حضور 283 متسابق از 80 کشور در مسابقات بین‌المللی قرآن ایران
کد خبر: 3586903
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۵
حجت‌الاسلام حسینی خبر داد:

حضور 283 متسابق از 80 کشور در مسابقات بین‌المللی قرآن ایران

گروه مسابقات: رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه در سی و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران نمایندگانی از 80 کشور دنیا حضور دارند، گفت: در این مسابقات 400 مهمان خارجی حضور دارند که 283 نفر از آنها در قالب شرکت کننده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به اینکه مسابقات بین‌المللی قرآن ایران امسال یک ماه زودتر از سال قبل برگزار می‌شود، گفت: امسال با فاصله کمی از تعطیلات نوروز مسابقات برگزار می‌شود، در سال‌های قبل از هفته دوم نوروز ستاد مسابقات برقرار بود، امسال با توجه به اینکه بعد از تعطیلات فرصت کوتاهی تا برگزاری مسابقات است، همکاران ما در ستاد مسابقات حتی در ایام تعطیلات و روزهای اول فروردین‌ماه مشغول فعالیت بودند.
وی در ادامه در مورد آخرین خبرها از این مسابقات و تعداد شرکت کنندگان در آن،‌ افزود: تا این لحظه حضور 283 متسابق در پنج مسابقه‌ آقایان، ‌بانوان، دانش‌آموزان، ‌نابینایان و طلاب علوم دینی مسجل شده است که این تعداد از 80 کشور جهان خواهند بود. همانگونه که اعلام شده است، ‌با توجه به اینکه رشته بانوان، ‌دانش آموزان و نابینایان، هر کدام از شرکت کنندگان یک همراه خواهند داشت، با سایر هیئت‌های قرآنی که وارد ایران می‌شوند حدود 400 میهمان خارجی را در این دوره از مسابقات خواهیم داشت.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در پاسخ به سوالی در مورد نهایی شدن آمار شرکت کنندگان در مسابقات، تصریح کرد: ما لیست خودمان را بسته‌ایم، ‌معمولاً در روزهایی که به مسابقات منتهی می‌شود، پیش می‌آید که شرکت کننده‌ای به خاطر مشکلاتی همچون کسالت و ... در ایران حضور پیدا نکند که البته بسیار کم و به ندرت است. برخی از کشورهای شرکت کننده این دوره از کشورهایی همچون یمن، بحرین و ... هستند که به نوعی درگیر جنگ هستند و پرواز مستقیم به این کشورها وجود ندارد و تردد هم به سختی صورت می‌گیرد، با این وجود تا این لحظه 283 شرکت کننده از 80 کشور در مسابقات حضور خواهند داشت.
حسینی همچنین در مورد داوران این دوره از مسابقات اظهار کرد: حضور داوران این مسابقات قطعی شده است و حتی در بخش‌های مختلف همچون آقایان، بانوان و ... اسامی داوران چه ایرانی و چه خارجی مشخص شده است که طی روزهای آینده اعلام خواهد شد.
وی در ادامه در مورد زمانبندی مسابقات نیز با اشاره به برگزاری رقابت‌های بخش طلاب در شهر مقدس قم، گفت: در سال‌های گذشته با توجه به اینکه مسابقات تنها در بخش آقایان برگزار می‌‌شد تنها یک سالن برای برگزاری مسابقات نیاز داشتیم، اما امسال با توجه به تعدد مسابقات، دو سالن را برای برگزاری مسابقات در نظر گرفته‌ایم که یکی از این سالن‌ها در شبستان اصلی و یکی دیگر هم یکی از شبستان‌های رواق شرقی خواهد بود.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف اظهار کرد: سال‌های قبل تنها در یک نوبت مسابقات را برگزار می‌کردیم که آن هم نوبت عصرگاهی بود، امسال در دو نوبت صبح و عصر مسابقات برگزار می‌شود. صبح از ساعت 9 تا 13 و عصر از ساعت 16 تا ساعت 20 شاهد برگزاری مسابقات خواهیم بود. با این تدبیر طبعاً رشته‌های مختلفی که در نظر گرفته شده است امکان برگزاری را خواهند داشت. یک سالن،‌ محل برگزاری بانوان و دختران دانش آموز و یک سالن هم مختص آقایان و پسران دانش آموز است.
حسینی همچنین در مورد تعداد شرکت کنندگان بخش آقایان بزرگسال، اذعان کرد: در دو رشته حفظ کل و قرائت 114 شرکت کننده در بخش آقایان خواهیم داشت. با توجه به اینکه تعداد بانوان در اولین دوره برگزاری مسابقات زیاد بالا نیست و تا این لحظه نمایندگان 23 کشور قطعی شده است، بنابراین با توجه به تعداد نه چندان بالا، رقابت بانوان دیرتر از افتتاحیه مسابقات شروع می‌شود.
