معصومه تراکمه، مدرس حوزه و دانشگاه و کارشناس شبکه ولایت، در گفت و گو با خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) ضمن تبریک میلاد با سعادت حضرت زینب(س) با توجه به مقام و جایگاه والا و معصومانه آن حضرت گفت: ایشان از همان ابتدا یعنی در سنین کودکی، ژرفنگری خاصی نسبت به مسایل سیاسی و اجتماعی داشتند. وی افزود: به عنوان نمونه، وقتی غاصبان ولایت برای عرض تسلیت به محضر امام علی(ع) آمدند و زنان مدینه نیز طبیعتا در منزل امام بودند و همسران غاصبان هم آمده بودند؛ حضرت زینب وقتی حضور آنان و اشک تمساحشان را دید بلند شد و خطبه فدکیه حضرت را دوباره ایراد کرد یعنی در برخورد با این مسئله، گریه و بیتابی نکرد بلکه خطبه بلیغ مادرش را قرائت کرد.
تراکمه با اشاره به بلاغت بینظیر خطبه فدکیه بیان کرد: ابن ابی الحدید معتزلی میگوید در بلاغت، هیچ احدی مانند امام علی(ع) سخن نگفته است و هیچ کس جملات و کلماتی مانند امام نیاورده است مگر پیامبران اولوالعزم؛ دانشمندان بلاغی وقتی خطبه فدکیه را با نهجالبلاغه مقایسه کردهاند دیدهاند تنها این خطبه به حد آن میرسد البته خطبه 25 سال قبل از نهجالبلاغه ایراد شده است.
این کارشناس مذهبی تاکید کرد: حضرت زهرا(س) از علم لدنی بهرهمند بود و این خطبه که در سطح بالای بلاغت است ناشی از این نوع علم است و جای تعجب دارد که یک دختر 5 ساله تنها یکبار این خطبه را از زبان مادرش شنیده و حفظ کرده است و در این مجلس ارایه میکند لذا موضعگیری سیاسی حضرت از طفولیت بسیار مهم و قابل توجه و نشانه هوشمندی و درایت الهی آن حضرت بوده است.
مدرس حوزه علمیه با اشاره به ماجرای اسارت خاندان اهلبیت(ع) بعد از حادثه عاشورا و خطبه حضرت زینب(س) در مجلس یزید اظهار کرد: این خطبه از هشت بخش مختلف و با هشت هدف مهم ایراد شده است؛ نخست این بانوی شجاع اسلام با چند جمله کوبنده، غرور یزید را در هم شکسته و با آیاتی از قرآن موضعش را روشن میسازد و یزید را برخلاف تصوری که از برپایی این مجلس دارد به چالش کشید؛ حضرت خطاب به یزید میفرماید: هرگز بهرهوری از حکومت و ثروت را دلیل بر امتیاز الهی نگیر، تو از مصادیق کسانی هستی که خداوند آنها را به حال خود رها کرده تا بار گناهانشان سنگین شود و سپس آنها را از همه چیز ساقط کرده و به دوزخ میفرستد.
تراکمه ادامه داد: در بخش دوم این خطبه، رفتار پیامبر را با اجداد یزید در فتح مکه، که همه را مشمول عفو قرار داد با عمل زشت یزید که فرزند پیامبر را کشت و سرهای بریده و خاندان اسیر آنان را شهر به شهر گرداند مقایسه کرده و مهر باطل بر پیشانی یزید میکوبد و او را به رسوایی میکشد و با خطاب اینکه شما یابن الطلقاء هستید آنان را رسوا میسازد.
وی اظهار کرد: یکی از بخشهای مهم این خطبه، اهتمام به مسئله حجاب است؛ حضرت در فرصت کمی که برای ایراد خطبه در جمع کثیری از سران کشورهای مجاور و اقلیتهای قومی و مذهبی، وزرا و مشاوران درگاه طاغوت و ... دارند باید به مهمترین مسایل بپردازد که حجاب از آن جمله است؛ حضرت میفرماید: آیا از عدالت است ای فرزند آزادشدگان که تو زنان و کنیزان خود را پشت پردهها بنشانی ولی دختران رسول خدا را اسیر کرده و به این سو و آن سو بکشانی در حالی که پرده حرمت آنان را دریده و چهرههایشان را در معرض دید مردم قرار دادهای.
ااین کارشناس و مدرس حوزه تاکید کرد: مسئله حجاب یکی از مهمترین دغدغههای ایشان در طول اسارت و در اوج بحرانی بود که افراد عادی تاب تحمل چنین مصیبتهایی را ندارند و این، پیام بسیار بزرگی برای زنان عالم دارد که حجاب، حق بانوان آزاده است و زنان برای دفاع از این حق باید تمام تلاش خود را به کار ببرند و حتی از جان شیرین بگذرند چرا که در آن مجلس و قبل از خطبهخوانی حضرت، دو نفر از سران بزرگ یهود و مسیحی به دلیل اعتراض خود به دست جلادان حاضر در مجلس کشته شدند و احتمال کشته شدن یک زن اسیر، بسیار بالا بود ولی حضرت از مرگ هراسی نداشت و جان برکف گرفته و از حق خود دفاع کرده و حجاب را بزرگترین حق خود دانسته و بزرگترین جرم یزید را بیرون کشیدن زنان اهلبیت از پشت پرده میداند و با خشم بر آنان میتازد و با همین لحن شجاعانه که گویی حضرت علی در حال سخن گفتن است مجلس یزید را به نفع اهل بیت(ع) تغییر داد.
