کد خبر: 3587619
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۴
دبیر مجمع عالی تفسیر خبر داد:

ارائه طرحی به مدیریت حوزه برای حفظ هیمنه قرآن بر علوم حوزوی

گروه حوزه‌های علمیه: دبیر مجمع عالی تفسیر حوزه از ارایه طرح‌های این مجمع به مدیر حوزه‌های علمیه برای حفظ هیمنه قرآن کریم بر علوم حوزوی خبر داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد احمدی قمی، دبیر مجمع عالی تفسیر حوزه علمیه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از برپایی جلسه‌ای با آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه خبر داد و گفت: در جلسه‌ای که استادان و مسئولان مجمع عالی تفسیر با ایشان داشتیم مباحثی، برای ارتقاء وضعیت و جایگاه قرآن در حوزه‌های علمیه عنوان شد.

وی افزود: در این جلسه آیت‌الله اعرافی هم بر ارتقاء جایگاه قرآن تاکید داشتند البته ایشان معتقد بود که کارهای زیادی در این زمینه انجام شده است.

احمدی قمی با بیان اینکه یکی از طرح‌های ما دعوت از 10 استاد قرآنی و برپایی جلسات مستمر است عنوان کرد: در این جلسات در مورد کارهایی که باید در زمینه قرآنی صورت بگیرد و کارهایی که انجام نشده است بحث و تبادل نظر صورت می‌گیرد و استادان قرآنی به ارایه پیشنهادات خود می‌پردازند.

دبیر مجمع عالی تفسیر با بیان اینکه طرح‌هایی برای تقویت جایگاه تفسیر قرآن از جمله تدوین و تالیف آثاری در مورد اصول و قواعد تفسیر در حال انجام است اظهار کرد: علوم قرآنی و مفردات و واژگان قرآنی و ارتقاء آن در حوزه از دیگر کارهایی است که مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته و پروژه‌های علمی در این زمینه در حال انجام است.

وی با بیان اینکه هیمنه و استیلای قرآن کریم باید بر همه دروس حوزه حفظ و ایجاد شود، افزود: همان طور که رهبری معظم انقلاب اسلامی بارها و بارها بر اسلامی‌سازی علوم انسانی تاکید فرموده‌اند باید این روند در حوزه تسریع شود و یکی از بهترین راه‌ها ایجاد هیمنه قرآن کریم بر علوم انسانی و علوم اسلامی به عنوان کلام الهی و وحی است.

وی ادامه داد: یکی از صفات قرآن کریم مهیمن بودن است که این هیمنه بر سایر کتب آسمانی و سایر کلام‌ها و سخن‌هاست زیرا بر خلاف سایر کتب آسمانی دچار تحریف نشده و وعده الهی نیز حفظ آن از تحریف است و از طرف دیگر نیز بر همه کلام‌ها و سخن‌ها نیز هیمنه دارد زیرا سخن خدا به عنوان خالق تمام عالم و اشیاء و خالق همه کلام‌ها و سخن‌هاست.

استاد تفسیر حوزه علمیه ادامه داد: یکی از طرح‌های ما به مدیر حوزه‌های علمیه در این زمینه این بود که باید طلاب از سال اولی که وارد حوزه می‌شوند در تمامی درس‌ها با قرآن کریم سر و کار داشته باشند ضمن اینکه چندین واحد درسی اختصاصی قرآنی نیز برای آنان وجود داشته باشد.

وی افزود: باید در همه درس‌ها مانند معانی، بیان، بدیع و صرف و نحو و علوم مختلف مثال‌های به کار گرفته شده از آیات قرآن کریم باشد تا طلبه ضمن آشنایی با آیات قرآن و حتی مفهوم مقدماتی آن یک دوره تفسیر ادبی را در طی مدت چند سال بگذراند تا وقتی وارد سطوح بالاتر و خواندن لمعه و فقه و اصول می‌شود یک دوره آیات‌الاحکام را مطالعه کرده باشد و با محتوای آیات و واژگان آن آشنا باشد.

احمدی قمی ادامه داد: به کارگیری آیات اخلاقی قرآن کریم در دروس مرتبط، آشناکردن طلاب با آیات اعتقادی و ... نیز از دیگر طرح‌هایی است که به مدیریت حوزه پیشنهاد شده است و البته مدیریت حوزه نیز از ارتقاء جایگاه قرآن کریم در حوزه استقبال کرده و می‌کنند.

دبیر مجمع عالی تفسیر حوزه بیان کرد: با معاون آموزش حوزه‌های علمیه هم که فردی قرآنی هستند و در زمینه قرآنی تدریس و مطالعه دارند جلسه‌ای داشته‌ایم و ایشان نیز از طرح های ما استقبال کرده‌اند و قرار شده تا طرح‌ها در مجموعه‌ای منسجم به مجموعه مدیریت حوزه ارایه و انشاء‌الله به تدریج اجرایی شود.

ارایه طرح‌هایی برای حفظ هیمنه قرآن بر علوم حوزه

احمدی قمی با بیان اینکه وقتی ما سخن از جایگاه قرآن در حوزه مطرح می‌کنیم، یک ضرورت است، بیان کرد: به عنوان مثال در زمینه عرفان‌های نوظهور در دهه‌های اخیر شاهد رشد این عرفان‌های کاذب در میان برخی از جوانان هستیم و عرفان‌های وارداتی برای از بین بردن فکر و سلامت روحی جوانان ما برنامه‌ریزی دارند در حالی که معارف قرآنی و روایی ما بهترین منبع برای تامین نیازهای عرفانی انسان است و عرفانی است که انسان را به مقصد الهی هدایت می‌کند.

دبیر مجمع عالی تفسیر حوزه بیان کرد: قرآن کریم و ادعیه معرفت ناب عرفانی را ارایه می‌دهند زیرا برخی از این عرفان‌ها برای اینکه وارداتی بودن و ناسازگاری آن با باورهای جوانان ما برای طرفداران آن مشکل‌آفرین نشود با برخی آموزه‌های اسلامی ممزوج می‌کنند تا زمینه پذیرش آن افزوده شود ولی ارتقاء جایگاه قرآن در جامعه این ترفندها را نیز خنثی می‌کند.

دبیر مجمع عالی تفسیر قرآن کریم حوزه از برپایی بیش از 500 درس تفسیری و علوم قرآنی در سطوح مختلف در حوزه علمیه خبر داد و اظهار کرد: درس‌نامه این دروس نیز وجود دارد و از افتخارات حوزه هست که در طی سالیان اخیر توانسته است این مقدار بر دروس قرآنی و تفسیری خود بیفزاید لذا کارهای خوبی هم انجام شده تا وضعیت قرآنی ارتقاء یابد ولی معتقدم می‌توان و باید برای ایجاد و حفظ هیمنه قرآن بر علوم کار بیشتری نیز صورت بگیرد.

captcha