وی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با ایکنا در پاسخ به سوالی در مورد عدم دعوت برخی کشورها از نمایندگان ایران برای حضور در رقابت‌های آن کشورها و از طرف دیگر دعوت ایران از نمایندگان همان کشورها برای حضور در رقابت‌ها، گفت: یکی از این رقابت‌ها مربوط به کشور لبنان بود که اولین دوره اخیراً برگزار شد. جریانی که این مسابقات را برگزار می‌کند، ‌جریان «سعد حریری» است و طبعاً بعید نبود که از نماینده جمهوری اسلامی ایران دعوت نکنند، ‌هرچند اگر از ما دعوت به عمل می‌آمد حتماً نماینده اعزام می‌کردیم.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه خاطرنشان کرد: همکاران ما در کمیته بین‌الملل بر این باور بودند که اگر رایزنان یا متولیان کشورمان در آنجا زودتر از برگزاری مسابقات مطلع می‌شدند و ارتباط برقرار می‌کردند، ‌شاید زمینه برای حضور مهیا می‌شد، بنابراین گاهی در این عرصه‌ها خود ما آن اهتمام کافی را نداریم. اگر پیگیری‌ها از قبل انجام بگیرد و دستگاه دیپلماسی و رایزنی فرهنگی و ... مجدانه جریان را پیگیری کنند بعید نیست که به نتیجه برسیم.
حسینی همچنین در مورد مسابقات بین‌المللی قرآن در کشور مصر و عدم دعوت از نمایندگان ایران نیز بیان کرد: در سال‌های اخیر همواره وزارت اوقاف این کشور بیانیه‌های صریحی را در خصوص ممانعت از شرکت داوران و قاریان و مبلغان مصری در جمهوری اسلامی ایران صادر کرده است، ‌از این جهت این موضوع هم کاملاً متوقع بود که از نمایندگان ایران برای حضور در مسابقات مصر دعوت به عمل نیاید.
وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به سوالی در مورد همزمانی مسابقات بین‌المللی قرآن ایران با برخی کشورها و تمهیدات مسئولان برگزاری مسابقات برای این چالش، گفت: قطعاً برای جابجایی مسابقات امسال هیچ برنامه‌ای نداریم، با توجه به اینکه مسابقات دیگر کشورها با تاریخ قمری برگزار می‌شود، بعید است که در سال‌های آینده چنین تداخلی را داشته باشیم.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف، افزود: بر اساس تصمیمی که در ستاد عالی مسابقات اتخاذ شد، ‌قرار شد تا تاریخ برگزاری مسابقات ایران در فصل بهار حفظ شود، اگر این محافظت را نداشته باشیم باید شاهد برگزاری مسابقات در یکی دو سال آینده در نوروز و زمستان و ... باشیم. چنین چیزی در ستاد عالی مصوب نشد و قرار شد مسابقات قرآنی به عنوان یک مناسبت فرهنگی قرآنی و مذهبی در فصل بهار که مناسبت بیشتری دارد و مسافرت برای افرادی که در رقابت آوایی شرکت می‌کنند مناسبت‌تر است، برگزار شود.
حسینی اذعان کرد: از این جهت بنا نداریم تاریخ مسابقات را از فصل بهار تغییر دهیم، در چند سال آینده، ماه رمضان به سمت بهار خواهد آمد، تا جایی که اجازه دهد مسابقات را قبل از ماه رمضان و در غیر این صورت ممکن است در برخی سال‌ها در اوایل اردیبهشت و یا اواخر آن و یا خردادماه برگزار شود تا تداخلی در ماه مبارک رمضان به وجود نیاید. در عین حال اجماع بر این بوده است که مسابقات در بهار برگزار شود.
وی خاطرنشان کرد: سال گذشته مسابقات در اواخر اردیبهشت‌‌ماه برگزار شد، امسال با توجه به اینکه اواخر اردیبهشت ماه بحث انتخابات را داشتیم نمی‌توانستیم مسابقات را در آن تاریخ برگزار کنیم، مسئله دیگر که چند سالی است اذیت می‌کند، همپوشانی مسابقات با نمایشگاه بین‌المللی کتاب است، ‌این دو رویداد فرهنگی بزرگ، باعث می‌شود تا دستگاه‌ها بر سر یک دو راهی بمانند که کدام را تقویت کنند. امسال یکی از اتفاقات خوبی که می‌افتد بحث کمپین تبلیغاتی است که با مشارکت سازمان زیباسازی و همچنین سازمان فرهنگی  هنری شهرداری تهران اجرا می‌شود که در نوع خود بی‌سابقه است. غیر از تبلیغات مستقیم مسابقات که هر ساله در بحث اطلاع رسانی داریم امسال یک کمپین را در بحث سبک زندگی قرآنی در شهر تهران شاهد خواهیم بود که با مشارکت این دو سازمان خواهد بود.
captcha