تراکمه تصریح کرد: حضرت، جملههای کفرآمیز یزید را یادآوری کرده و تاکید بر عدم ایمان او دارد و میفرماید تو اگر مسلمان بودی با خاندان پیامبر(ص) چنین رفتاری نمیکردی.
محقق حوزه و دانشگاه بیان کرد: حضرت، تاکید بر مقام والای شهدا مخصوصا شهدای کربلا نموده و افتخار به وجود آنان را امتیاز بزرگ این خاندان میداند و آنگاه به حضور یزید در محکمه عدل الهی اشاره کرده و میگوید که در آن دادگاه قاضی، و شاهد و مجری عدالت خود خداست و پیامبر و فرشتگان خدا نیز شاهد هستند و پایان چنین دادگاهی، روشن است که عذاب خوارکننده خدا برای تو و انصار و اعوان تو است.
وی با اشاره به جنجالیترین بخش خطبه حضرت زینب(س) افزود: یک زن اسیر در آن شرایط با این ادبیات خطاب به کسی که خود را خلیفه میداند و سرمست غرور از پیروزی ظاهری است فرموده اگر روزگار بر من ستم کرد و مرا به صورت زنی اسیر پای تخت تو آورد پس تصور نکنی من برای تو ارزشی قائل هستم؛ من تو را در حدی نمیدانم که مخاطب سخنانم باشی و اگر با تو سخن میگویم از باب ناچاری است.
تراکمه بیان کرد: ایشان در آخرین بخش سخنانش، خداوند را به علت نعمتهای بیکران شکر کرده که با رحمت و سعادت آغاز شده و با شهادت و کرامت پایان یافته است.
وی با بیان اینکه بارزترین صفتی که باید همه به آن اقتدا کنیم علم و دانش و ایمان آن حضرت است عنوان کرد: فهم سیاسی و اجتماعی، شناخت تام و کامل نسبت به نهضت حسینی، اطاعت و پیروی از امام، تقدیم فرزندان، حقیر دانستن طاغوت، صبر و مقاومت در مقابل مشکلات و روشنگری در مورد قیام کربلا از ویژگیهای بارز آن حضرت محسوب میشود.
تراکمه اظهار کرد: ایشان در دامن پدر و مادری مانند حضرت علی و زهرا و برادرانی مانند حسنین(ع) درس آموخته و آموزگارانی اینچنین داشتند و چنان به مبانی علمی قرآن احاطه داشت که کرسی تفسیر و تحقیق و اجتهاد در مدینه برپا کرده بود. الان کسی که میخواهد مجتهد شود باید بیش از 30 سال مطالعه عمیق داشته باشد تا به قدرت استنباط برسد ولی ایشان وقتی وارد کربلا میشوند در سن 30 تا 40 سال که در تاریخ گفته شده علم ایشان فراتر از زمان خویش است و تنها تحلیلی که میتوان داشت این است که این علم پرتوی از علم خاندان عصمت و علمی لدنی است.
این کارشناس مذهبی و مدرس حوزه با اشاره به اهمیت عفاف و حجاب در جامعه مخصوصا در دوره حاضر گفت: عفاف و حجاب ایشان حتی در حال سخنرانی و در شرایط سخت اسارت ستودنی است و بلاغت و فصاحت ایشان نیز در اوج بوده است؛ در مثیرالاحزان، ابن حلی آمده است که وقتی ایشان در مجلس یزید شروع به صحبت فرمودند دیگران گفتند گویی دوباره علی زنده شده و سخن میگوید. علامه مجلسی مکالمه خانم زینب(س) با یزید را آورده که حضرت بعد از تحمل آن همه سختی و دشواری غیرقابل تصور و وصف، فرمود من جز زیبایی چیزی ندیدم و این تعبیر نمیتواند بیانگر چیزی جز روح والای آن حضرت باشد.
تراکمه بیان کرد: اگر چه آن حضرت، عصمت ندارد ولی به مراتب عصمت رسیده است؛ حضرت با تکیه بر مقام عصمت مراتبی خویش به یزید وعده داد که نام ما فراموش نمیشود ولی امویان نابود خواهند شد؛ حضرت این حرف را در مقر دشمنان گفته است و امروز میبینیم که این مسئله تحقق یافته و به حقیقت پیوسته است.
کارشناس شبکه تلویزیونی ولایت به عباراتی از یک زن نویسنده و اندیشمند اهل سنت اشاره و تصریح کرد: عایشه عبدالرحمان در یکی از آثارش آورده که من زینب را آئینه تمامنمای زن شجاعی میبینم که در لحظات سخت و بحرانی، کاری کارستان کرد زیرا اینکه فردی در بحرانیترین لحظات بهترین تصمیم را بگیرد هنر است که حضرت با حمایت از امام بهترین تصمیم را به منصه ظهور رساند و نمایان کرد.
وی تاکید کرد: یکی دیگر از ویژگیهای آن حضرت این است که در لحظات بحران و حادثه تلخ و سخت، بندگی را فراموش نکرد و علاوه بر واجبات، به مستحبات نیز میپرداخت، زیرا در مواضعی خداوند اجازه داده ما خود را به سختی نیندازیم ولی ایشان بندگی را تمام کرد و این نمیتواند چیزی جز لذتی باشد که ایشان از عبادت میبرد.