت بر این مراکز به‌عهده دولت است. برخی از مردم اینگونه می‌اندیشند که مسلمانان اتریش هیچ برنامه‌ای برای مبارزه با افراط‌گرایی ندارند، حال اینکه این تفکر درستی نیست. زیرا مساجد و مراکز دینی موجود در این کشور از طلایه‌‌داران مبارزه با جریان‌های افراطی هستند.

آیا مسئله اسلام‌هراسی در اتریش نیز مطرح است؟

اسلام‌هراسی در اتریش رو به افزایش است. متأسفانه رسانه‌های کشورمان در گسترش این پدیده نقش دارند. این رسانه‌ها به‌طور مداوم با موج‌سواری بر پدیده اسلام‌هراسی، اسلام و تروریسم را در کنار یکدیگر نشا‌ن می‌دهند. رسانه‌های اتریش سال‌هاست که این رویکرد را اتخاذ کرده‌اند؛ به‌طوری‌که از رسا‌نه‌های این کشور عباراتی نظیر «تروریست مسلمان» را بسیار می‌شنوید. این موضوع در حالی است که هنگامی که یک مسیحی و یا یهودی در اتریش جرمی را مرتکب می‌شود، کسی از عبارات «مسیحی تروریست» و یا «یهودی تروریست» استفاده نمی‌کند. ما در سال‌های اخیر بیش از پیش شاهد تأثیرات مخرب اسلام‌هراسی بوده‌ایم، زیرا حمله به مساجد و رفتار ناخوشایند با بانوان محجبه مسلمان در سال‌های اخیر افزایش یافته است.

از موج‌سواری رسانه‌های اتریش بر اسلام‌هراسی تا تلاش برای ممنوعیت حجاب
این روزها در نهاد‌های دولتی اتریش بحثی مبنی بر ممنوعیت حجاب در این کشور مطرح شده است. درباره این موضوع اطلاعاتی را ارائه می‌دهید؟

بحث ممنوعیت حجاب در اتریش از دلایل زیادی نشئت می‌گیرد. اما به نظر من دلیل اصلی تلاش برای ممنوعیت حجاب، افزایش جمعیت و پیشرفت مسلمانان است که برخی از اسلام‌ستیزان نمی‌توانند این موضوع را تحمل کنند. پیش از این در اتریش بانوان محجبه معمولا در کارهای طاقت‌فرسا مشغول به کار بودند و حرفی برای گفتن در اجتماع نداشتند. اما امروزه پزشک، معلم و کارمندان محجبه زیادی در صحنه اجتماع دیده می‌شوند. به عبارتی دیگر، اکنون مسلمانان در اتریش افراد بسیار مهمی تلقی می‌شوند و هر روز پیشرفت می‌کنند. این امر نیز موجب ناراحت برخی شده است. اما موضوع مسلم این است که اگر چه اینگونه مباحث(ممنوعیت حجاب) وجهه خوبی ندارد، اما خواه یا ناخواه حس محبت، برادری و برابری را میان مسلمانان اتریش بیشتر کرده است.
به نظر شما ممنوعیت حجاب در اتریش ممکن است چه تبعاتی را برای این کشور داشته باشد؟
اگر قانون ممنوعیت حجاب در اتریش تصویب شود، طبیعتاً اماکن دولتی و عمومی را در بر خواهد گرفت. یعنی این قانون در صورت تصویب، شامل مراکز تحصیلی، نیروهای پلیس و حتی بخش‌های دولتی هم خواهد بود. اگر هرگونه قانونی مبنی بر ممنوعیت حجاب در اتریش تصویب شود، این به معنای آخرین قطره‌ای است که کاسه صبر ما را لبریز خواهد کرد. به‌گونه‌ای‌که ما پس از تصویب قانون ممنوعیت حجاب، با تمام مراکزی که از این قانون حمایت می‌کنند، قطع رابطه خواهیم کرد. مسلمانان اتریش، برای مخالفت با تصویب قانون ممنوعیت حجاب با تمام توان از راه‌های قانونی اقدامات لازم را انجام خواهند داد.

خبرنگار: مرتضی کریمی

captcha